Strobuik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Strobuik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-02 23:50

Mijn merrie eet snachts haar stal leeg, de bedekking wel te verstaan!!
Ze krijgt voldoende hooi of kuilvoer en 4 kilo bix per dag, staat overdag voor het grootste gedeelte buiten. Vorig jaar had ik haar dus gewoon op een kale vloer staan, zij ligt toch niet s nachts en zaagsel en hennep eet ze ook!! Maar nu heeft ze dus nog een veulen bij zich. Het veulen is nu 3 maanden oud en zal dus nog zeker 1,5 a 2 maanden bij haar in de stal slapen en die ligt wel s nachts.
De merrie heeft dan nu ook een enorme dikke strobuik, en everder kan je haar ribben wel zien!!
Wat kan ik hieraan doen?
Ander soort bodembedekking helpt niet (eet ze ook!!)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 00:09

Eet ze ook zaagsel op? Bud heeft ook een behoorlijke buik, zou een strobuik kunnen zijn, of het normale voer, wat we omlaag hebben gegooid...als het zo doorgaat, zet ik hem op zaagsel.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 01:02

Jah er staat dat ze ook zaagsel op eet! Jah het wordt al laat het Haha!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 09:44

Sevin heeft ook altijd een lekker hangbuikje Vork Vingers aflikken . Nu heb ik vochtdoorlatende matten in z'n stal gedaan, met daarop een laagje stro, dus niet zoveel als zonder matten, omdat de matten ook heel zacht zijn om op te liggen. Het werkt prima, hij vreet er niet meer zoveel van en de stal blijft droger, misschien een idee? Haha!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 10:21

Kan je hem/haar s'nachts niet een hooinet met hooi geven (niet te eiwitrijk en niet te vet) gewoon om bezig te zijn en te knabbelen. Misschien doet ie het niet als ie een voldaan gevoel heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 10:43

Wat is eigenlijk het grote bezwaar van de stal leegeten? Als je paard er koliek van krijgt dan vind ik het redelijk de stal leeg te halen. Maar zo lang dat niet het geval is zou ik de stal lekker superdik opstrooien. Die strobuik is misschien niet mooi maar verder heb je daar toch geen last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 13:21

Mijn paard haal ik pas om 20.00 uur binnen. Krijgt dan pas zijn brok. Het hooi doe ik in een hooinet. Misschien kun je ook laat gaan voeren en het hooi over 2 netten verdelen. Goed uitschudden het hooi en dan pas in het net doen. Hij krijgt 2 tot 3 plakken.

Gemerkt dat hij nauwelijks meer stro eet, at ook als ik net had opgestrooid zijn halve stal leeg gedurende de nacht. Lijkt ook alsof hij 's morgens niet zo'n honger heeft. Hij zal er wel een stuk langer over doen om alles op te eten. Ook deed ik vaak een laagje hooi en strooide daar de brok op, moet hij zoeken naar de brok en is weer een stuk langer bezig.

Als blijkt dat ze niet ziek wordt van het stro zou ik mij er niet zo druk over maken.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Re: Strobuik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 13:41

[quote="Donja"]Vorig jaar had ik haar dus gewoon op een kale vloer staan, zij ligt toch niet s nachts en zaagsel en hennep eet ze ook!!/quote]

Verward Sorry hoor, maar ik zou mijn pony nooit op een kale vloer zetten, ook al is het alleen 's nachts en ook al vreet ze anders alles op, dat is toch niet comfortabel? En hoe weet je 100% zeker dat je pony 's nachts nooit gaat liggen, heb je er dan een keer een hele nacht bijgestaan. Ik dacht ook dat mijn pony nooit lag, maar toen we een keer om 5 uur 's ochtends op stal kwamen om dauw te trappen, bleek ze toch te liggen.

Maar goed dat was de vraag niet, dat hooinet is een goed idee, dan heeft ze wat om mee bezig te zijn. Wellicht is het verveling? Dan kan een speeltje of iets anders wat haar bezig houdt ook helpen. Mijn pony deed het vroeger ook heel erg en toen ben ik, na advies van een stalgenoot, anders gaan uitmesten. Een tijdje de stal wat minder schoon gehouden en de mest en pies mengen met schoon stro. Jerai vond het toen niet meer lekker en toen ze dat eenmaal doorhad kon ik later wel weer de stal gewoon schoon houden.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 21:36

Onze fjord doet precies hetzelfde,ik heb haar toen op vlas gezet!
Dat is een soort zaagsel,maar dan anders,als ie dat eet,eet ik m'n rijlaars op!!
Na een paar weken heb ik het er weer uit gehaald omdat ze poep door al het vlas heen stampte en dan moest er elke dag weer een nieuw pak in,maar hetis net zoiets als zaagsel,alleen absorbeert het beter,eten ze het echt niet!! En het is geloof ik ook goedkoper als zaagsel (weet ik niet zeker) Maar die van ons staat weer op stro,maar ik vind het ook erg lastig dat ze het opeet,je ziet bij haar ook ribben,met een enorme buik eronder!
Maar ja,ze is altijd mijn 'hangbuikfjordje' geweest!! Lachen

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 21:39

Hmmmz daar zit wat in, wat Jippie zegt! Jurga doet het ook heel erg, ene dag meer dan de andere, ik kan er ook niets aan veranderen en stoor me er niet aan dus laat het maar zo.