veulen dit afleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

veulen dit afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 09:21

Wij hebben een fries veulen dat het heerlijk vind als je haar kont kriebelt (naast de staart) maar zodra je ophoud loopt ze schuin naar je toe en draaid zo haar kont in je buik (niet dat het pijn doet, lijkt wel lollig) zo van "doorgaan joh!"
Alleen nu vraag ik me af moeten we haar dit afleren (lijkt me niet fijn als ze dat als volwassen fries nog doet.... Lips are sealed ) en als we het afleren hoe kunnen we dat het beste aanpakken?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 09:31

als je stopt en ze probeert naar je toe te draaien met haar kont gelijk duidelijk maken dat dát niet mag,dus 'eh'zeggen,of 1 keer op de grond stampen dat ze niet bij je komt omdat je een dreighouding maakt.
op de kont kriebelen is oke maar als jíj wilt ophouden moet zij daar naar luisteren!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 22:12

Hoi,

Onze veulens doen dit allemaal, sommige worden zelfs nukkig als je ze niet kriebelt, wij negeren ze vaak gewoon, en als ze erg hardleers zijn of je blijven achtervolgen, dan duw ik ze vaak weg, maar vaak helpt negeren ook goed.

gr. cissie

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 22:31

als je t niet meer wilt moet je het ook niet uitlokken. Niet meer kroelen daar dus, of duidelijk zijn *klaar is klaar* en boos worden als ze toch dr kont naar je toedraait

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 12:16

Mijn veulen en mijn merrie houden daar beiden van, ik vind het op zich niet zo erg, maar mensen die hen niet kennen zijn totaal in paniek als er daar zo'n uit de kluiten gewassen veulen op hen afkomt in achteruit en niet stopt voor ze iets voelt aan haar deriére. Hoe harder je krabt hoe liever ze het heeft, ze stampt ook nooit, alleen vreemd voor leken! Nu probeer ik haar te leren dat ik ook daar kan krabben als ik opzij sta. En als ik er genoeg van heb ga ik heel even op 'r borst krabben (heeft ze ook heel graag), heef 'r een aai over 'r bol, en ga weg. Dat is ze ondertussen gewend, en bij mijn veulen werkt het goed. Bij mijn merrie is het iets moeilijker, haar poep is echt "the place to be" om madam een plezier te doen, en bij haar als het "af" is voor mij geef ik 'r een mep op 'r poep (niet hard, bewoon klop klop"), en stap dan weg, dat is het sein bij haar van nu is het gedaan. Als je dan die lip ziet in de lucht gaan van puur genot ...... dat is waarvoor ik het doe. Zelfs bij mijn grote madam! Stel je voor dat jij jeuk hebt en geen handen om te krabben ... hoe zou jij je voelen als dan ineens iemand je plaatske vind en je probleem behandeld en stopt voor je helemaal geholpen bent? Da's mijn bedenking ...

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 17:57

haha moet hier toch wel erg om lachen Haha! Maar je moet het wel afleren ja moet er niet aandenken als zo'n volwassen fries dat doet, hahaha Clown

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 18:10

Is inderdaad niet handig, vooral niet bij 'leken'... *LOL*

Een jaarling of twenter die het nog steeds wil doen, geef ik gewoon een por tussen de ribben of ik jaag ze dreigend weg in de wei. Dan kijk ik ook zo: Boos!
Indien nodig een tikje met halstertouw of een takje/twijgje dat in de wei ligt op achterhand, of als ze telkens terug komen 'drammen', een schopje tegen de achterhand aan als ze echt niet willen luisteren.

Onduidelijkheid=ondeugend en spijt...
Klinkt leuk maar bij veulens wel lastig afleren ja. Veel sterkte! Haha!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 18:50

Mijn ene merrie doet het ook, maar alleen bij mensen die ze mag Knipoog
Maar afgelopen is afgelopen, dus meestal eindig ik de 'krabsessie'door een tikje op de billen en loop dan weg.