feller door maiskolven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

feller door maiskolven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-02 10:55

De pony van mijn dochter wordt, goedbedoeld, door andere mensen bijgevoerd met hele maiskolven(dus met schil en al). Kwam ik gisteren achter. stuk of 6 kolven per keer.
Ik heb met die mensen gesproken hoelang ze dit al doen. ongeveer 2 a 3 weken.
Nu is het zo dat de pony de laatste 2 lessen (1 les per week) feller is met rijden en nu beide lessen aan de haal is gegaan (niet bokkend maar als een gek door de bak sjeezen) De laatste les zelfs 2 X.
Ze krijgt momenteel alleen onderhoudsbrok (1/2 schep per keer, 2 X per dag) en de gehele dag weidegang, verder hooi zoveel ze op kan (weide is kaal) Verder wordt er door de week veel gewandeld en gelongeerd (zijn we mee even gestopt omdat de bak te zwaar is op dit moment) en daar is ze ook feller bij, dribbelen en druk doen.

Nu is mijn vraag: kan een pony feller worden door maiskolven?

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 11:04

Wat ik weet is dat haver feller maakt en mais dikker. Dus ik denk dat er in mais ook behoorlijk wat brandstof voor het paardje zit. En 6 kolven is echt teveel. Dat is voor mijn paard zelfs teveel, die krijgt al een buikje als ik het woord mais uitspreek.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 11:21

Ik weet dat paarden van mais 'kijkeriger' worden, dus ja ze worden er feller van.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 13:30

JA idd dat doet mijn pony dus ook!
Is een stuk feller!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 17:55

Met Sevin merkte ik er nooit zoveel van als ie mais erbij kreeg, maar dat was ook maar maximaal 2 kolven. 6 Is idd wat veel. Het zou dus zeker kunnen dat ie er feller van wordt.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 20:09

ik zou het sowieso niet echt prettig vinden als mensen m'n paard voeren zonder dat ik ervanaf weet!!! Wie weet wat ze er allemaal instoppen, en misschien mag het paardje dat om wat voor reden helemaal niet.
Ben ik dus geen voorstander van.......
maar reacties genoeg over mais......
succes

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 20:10

Ja, daar kunnen ze inderdaad feller van worden... en dikker Knipoog

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-02 08:47

Heb bijna alle topics doorgelezen over mais, maar niets kunnen vinden over feller worden door maiskolven.
Mijn pony's staan de gehele dag op de weide en kan er helaas niet 24 uur per dag bij gaan zitten om op te passen of ze bijgevoerd worden. Nu is het wel zo dat ze niet aan de openbare weg staan en door iedereen gevoerd kunnen worden. Het zijn buren wiens tuin aan de weide grenst en als hun kleinkind komt gaan ze pony's kijken. En organiseren dan maiskolven.............
De pony was op sportbrok rustiger dan nu op de onderhoudsbrokken, dus snapte er geen pepernoot van waarom ze ineens aan de haal ging tijdens de les, en niet rustig meer was tijdens het poetsen en wandelen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 09:08

maar je schreef ook dat jullie tijdelijk minder hadden gedaan omdat de bak zwaar was............misschien komt het daardoor?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-02 15:22

Minder gelongeerd.
Ik heb daarop weer de hoeveelheid brokken aangepast. Ze was op de sportbrok minder fel, dan nu op de onderhoudsbrok (daar snapte ik geen porlood van) Tot ik er dus achter kwam dat ze kolven bijgevoerd krijgen, en zat me dus af te vragen of dat de oorzaak kon zijn.

Mijn ex-paard kreeg hele maiskorrel bijgevoerd in de winter, maar die bleef "normaal" doen.
En zat me daarbij af tevragen of die felheid te maken kan hebben met de schil van de maiskolf.