Kind en paard... hoe te combineren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Kind en paard... hoe te combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 09:29

Ik vraag me de laatste tijd regelmatig af hoe de moeders onder de bokkers hun kids met paard en evt. werk combineren. Vooral als de kinderen erg jong zijn lijkt het mij een bijna onmogelijke combinatie.

Mijn vriend en ik willen graag kinderen. Mijn vriend liever vandaag nog dan morgen, maar ik wacht liever een nog een paar jaartjes. Maar ik denk er wel vaak over na.
Ik vraag me af hoe jullie dit klaarspelen, financieel en qua tijd. Vooral als een kindje nog erg jong is, neem je die volgens mij niet gemakkelijk mee naar je paard. En dan nog het financiele aspect. Op dit moment werk ik om mijn paarden te kunnen onderhouden. Werken zie ik ook niet erg zitten met jonge kids. Want dan zou ik mijn salaris meteen aan oppas of opvang moeten uitgeven... Wij zijn nog niet zover dat we onszelf, kids en paard van 1 salaris kunnen bekostigen en ik vraag me af of dat ooit wel zo zal zijn.

Even duidelijk stellen voor ik boze reacties krijg: ik ben er nog niet aan toe om aan kids te beginnen. Maar ik denk er wel vaak over na als het zover is, hoe ik het dan allemaal moet bolwerken. Ik hoor dan ook graag jullie ervaringen, positief of negatief.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 09:41

Moeilijk hoor, ik herken je vraag. Ik heb er zelf al twee jaar meegelopen. maar ik ben nu uiteindelijk zwanger (5 maanden al)!!! Ben er ontzettend blij mee maar dat betekend wel dat je voor je andere 'kind' ook maatregelen moet treffen.

Eerst heb ik er uiteraard goed met mijn partner over gesproken want ja, ik wilde toch mijn paard niet kwijt en toen ik daar met hem ook goede afspraken over had gemaakt, kon ik voor mijn gevoel met een gerust hart pogen zwanger te raken.

Ik had voor mijzelf besloten dat ik wilde proberen om een bijrijdster te krijgen en als dit niet zou lukken (mijn paard is niet makkelijk, zie diverse topics), zou hij voor een lange tijd het land in mogen. Ik heb er voor gekozen om de bijrijdster een bijdrage te laten betalen van 50 euro per maand. Ze heeft hier voor de 'vrije hand' en mag rijden wanneer ze dat wil, verder rijdt er niemand anders op. Op de dagen dat zij niet komt longeer ik Rio of ik ga met hem wandelen, of mijn vriend doet dat. Ik heb ervoor gekozen om haar een bijdrage te laten betalen omdat ik voor dat geld de ijzers er onder laat en hem het extra's voer wat hij nodig heeft als hij gereden worden. Dit is allemaal niet kosten dekkend maar goed.

Hoe het gaat uit pakken, ja ik weet het niet, gelukkig sta ik op een kleine stal waar de mensen ontzettend goed met elkaar om gaan en iedereen al aan heeft geboden om mijn paard te verzorgen als het nodig is... tot zover het tijd verhaal...

En ja financieel... gelukkig is de ruimte er bij ons om beide te kunnen doen. echter blijft het allemaal veel geld en als dit voor jou een probleem gaat worden zou je er voor kunnen kiezen om het paard voor de helft van de kosten bijvoorbeeld uit te huren, maar hier ben ik zelf niet zo'n voorstander van. Waar ik zelf ook naar gekeken heb is een optie om je paard in het buitenland bijvoorbeeld Frankrijk een jaar lang onder toezicht op het land te gooien, dit kost ongeveer 2000 gulden per jaar. Of wellicht moet je zelf een goedkopere stal zoeken......Of is er iemand die je vertrouwd die je paard wel een tijdje onder zijn hoede wil nemen ook financieel dus....

Moeilijke kwestie, maar waar een wil is is een weg... ik wens je veel succes en houdt me op de hoogte van je eventuele beslissing...

gr. monique

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 09:47

Een tijd terug stond hierover ook een topic op bokt, maar ik kan hem niet meer vinden, misschien iemand anders? Er reageerden nogal wat moeders met kinderen die ook een paard hebben. Ik ken er zelf ook een stel. Ik weet nu wel zoveel dat de komst van kinderen niet al de rest in het leven van een vrouw (zoals paarden) hoeft uit te sluiten. In het begin als je borstvoeding geeft kun je bijna niet weg komen. Het zou mooi zijn als je je kind elke dag even bij je moeder kon brengen op het moment dat je gaat rijden. Ik weet ook niet of je werk hebt, maar als je veel minder gaat werken kun je misschien je kind bij de creche brengen. Niet elke keer dat je gaat rijden, maar als je de ene keer bij de creche brengt, de andere keer bi jje moeder etc. kom je misschien al een heel eind. Ook kun je veel 'savonds gaan rijden, want de vader mag ook best een keer op het kind passen, dat hoeft niet alleen de moeder te doen.

marielle231

Berichten: 3220
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 09:55

Ik heb zelf ook een kind van 1 jaar en 9 maand,
mijn paard is op dit moment nog niet te berijden dus ga ik om de dag s'avonds en de andere dagen s'ochtends met mijn zoontje hij zit dan in de buggy met wat lekkers en ik doe het paard. maar kan er niet langer blijven dan ongeveer 2 uur want dan begint mijn zoontje zicht te vervelen en gaat dan huilen dan is het echt de tijd om weer naar huis te gaan,
als ik s'avonds ga is mijn vriend thuis samen met oons zoontje en dan blijf ik altijd langer.
Straks gaat hij naar school en dan ga ik elke ochtend erheen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 09:56

Op zich een aardig idee, behalve dan dan mijn ouders zo'n 70km verderop wonen...
Ik had idd ook al een topic over dit onderwerp gelezen (dacht ik), maar kon hem met de zoekfunctie niet terugvinden.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:00


mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:04


irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:07

Ik heb zelf 2 kinderen van 5 en 7 jaar jaar en onze veestapel heeft zich inmiddels uitgebreid tot 7 ponies, 1 fjord, 3 welshjes en 3 shetlanders.

Op dit moment werk ik niet, omdat ik heerlijk geniet van een sabbatical year Knipoog , wat overigens iets langer gaat worden dan een jaar, maar dit terzijde.

Voor mijn "verlof" werkte ik 20 uur per week en deed vrijwilligerswerk en ik vond dat prima te combineren met kids en ponies (toen had ik alleen de fjord en 1 shetlander).
Ik werkte 4 dagen per week van 8.00 tot 14.00 uur ongeveer en mijn kinderen zaten/zitten 2 dagen per week op de naschoolse opvang.
3 middagen was ik thuis voor de kids en ging 's-avonds naar stal en de 2 middagen dat ze op de opvang zaten ging ik ook naar stal.
Voor het weekend had ik een bijrijdster, want het weekend was voor het gezin.
Het is af en toe een beetje schipperen, maar met een beetje flexibele instelling lukt heel veel. Je moet alleen huishoudelijk erg makkelijk zijn aangelegd want dat lukte me nooit zo erg, mijn huis is wel schoon, maar zou gerust iets meer opgeruimd mogen zijn Schijnheilig Schijnheilig

Nu besteed ik dus veel meer tijd aan de paarden omdat ik op dit moment niet (betaald) werk. Toch mis ik het werken wel, ik ben dan ook weer bezig om iets te gaan doen en dat wordt waarschijnlijk een eigen bedrijf.
Op dit moment ben ik druk bezig een ondernemersplan op te stellen en ik hoop na de winter te kunnen starten.

Hoe het dan allemaal gaat lopen zie ik dan wel weer, geen zorgen voor de dag van morgen hoor Haha!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 10:15

Bedankt voor de links die jullie hebben geplaatst, maar die gaan alleen over de zwangerschap. Ik ben meer geinteresseerd in de periode die daarna komt....

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:17

mijn kinderen zijn nog redelijk klein de oudste is 5 en de jongste is 3.
in principe gaan ze niet mee naar de paarden als ik iets moet doen daar, simpelweg omdat ik dat te gevaarlijk vindt. ze lopen zo gemakkelijk achter een paard langs daar wordt ik eng van. Ik werk s'avonds 2 a 3 avonden per week de andere avonden zijn voor het paard. mijn jongste dochter gaat 3 ochtende naar de peuterspeelzaal en die ochtende besteed ik aan het huishouden en soms aan het paard wel heb ik een bijrijdster die een deel meebetaald omdat ik heb gemerkt dat ze andrs vaak niet komen opdagen en omdat het iets meer de maandlasten voor mij verlicht.
Het is dus wel te doen kleine kinderen en een paard maar makkelijk is anders Haha!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 11:03

Interessant om allemaal te lezen. Ik denk daar ook wel eens over hoewel ik er nu echt niet aan moet denken om met kids te lopen. En zeker het hele financiele verhaal lijkt me best moeilijk.

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 11:15

Financieel moet ik dus werken, ik betaal zelf het onderhoud van het paard en ik betaal altijd de kinderkleding jammer genoeg heb ik qua kleding een duure smaak, maar ga daardoor ook wel op de uitverkoop af. mijn man verdient goed daardoor kunnen we het paard wel houden ik werk dus voor de luxe dingen. als je samen dus net kan rondkomen is het dus kiezen denk ik paard of kids

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 11:31

Ik heb zelf geen kinderen, maar wel een stel jonge zusjes. Mijn moeder overleed toen de jongste nog maar een paar maanden was, en als oudste thuiswonende zus heb ik wel het één en ander opgestoken van combineren.
Wat ik als eerste wil zeggen is dat je heel goed over het finaciële aspect moet nadenken. Als je zelf al weet dat je niet beide kunt, én een kind én een paard, is het eerst zaak om te beslissen wat je liever wilt. Zowel kind als paard verdienen het beste.
Tsja de kinderopvang...Dat lijkt haast niet meer weggelegd voor mensen met een gemiddeld inkomen. Je zou dan alleen werken voor de opvang, geen goed plan. Er zijn hier in de buurt heel veel oppasmoeders die voor een kleine bijdrage willen oppassen, naar zoiets moet je op zoek gaan. Bij ons in het weekblad staan ook wel eens advertenties van gepensioneerde vrouwen, die zich graag nog nuttig willen maken en op zoek zijn naar oppaskinderen. Dus zelf een advertentie zetten kan ook!
Het liefste zou iedere moeder graag in de jonge jaren van het kind thuisblijven, maar helaas is dat voor de meeste niet meer te veroorloven. Je hebt sowieso je zwangerschapsverlof, en wat mijn moeder deed was tevens haar vakantiedagen opnemen, dus had ze wat meer tijd. En na je zwangerschapsverlof kun je wel weer gaan werken, maar dan misschien wat minder, zoals 2 dagen in de week? Over het voeden e.d. zou ik mij niet al te veel zorgen maken, het valt nog maar te bezien of borstvoeden lukt, en de meeste moeders die ook werken kolfen af.
Als je naar je paard gaat lijkt mij het het handigst je kind gewoon thuis te laten. Sowieso in hun babyjaren, maar ook als ze wat ouder worden lopen ze alleen maar in de weg en bestaat er de kans dat er ongelukken gebeuren. Als je in de avonduren naar je paard gaat kan je vriend toch oppassen? Al en met al is het wel passen en meten met een kind, maar je zult vast wel een weg vinden!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:16

Mirte schreef:
Tsja de kinderopvang...Dat lijkt haast niet meer weggelegd voor mensen met een gemiddeld inkomen. Je zou dan alleen werken voor de opvang, geen goed plan.


Heel veel mensen denken er zo over en ik vind dat zo jammer. Ten eerste betaal je als vrouw toch niet alleen de kinderopvang, dat is toch een zaak van beide parters?!??!

Hoe vaak ik niet van vrouwen hoor, ja maar dan gaat mijn inkomen alleen naar kinderopvang. Hallooooo, partnerlief kan ook gerust een deel betalen, tenslotte is het ook zijn kind wat opgevangen wordt.

Daarbij zijn er wat kinderopvang betreft heel veel mogelijkheden, je hoeft niet perse te kiezen voor een kinderdagverblijf, je kunt kiezen voor gastouderopvang, je kunt iets regelen met buurtmoeders.
Maar maak mij niet wijs dat kinderopvang een reden is om niet te gaan werken. Ik spreek hierbij uit ervaring.
Ik heb tot mijn verlof als consulent arbeidsbemiddeling gewerkt bij meerdere sociale diensten en kinderopvang is altijd te regelen. Het kost soms wat moeite, maar uiteindelijk loont het die moeite ruimschoots

JerInTho

Berichten: 191
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Arló

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:34

Hoezo is het gevaarlijk om je baby mee te nemen naar je paard(en)?
Mijn zoontje is nu 10 maanden en gaat 2 keer per dag mee naar stal om de paarden uit te mesten en te voeren!

Toen hij net geboren was vond ik het wel eng, maar dat was meer omdat ik bang was dat hij kou zou vatten!!! Verward

Al onze paarden zijn vanaf de "eerste dag"met hem geconfronteerd!
Ze zijn allemaal heel voorzichtig. Ze weten gewoon dat het een teer en jong schepseltje is en belangrijker >>> hij is het "veulen" van de "leider" van de "kudde"! Lovers

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:49

Zaterdag kan je zien hoe ik kids en paarden combineer Linda Haha!

Maar het is inderdaad heel moeilijk. Toen de oudste een baby was ging ik als mijn man thuis was van het werk of ik nam haar mee in de maxi-cosi. Ik heb ook een tijdje een soort samenwerking met een andere moeder gehad. We pasten op elkaars kinderen in de kantine terwijl de ander kon rijden. Wel handig maar je bent wel twee keer zoveel tijd kwijt.
Zo heb ik een jaar moeten schipperen. Daarna had ik de paarden aan huis maar dat viel tegen. Peuter ging niet slapen, of werd wakker als ik met de paarden aan de gang wilde. Ze kroop de wei in etc.
Ik heb toen veel 's-avonds gereden als mijn man er was maar dat ging ook vaak niet.
Zodra de PSZ in de picture is (met twee jaar) heb je in elk geval twee dagen wat meer ruimte.

Ik heb het gered, het is nog wel eens moeilijk maar nu vaak omdat ze zelf ook willen rijden als ik met de paarden bezig ben.
Ik heb er nooit een seconde aan gedacht om mijn hobby op te geven, veel te belangrijk. Familie woonde voor mij helaas ook te ver weg.

De kinderopvang is afhankelijk van inkomen. Als ik (herstel: wij) kinderopvang moesten nemen hadden we het hoogste tarief met als gevolg dat van het extra geld wat binnen zou komen er geen noemenswaardig bedrag overbleef. Ons maakt het niet uit wie wat verdient of uitgeeft, wat er uiteindelijk overblijft vinden we belangrijk en dat was de moeite niet. Het is toch een hoop geregel en gedoe, zeker als er eens een ziek is en dat gebeurt nogal eens als ze veel in aanraking komen met andere kinderen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:51

Ligt er toch ook aan wat het kind wil? Als het 5 of 6 is heeft het wel een mening over de paarden (wel of niet leuk).

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:54

bubbels schreef:
Ligt er toch ook aan wat het kind wil? Als het 5 of 6 is heeft het wel een mening over de paarden (wel of niet leuk).

ja, maar wil dat dan zeggen dat als kind paarden niet leuk vindt dat mama dan maar niet meer moet gaan rijden? Ik vind dat kinderen tegenwoordig te veel een mening hebben...

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 13:00

irene"]
[quote="Mirte schreef:
Tsja de kinderopvang...Dat lijkt haast niet meer weggelegd voor mensen met een gemiddeld inkomen. Je zou dan alleen werken voor de opvang, geen goed plan.


Heel veel mensen denken er zo over en ik vind dat zo jammer. Ten eerste betaal je als vrouw toch niet alleen de kinderopvang, dat is toch een zaak van beide parters?!??!

Hoe vaak ik niet van vrouwen hoor, ja maar dan gaat mijn inkomen alleen naar kinderopvang. Hallooooo, partnerlief kan ook gerust een deel betalen, tenslotte is het ook zijn kind wat opgevangen wordt.

Daarbij zijn er wat kinderopvang betreft heel veel mogelijkheden, je hoeft niet perse te kiezen voor een kinderdagverblijf, je kunt kiezen voor gastouderopvang, je kunt iets regelen met buurtmoeders.
[/quote]

Daar gaat het helemaal niet om. De meeste tweeverdieners maken gezamelijk gebruik van hun inkomen, dus of nou de man of de vrouw het uitgeeft aan de kinderopvang, het gemiddelde inkomen van een gezin daalt.
Verder heb ik ook het één en en ander geopperd zoals buurtmoeders e.d.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 14:14

Ik heb 3 kids, 9,8 en 6 jaar.
Mijn (v)echtgenoot verdient de kost alleen.
Ik heb de pony's (3) thuis staan, train nog met honden (heb er 2 maar train er momenteel maar 1) Mijn oudste dochter zit op voetbal, de middelste op de ponyclub en de jongste doet niet aan sport.
Heb verder nog 2 papegaaien en een kat. Mijn (v)echtgenoot heeft postduiven.

Als baby heb je iets meer armslag qua tijd (vondt ik) ze slapen veel en ik kon oppas te kust en te keur krijgen.
Tot de oudste ging lopen en ik zwanger was van de 2e (zit 1.5 jaar tussen). Toen heb ik een verzorgster gehad voor mijn pony's. Nadat Pascal geboren is en hij kon lopen, zaten de 2 oudsen op de creche en had 2 morgens per week extra en er een paard bij gekocht, mijn verzorgster heeft bedankt voor de eer en er kwam een bijrijdster. Ik nam de kids gewoon mee naar de pony's/paard. Moet erbij vertellen dat ik weinig reed en nu geheel gestopt ben met rijden.

Financieel, tja dat is passen meten, en zult dingen moeten laten.
Wij gaan nooit naar de bioscoop, zeer zelden uit eten en op vakantie gaan we ook niet. Met de kids dagjes uit doen we wel.
ik denk da je alles voor jezelf moet uitdokteren, welke luxe dingen doe ik maar kan ik ook laten (buiten je paarden om dan).
Je moet het voor jezelf allemaal goed op de rij zetten.

Maar kinderen krijg je en die neem je niet.

Nu we het toch over kinderen enzo hebben, heeft een van de moeders/vaders het luikje al gevonden van de batterijen, zou ze er af en toe graag eens uithalen Clown

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 15:05

Alane schreef:
Als baby heb je iets meer armslag qua tijd (vondt ik) ze slapen veel en ik kon oppas te kust en te keur krijgen.



Mazzelaar Haha! Mijn oudste sliep weinig en de jongste helemaal niet als baby, wat had ik toen graag een batterijklep er in willen hebben zeg Knipoog
Van 's-morgens acht tot 's-avonds een uur of een was die wakker. En nu slaapt ze nog laat in. Lekker 's-avonds met de paarden aan de gang als mijn man niet thuis is is daardoor nog steeds een probleem.

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 15:19


moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 15:28

Mijn zoontje is ook veel wakker, ik kan naar mn paard als mn moeder kan oppassen (anders doet mijn verzorster mn paard)want ik ben alleenstaande moeder.
Het is heel leuk kinderen maar soms idd. moeilijk te combineren met paarden, maar ik denk dat dat beter gaat naarmate ze ouder worden.
Straks heb ik 2 paarden maar staan ze bij huis, is een stuk makkelijker, en ach ik kan dan nog niet elke dag rijden maar dat komt wel weer,
ik ga en moet nml. ook vanaf januari ook weer werken, maar Odin heeft een hele lieve oma die dan oppast!!!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 15:48

Bedankt Nanouk, die bedoelden we inderdaad!

Leuk om te lezen hoe jullie het allemaal redden. Ik heb altijd geroepen dat ik Yorghos nooit zou opgeven, en zo denk ik er nog steeds over. Gelukkig is het ook een paard dat niet zoveel beweging nodig heeft, zolang hij zijn weitje heeft.
Als ik tegen die tijd nog steeds dezelfde stalling heb als ik nu heb, dan moet het ook financieel wel op te brengen zijn. Ik zal geen tweede paard meer kunnen onderhouden, en ik zal wel een paar uurtjes per week moeten blijven werken.
Blijft dat ik een probleem krijg met de tijd die ik aan mijn paard zou kunnen besteden.. Maar waarschijnlijk gaan we over een jaartje of 2 pas serieus aan kinderen denken, dus dat duurt nog even.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 20:36

Mijn dochter is nu 3 jaar. Toen ze nog heel klein was en dus heel veel sliep, nam ik haar ook mee naar stal. Ze sliep dan lekker in de kantine in der wagen en in die tijd kon ik snel bv longeren.

Nu is het ook prima te combineren omdat ze me wil helpen. Overdag met water vullen e.d. kan ze helpen. Ze poetst ook al lustig mee. Alleen serieus rijden kan ik echt alleen doen als zij er niet bij is.

Ze heeft een periode gehad dat ze te klein was om te helpen, maar te groot om in der wagen te slapen. Die periode was even wat moeilijker, maar met behulp van je man/vriend lukt dat vast wel.

Tja, financieel. Ik heb nu 3 pony's (een haf en 2 shetten) voor een bedrag per maand waar ik in Rotterdam (waar ik eerst woonde) nog niet 1 pony van kan betalen.

Ik wil naast moeder zijn, ook nog de echtgenote van en vooral Esther blijven. En Esther houdt nu eenmaal van pony's en dus zullen daar dingen voor moeten wijken. Zoals bv een tweede kind. Mijn man en ik willen allabei geen 2e, vooral omdat Robin al zo bewerkelijk is en ook omdat ik weet dat ik met 2 kinderen qua tijd en financieel mijn pony's op kan doeken.