Twijfel, wel of geen hoefijzers? (SPOED)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Twijfel, wel of geen hoefijzers? (SPOED)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-02 19:42

Jaja, weer eentje met de vraag of ze er nou wel of geen hoefijzers onder wil/moet laten zetten bij het paard.

Toen Chriss bij mij kwam (2 en een half jaar geleden), was ze niet beslagen (en zwaar verwaarloosd).
Ik heb vanaf de eerste keer dat de hoefsmid bij Chriss is geweest, haar voor laten beslaan.
De hoefsmid zei dat haar voorste hoeven te snel sleten en daardoor hoefijzers handig waren, anders had ik haar niet laten beslaan.
Achter ging goed en die zijn tot nu toe dus ook nooit bij mij beslaan.

Eigenlijk wil ik van die hoefijzers af, maar kan het wel?
Beide ijzers zijn er nu af (afgevallen, niet de bedoeling), de hoefsmid (nog steeds dezelfde) komt morgen en dan moet ik het dus weten, maar ik twijfel dus nog steeds.
Wat mijn moeder voorstelde, was om het iig eens een keer weer te proberen en als het niet goed gaat, de hoefsmid weer op bellen om toch voor weer te laten beslaan.

Waarom ik liever die hoefijzers weglaat?
Nou, omdat ze extra geld kosten en als de hoefsmid er niet op tijd bij is, Chriss dus weer te lange hoeven krijgt en dan haar hoefijzers verliest en ze dus scheuren in haar hoeven krijgt en ga zo maar door.

Waarom ik het dan niet zeker weglaat?
Omdat ik bang ben dat de (voor) hoeven dan te snel slijten en de hoeven nog meer gaan brokkelen (doen ze achter ook).

Twijfel, zal ik de gok nemen en het proberen?

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 19:47

ik zou de hoeven laten bekappen (als dat nodig is) of anders bijvijlen... probeer het eerst eens zonder ijzers... kijken hoe dat gaat... als ze weer te snel afslijten laat je er weer ijzers onder zetten.
vraag anders je hoefsmid even.
groetjes liselot

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 19:50

Ik zou het gewoon aan de hoefsmid vragen, heb ik ook een keer gedaan toen ik het niet zeker wist. Heb zijn advies gevolgd en ben heel tevreden geweest toen! Hij kent jouw paard en haar hoeven, dus ik denk wel dat hij weet wat het beste voor haar zal zijn (tenminste, dat neem ik aan!)

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-02 20:01

Hoeven laten bekappen is zeker weten nodig (zijn dus uitgescheurd doordat het ijzer eronder vandaan is gevallen), de hoefsmid vragen ga ik ook zeker weten doen.
En dat de hoefsmid mijn paard kent, dat klopt ook.
Maar ik denk niet meer dat hij nog precies weet hoe ze was zonder ijzers.
Kan zich misschien nog wel herinneren dat hij ze heeft aangeraden omdat ze te snel sleten, maar verder?
Ik weet het zelfs niet eens meer goed, ja, dat ze te snel sleten voor, maar verder?
Ik heb eigenlijk dus geen ervaring met Chriss dat ze voor geen hoefijzers was.
Ja, dat hele eventjes toen ik haar net had, maar verder.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 21:01

Ik zou het gewoon eens proberen zonder en dan niet al te gekken dingen gaan doen. Je kunt altijd weer je smid bellen en alsnog er ijzers onder laten zetten.

Dan_ielle

Berichten: 46
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 10:49

En als je voor bekappen kiest, dan de hoeven goed bijhouden. Regelmatig met een schuurpapiertje de bovenlaag schoonmaken en met een goed vet met mineralen invetten. Na verloop van tijd staat 'ie weer in zijn balans en heb je mooie hoeven die (als het goed is) niet scheuren of brokkelen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 16:39

Schuren van de hoeven is juist niet goed, dan worden ze minder sterk omdat er te veel vocht in kan dringen. Je kunt hem laten bekappen en dan een tijdje niet te veel over de harde weg om ze eerst weer uit te laten harden en te kijken of ze niet te hard slijten. Als ze wel te kort worden kun je hem alsnog weer op ijzers laten zetten.
Mijn pony had tijdelijk ijzers met speciaal beslag. Hij scheurde steeds erger in terwijl hij dat op blote voeten nooit had. 6 weken de ijzers eronder vandaan gehad en het was weer goed. Door het schrapen was het echter wel noodzakelijk om hem voor op ijzers te houden want hij kwam daardoor steeds te kort en scheef te staan. Ik heb er nu dus weer ijzers onder voor zolang als dat goed blijft gaan. Onze hoefsmid is voorstander van blote voeten zolang als het verantwoord is. Hij probeert het regelmatig opnieuw.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 21:44

De hoefsmid is geweest vanavond en ik heb het nog even met hem overlegd.
Ze is nu alleen bekapt, maar zodra de hoeven toch te snel slijten, gaan de ijzers er toch weer onder.

Ze heeft er trouwens een trucje bij, toen ik haar kreeg, kende ze volgens mij het steigeren niet.
Doet ze over het algemeen nog steeds niet, alleen bij de hoefsmid.
Als die een van haar voorhoeven vast heeft en mee bezig is, wil ze wel eens een stukje omhoog gaan (nog steeds niet voluit, maar een klein beetje).
De hoefsmid was vandaag bezig met een van haar achterhoeven, en ja hoor, wat ze precies deed weet ik niet, maar wel raar, volgens mij was het wel steigeren, maar de hoefsmid was dus met haar achterbenen bezig en 1 hoef was dus in de lucht.

En op het andere moment is de hoefsmid bezig met een hoef van een haar voorbenen, de ander ernaast stond op de grond, die erachter stond ook op de grond, maar die schuin erachter stond op rust.

Dat is toch de tegenstelling van hier tot ginder?

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 00:48

Je moet er trouwens niet gek van staan te kijken, als de hoeven in het begin zonder ijzers, een beetje gaan "brokkelen". Ze moeten er immers weer aangewend raken om zonder ijzers te zijn! Als het niet gaat, kan je altijd de smid nog bellen en er ijzers onder laten zetten!