RVS/Argentan/Aurigan/Cyprium/... bitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 08:14

Germie volgens mij klopt je verhaal niet helemaal, de voorbeelden van legeringen zijn die van munten Verward

Een legering kan allergie veroorzaken maar dat heeft niets te maken met stroomstootjes.
Als dat zo zou zijn zou geeneen paard hiertegen kunnen, maar een allergie voor een materiaal ligt in het paard zelf, en is per individu verschillend.
Stroomstootjes worden veroorzaakt als twee delen van een verschillend metaal in een vochtige omgeving bij elkaar komen, dan krijg je kontaktspanning.
Een legering op zich geeft geen kontaktspanning in zichzelf. De verschillende metalen zijn in een legering anders gerangschikt dan in de situatie waarin kontaktspanning wordt veroorzaakt. Pas als twee verschillende metalen of twee verschillende legeringen kontakt met elkaar maken heb je dat.

De hardheid van het bit .....bedoel je de scherpte van inwerking? Hoe hard het bit is is wel bepaald door het materiaal, hoe scherp het inwerkt wordt bepaald door de dikte.



fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 09:13

Voorlopig is je verhaal voor mij nog niet overtuigend, ik zal het navragen bij mijn broer, die is scheikundige......


Dit deel van je verhaal vertelt heel wat anders

Citaat:
Om het verhaal nog langer te maken: niet alle paarden lopen lekker op koperlegeringen, dit omdat dez legeringen een potentiaalverschil in de mond veroorzaken. Het paard krijgt dus een soort van hele kleine schokjes. Denk maar aan het kauwen van alu-folie op een amalgaamvulling. Dit potentiaal verschil is waarschijnlijk de zgn. argentaan/aurigan allergie die Suzanne f. noemt.
RVS veroorzaakt dit dus niet.


dan dit deel:

Citaat:
En dat van die stroomstootjes, het is lastig uit te leggen, maar jij hebt het over een redoxpotentiaal tussen 2 metalen. In een legering is er op moleculair niveau gemengd en krijg je dus niet in de legering zelf een redoxpotentiaal, dat klopt wel. Maar heb jij wel eens koper geproefd? Dat prikt, daardoor krijg je dus ook speekselvorming bij een paard. RVS prikt niet. Dat prikken wordt wel veroorzaakt door het oxideren van het metaal


Tuurlijk blijft een metaal overal hetzelfde, maar ik kan me wel voorstellen dat voor munten andere legeringen worden gebruikt dan voor bitten bijvoorbeeld.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 09:22

Sprenger vertelt zelf dit:
"The advantage of real Aurigan is its extreme oxidation rate, which creates a sweet taste and promotes salivation. The combination encourages the horse's acceptance and responsiveness to the bit.
Aurigan is a patented metal alloy (not a color) that combines 85% copper with zinc and silicone. It is extremely durable, yet it oxidizes faster and more completely than other metal used in bit manufacturing".

Het koper, (onedel metaal), komt in ionvorm in de mond en oxideert daar, dat geeft een bepaalde smaak, Ik denk niet dat deze reactie een stroomstootje geeft zoals jij zegt, maar puur een smaak, waardoor paarden die het lekker vinden erop gaan schuimen door meer speekselvorming.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 09:51

Mijn scheikundige kennis gaat niet zover, dus ik moet dat laatste van je aannemen. Van de wet van Nernst heb ik nooit gehoord Lachen maar ik heb dan ook maar scheikunde op VWO niveau gedaan Lachen
In hoeverr dat overlopen van die 2 electronen een duidelijk waarneembare stroomstoot veroorzaakt, daar wil ik vanaf zijn, maar ik denk dat het niet te vergelijken is met de kontaktspanning tussen twee metalen (zoals bij een rvs vork tegen je amalgaamvulling Haha!)

Blijft staan mijn argument dat, als de aversie van paarden tegen dit soort bitten komt door kontaktspanning, er veel meer paarden problemen mee zouden hebben. Dus ik blijf wat dat betreft bij het allergie-verhaal.

En koperoxide geeft dus die aparte zoetige smaak.......zie het verhaal van Sprenger. Dat is de reden waarom ze het lekker vinden en meer speeksel vormen.
Allergische paarden uitgezonderd Haha!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 12:09

Daniel zolang er maar geen twee verschillende metalen zich in de mond van het paard bevinden. Dat is volgens het wedstrijdreglement ook niet toegestaan, want dan krijg je dat verschijnsel dus! Je kent bijvoorbeeld die rollenbitjes met twee verschillende soorten metaal om en om per rolletje? Dat mag dus niet.
Een argentan bit met rvs bitringen mag daarentegen weer wel, want die ringen zitten niet in de mond.
Over de giftigheid van koper had ik het in een PB met Germie ook al Haha!
Ook daar zijn we nog niet helemaal uit.......wij plegen onderzoek! Knipoog

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 12:20

HiHi mijn zoon heeft vandaag scheikunde dus die heeft zijn Binas meegenomen........

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 08:38

Germi, in de bitten van sprenger zit geen silicium maar siliconen.

"Aurigan is a patented metal alloy (not a color) that combines 85% copper with zinc and silicone"

Maar het verhaal van mijn broer komt er dus ook op neer dat niets zeker is en dat je er aan alle kanten een draai aan kan geven Haha! Verward

Voor mijn gevoel is het beste bewijs dat mijn paard het lekker vindt het feit dat Fabienne altijd zelf in het aurigan bit hapt als ik het haar voor houdt. Dat doet ze bij de argentan bitten nooit Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 bezoekers