conditieachterstand: wat voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

conditieachterstand: wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-02 23:04

De merrie die ik voor de buren rijd, gaat de laatste tijd achteruit in conditie.

Ze heeft een veulen en ik rijd haar (ongeveer vijf keer een half uur per week). Ze staat dag en nacht in het land.
Ongeveer anderhalve week geleden ondekte de eigenaresse dat een ander veulen ook bij lady stond te drinken, voor ons de verklaring! Dus apart gezet en meer gaan bijvoeren (nu merriebrok ipv basisbrok, ook in hoeveelheid wat meer).

Maar wat zouden jullie nou voeren aan dit paard, om haar snel weer in conditie te krijgen? Ik heb het idee dat alleen merriebrok niet genoeg is. Ik heb al zitten denken aan lucerne bijvoorbeeld.
Zou een vitaminestoot iets uithalen?

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 23:17

een vitaminestoor kan nooit kwaad natuurlijk, maar je moet wel oppassen dat je haar niet teveel gaat geven nu, ze is gewend aan minder dus bouw het langzaam weer op. Hoe lang staat ze nu al op de merriebrok?? en je kunt anders steeds een klein beetje extra gaan geven, maar dat moet je niet iedere dag doen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 08:19

Mijn merrie liep ook hard terug afgelopen winter in conditie.
Reden (bleek achteraf): het veulen dronk nog steeds bij de moeder (terwijl deze toen het veulen 5 maand was, 3 weken apart heeft gestaan van de moeder)
Op advies van de dierenarts en andere fokkers : sportbrok voeren (langzaam opbouwen) zoveel hooi als ze op kan en ze heeft een vitaminespuit gehad. Is extra ontwormd. Ze gaat in januarie op teurlings merrie/veulen brok, ze is nu weer drachtig.

Haar conditie (ik bedoel hiermee geen uithoudingsvermogen) is nu bijna weer op peil, ze krijgt nu nog 1 kilo sportbrok per dag (was 2 kilo) en net zoveel hooi als ze op eet, ze loopt tevens de gehele dag op de weide.

Wat je jouw paardje moet voeren kan ik niet zeggen, je moet dit doen op het oog en gevoel.
Mijn merrie wordt niet gereden.