Beslaan of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ozzie
Berichten: 89
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Beslaan of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-02 20:26

Ik zit er aan te denken om Belle te laten beslaan. Ze wordt namelijk de laatste tijd weer vrij intensief gereden, en als we buiten rijden, moeten we ook vrij grote stukken over de verharde weg.
Ze heeft wel harde hoeven, maar ik ben toch bang dat ze door het vrij ruwe asfalt hier in de buurt wel eens hard kunnen gaan slijten.
Ik heb zelf geen ervaring met veelvuldig buitenrijden zonder ijzers en ik wil dan ook graag ervaringen/tips van anderen horen.

Het gaat trouwens om een ijslander x shetlander. Ze loopt wel vaak buiten naast de fiets of gewoon aan de hand, maar ik zit er nu de laatste tijd ook zelf vaak op, en ben bang dat haar hoeven hierdoor harder afslijten Verward (door mijn gewicht).

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 20:29

Als het zonder ijzers kan, dan zou ik niet laten beslaan.
Je zou het eens even aan kunnen kijken hoe het gaat zonder ijzers, als de hoeven echt te kort dreigen te worden kun je altijd nog op ijzers overgaan.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 20:35

Zelfs met te korte hoeven kunnen ze er nog ijzers onder staan. Die van mij had een te dunne zool, stond veel te kort (mede door schrapen) en heeft eerst ijzers met zooltjes en siliconen gehad. Liep gelijk weer als een kievit. Als je pony kort en gevoelig gaat lopen staat hij te kort...

pmarena

Berichten: 48116
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 21:58

Ik zou het gewoon afwachten en goed in de gaten houden , als de hoeven echt te kort worden kun je altijd nog ijzers (of hoefschoenen natuurlijk Knipoog ) gaan aanmeten.

Als het zonder KAN dan is dat natuurlijk veel beter voor je paard , portemonnee en je wei...

En als je paard eenmaal op ijzers staat dan wordt de hoef zwakker en ga je wellicht niet zo gemakkelijk meer zonder...

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 22:22

Ik zou als ik jou was, iig zoveel mogelijk in de bermen rijden! En als je dan alleen dat ene stuk over verharde weg moet en het gaat goed met de hoeven, dan zou ik het idd even aankijken anders is hert alleen maar zonde van je geld

Ozzie
Berichten: 89
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-02 13:55

In de berm rijden is hier nogal een probleem... er zijn hier allemaal dijken en de berm is vaak te zacht en te smal om echt veilig te rijden.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 16:58

Mijn pony heeft ook geen ijzers en ik loop/rijd flink veel met haar over de verharde weg! (voor haar pezen) ze heeft echter nergens last van, ik zou zeggen gewoon uitproberen en goed in de gaten houden dat de straal niet gelijk aan de uuuh Verward voorkant komt zodat je pony erop loopt en er last van krijgt.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 20:24

mijn paard heeft superharde hoeven en loopt geregeld op de harde weg. Dat gaat prima. Wel opletten of het slijt en bij voorkeur met regelmaat mee door het water lopen (goed voor de hoeven). Geen hoefvet of zo gebruiken, dat sluit de hoeven juist af. Je kunt dus prima zonder ijzers vaak buiten rijden.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 22:11

Ik zou het niet doen! Paardenhoeven worden altijd slechter van ijzers. Ze zetten namelijk uit, de doorbloeding wordt minder door het slechter werken van het hoefmechanisme, de gewrichten slijten van draven over de weg en bovendien zijn de hoeven na een tijd beslagen te zijn geweest helemaal niet hard meer en is de kans op brokkelhoeven door de hoefnagels groot. Bovendien kan je paard nog kreupel worden door een misgeslagen nagel. Mijn mening is dus: niet doen!

Toen ik mijn Shet kocht stond hij niet op ijzers. Hij had superharde hoefjes en ik reed de hele zomer buiten zonder op te letten of ik teveel over de weg reed. Dat ging allemaal prima. In het najaar echter waren zijn hoefjes toch teveel afgesleten en heb ik hem op ijzers gezet. Dom dom dom. Nu, vier jaar later kan hij nauwelijks meer zonder ijzers over de weg klopen. Hij loopt dan heel meoizaam,traag en met kleine stapjes. Het is duidelijk dat hij niet meer zonder kan.

Mijn Fjord heb ik begin deze zomer 6 weken op ijzers gehad. fadt was echt een ramp. Iedere week verloor hij wel een ijzer en na die zes weken had hij dan ook ontzettende briokkelhoeven. Toen heb ik de ijzers afgezworen en hebben we het de rest van de zomer zonder gedaan. Mijn Fjord heeft geen heel harde hoeven en ik kon dus maar korte stukken naar buiten omdat we alleen door de berm konden. Zijn hoeven zijn nu nog steeds vrij kort maar over een paar dagen zijn de hoefschoenen klaar die ik heb laten maken en dan kunnen we weer lang naar buiten.
Ik zou je dus aan willen raden je paardje niet te beslaan maar alleen door de bermen te rijden (en beetjes over de weg0 of hoefschoenen te laten maken. Naar mijn idee echt DE oplossing.
Succes met je beslissing!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 22:48

Als je pony geen ijzers onder heeft, wel goed opletten of de hoeven niet te hard slijten, zodat hij op z'n stralen gaat lopen. En ook goed kijken hoe ze afslijten, slijten te gelijkmatig af?

Mijn paard staat met de voorbenen wat naar binnen en bij haar gingen de hoeven erg ongelijkmatig afslijten toen ik meer met haar naar buiten ging. Daarom heb ik mijn paard voor wel op ijzers moeten zetten, maar als het kan gaan die er in de winter vanaf. Want ik heb de eerste paar weken dat ze op ijzers stond ook problemen gehad met scheef getrapte ijzers die een ontsteking veroorzaakt hadden.

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 23:02

Ik heb Idalia moeten beslaan.
Ze had niet de best verzorgde hoeven toen ik der kost en waren erg broos, korrelig en dun..
Na ook een tijdje te hebben gereden zonder ijzers merkte ik dat het wel erg hard slijt (asfalt moet naar mijn idee niet alleen de boosdoener zijn , gewoon goede harde grond helpt ook erg voor het slijten) dit was toch zo in mijn geval!

Hoop dat je er iets aan hebt.
Het hangt vind ik wel af van de kwaliteit van de hoeven.
Idalia der hoeven was in de tijd echt niet veel.. dus ik moest wel.

suc6!
Annelies, hoefjes Idalia