hoeveel (kracht)voer voor veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

hoeveel (kracht)voer voor veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 20:38

Valencia (kwpn) is nu ruim 8 weken oud en ze heeft haar eigen veulen-voerbakje. Hoeveel veulenbrok per dag mag ze eigenlijk hebben?

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 20:47

Nou niet te veel, en meestal eten ze ook wel met de moeder mee. Wij begonnen met veulens van 4 weken met 1 hand per dag en dat langzaam uitbouwen. Ze zijn nu 9 weken en krijgen ongeveer bijna een 1/2 kilo veulenbrok. ze staan dan dag en nacht in het land.

Het scheelt alleen wel per eulen, ras (grootte dus), gras / hooi etc.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 20:48

Ik denk dat je gewoon een kilo in haar bak kunt gooien.Ze eet er van wat ze opkan en derest laat ze toch staan.Mijn veulen is nu 9 weken en ik doe het op dezelfde manier(ook bij mijn vorige veulens)Je weet dan meteen hoeveel ze opkan en dat zal zeker op deze leeftijd geen kilo zijn.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 22:50

Een veulen van 8 weken heeft het qua voeding nog niet echt nodig, het is gewoon handig als ze het vanzelfsprekend gaan vinden om brokjes te eten, dat scheelt straks met afspenen een stuk. Als de merrie voldoende geeft hebben ze het niet echt nodig.
Pas als de merrie wat minder gaat geven, of je het veulen te mager vindt kan je echt meer gaan bijvoeren.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 23:12

FlairS schreef:
Ik denk dat je gewoon een kilo in haar bak kunt gooien.Ze eet er van wat ze opkan en derest laat ze toch staan.Mijn veulen is nu 9 weken en ik doe het op dezelfde manier(ook bij mijn vorige veulens)Je weet dan meteen hoeveel ze opkan en dat zal zeker op deze leeftijd geen kilo zijn.


Is zonde van je voer!

Een handje om te wennen is wel voldoende. De merrie geeft normaalgesproken voldoende voedingstoffen mee door de melk.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 23:20

Derest geef ik later gewoon aan de merrie,dus niets verspilt!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 09:34

Dat is lang geleden dus ik weet niet meer hoeveel Razinda kreeg. Ze ging wel al toen ze een paar dagen oud was met haar moeder mee eten! Toen heb ik dus een veulenvoerbakje opgehangen en kreeg ze haar eigen veulenbrok. Maar hoeveel dat was weet ik eigenlijk niet meer.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 10:22

Voice is nu vier en een halve maand en zij krijgt per dag een kilo veulenbrok. Ze staat niet de hele dag op de wei. De adviezen op de zak geven voor Voice als ze goed een maand ouder is twee kilo aan, dat vind ik wel erg veel.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 12:34

wij voeren geen veulenbrok.
de brok eten ze gewoon met mams mee.
tenzij ze op de volle wei staan dan krijgen ze helemaal geen brok pas als ze weer op stal komen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 13:44

Hangt van het veulen af. Is het wat aan de magere kant kun je haar per dag 1/2 of 1/4 biks geven. Is ze wat steviger dan hebben zze aan twee handjes voldoende. Je moet gewoon kijken wat ze op kan en hoe ze eruit ziet. Wat geeft de moeder aan melk en hoeveel staat er op de wei.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 21:49

Zoveel als dat ze wil....ik gooi gewoon een zooi in de bak en dan eet ze zelf wat ze opkan, anders eet de moeder de rest wel op.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 05:45

De moeder kan de rest niet opeten omdat er stangen in de bak zitten, moeders kan haar grote neus er niet in krijgen Haha! In eerste instantie gaf ik haar wel iets te veel denk ik, ruim een kilo, maar ze was ook wat aan de magere kant. Ze groeit erg snel. Gisteren was ik met moeder en kind naar de hoefsmid in emmeloord en hij vond het veulen al erg groot voor haar leeftijd, en dat terwijl ze net na geboorte een zak ribben met lange stelten eronder was. Ik ga het nu houden op max 0.5 kg.

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 08:21

Beginnen met 100 gram en heel langzaam opbouwen! Zoveel eten ze toch nog niet.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 08:29

Ik voer geen veulenbrok. Ze eet al vanaf dat ze een maand was mee met Camilla, ze staan de hele dag in de wei en krijgen ook hooi. En ze drinkt ook nog eens bij Camilla, vind ik wel genoeg! Ze ziet er goed uit, dus. Lachen

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 17:55

Ik weet wel dat de afgespeende veulens bij de hengstenhouderij 4 kg. krijgen....
Ik denk dat mijn veulen, nu 3 maanden oud zeker al een kilo binnenkrijgt, en dik is ze niet. Van mij mag ze zoveel eten als ze opkan, geen limiet. Tenzij ze te dik wordt, maar ze rent zoveel.... Lachen

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 14:00

mijn veulen krijgt ook ongeveer 3 kwart tot een kilo wat hij niet op eet eet jamy wel op en dat gaat prima, hij at eerst ook bij Jamy mee maar Jamy had het voer zelf hart nodig.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 16:09

bij mij op stage aten ze in het begin gewoon met hun moeder mee, en na 2 maanden kwamen er veulenvoerbakjes, en krijgen ze 3 keer per dag 1/2 brok, soms 2 keer per dag als ze over dag op de wei stonden

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 21:16

Het hangt af van de conditie van het veulen. Als ze ergens kunnen eten waar de merrie er niet bij kan zorg je er gewoon voor dat er altijd veulenbrokjes in het bakje zitten. Mijn veulen van dit jaar at eerst wel brokjes, nu in de volle wei heeft ze er geen behoefte aan. Het belangrijkste van brokjes voeren is dat het veulen bij het afspenen geen terugslag krijgt omdat het al gewoon is brokjes te eten, daar zit o.a. kalk en melkpoeder in dus merkt ze het gemis aan moedermelk niet.
sarabande