Nog een ijzer vraagje.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-01 12:18

Hoi,

Ik denk er over om m'n Dennis te laten beslaan. Hij loopt graag op de weg met het rijden en vind het voor de kar ook heel leuk. En omdat z'n hoeven te snel slijten en ik deze dingen wel wil blijven doen wil ik graag ijzers voor hem.
Maar is het erg als je hem zomers wel besla en 's winters niet? Z'n eigenaar vind het namelijk een beetje te duur worden als hij het hele jaar door op ijzers staat terwijl het in de winter toch niet nodig is. In de winter hangt het af van wat voor weer het is of ik hem rijd en of hij snel zweet want in een onwijze wintervacht krijg je hem bijna niet droog.
Ik hoop dat iemand het antwoord op mijn vraag heeft en tips zijn ook welkom.
XXX
Ciska

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 12:20

Nee dat maakt helemaal niet uit. Het is juist wel goed om niet constant ijzers te hebben, ik weet niet precies wat dat nou uitmaakt, maar ik weet wel dat het goed is, om even geen ijzers te nemen.

Je kan in principe zelf weten wanneer je wel en geen ijzers neemt. Wel moet je de hoeven regelmatig laten bekappen en de ijzers tijdig vervangen (als je dat wilt).

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 12:50

Nee hoor, dat maakt helemaal niet uit. Zo loopt Isolda ook. In de zomer op ijzers omdat ik dan veel "kar". En in de winter wordt dat allemaal wat minder en gaan ze er weer af! Gaat prima, zou niet weten waarom dat niet zoukunnen!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 15:37

Wat gezondheid betreft kan het geen kwaad. Als Ameretto in de zomer een tijdje niet bereden wordt (als m'n zusje op vakantie is) en in de wei staat, gaan ook vaak z'n ijzers eraf. Kunnen z'n hoeven even 'natuurlijk' groeien.

Wat wel een probleempje kan zijn, is dat je paard zonder ijzers misschien wat minder fijn loopt als hij inmiddels ook wel eens mèt heeft gelopen. De hoeven maken dan namelijk ineens wèl direct contact met de grond en dat kan gevoelig zijn. Maar slecht is het niet.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 22:15

Mira heeft een tijd alleen in de zomer met ijzers gelopen. Kan geen kwaad.

Maar waar je wel rekening mee moet houden natuurlijk is dat 'ijzers' geen uitvlucht is om constant op verharde wegen te draven. (denk aan de pezen)

Femke