grote weides Friesland?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigold

Berichten: 12579
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

grote weides Friesland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 23:05

hoi,

ik lees hier wel eens over grote weides in (bijvoorbeeld) friesland, waar je een paard kunt laten lopen met een grote groep..

weet iemand wat dat kost, of dat het hele jaar rond kan, wat de voorwaardes zijn enz?
vooral wat het kost?
voor een pony?
of weet iemand er een adres of email adres van??
hoe gaat het met hoefen bekappen en wat als je paard, of half wilde jaarling, er ziek wordt?

ik hoop op info!!!!

groetjes Loveblacky!

Mexx

Berichten: 1063
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Grootegast

Re: grote weides Friesland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:42

Ik denk dat je het beste even op Google kan zoeken voor opfokbedrijven in Friesland, dan kan je genoeg vinden Knipoog

JW18

Berichten: 1185
Geregistreerd: 19-07-04

Re: grote weides Friesland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 15:17

veelal ook in Groningen te vinden.

Suc6.

mvg JW

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: grote weides Friesland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 17:08

loveblacky schreef:
hoi,

ik lees hier wel eens over grote weides in (bijvoorbeeld) friesland, waar je een paard kunt laten lopen met een grote groep..

weet iemand wat dat kost, of dat het hele jaar rond kan, wat de voorwaardes zijn enz?
De kosten zijn bij ons in de buurt van 50 tot 70 euro per maand (twee verschillende bedrijven). Beide bedrijven hebben ook ´s winters plaats. Maar beide geen mogelijkheden tot onderdak. Wel beschutting bos.
voor een pony?
of weet iemand er een adres of email adres van??
Ik heb van beide bedrijven wel adressen. Maar alleen bij serieuse interesse.
hoe gaat het met hoefen bekappen en wat als je paard, of half wilde jaarling, er ziek wordt?
Een afspraak met de hoefsmid zal je zelf moeten betalen. En meestal ook zelf moeten regelen. Bij uitzondering kan de staleigenaar wel zelf aanwezig zijn. Bij ziek zijn? Tsja...de staleigenaar wil best medicijnen geven. Maar heeft geen plaats om je paard op stal te laten staan. ik hoop op info!!!!

groetjes Loveblacky!

Marigold

Berichten: 12579
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: grote weides Friesland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 17:34

heb je het dan over die half wilde kuddes zegmaar?
die op een heel groot stuk land staan?

de prijs vind ik persoonlijk nog wel hoog, want wat ik ongeveer vind bij 'opfok' ligt het rond de 55 euro in de zomer en 100 euro in de winter met stalling en hoefsmid en wormkuur, en toezicht..

ik heb zelf het liefst alleen weidegang, dus geen stalling is geen probleem.
maar weet je ook of de prijs voor een kleine jaarling, a/b pony, hetzelfde is als voor een paarden jaaring bijvoorbeeld?

op dit moment ben ik niet direct geinterreseerd in plaatsing, maar ik ben aan het orienteren, want stel dat ik een geweldig veulen tegenkom, waar ik NU geen tijd voor heb, maar over een paar jaar wel, dan zou ik hem naar zo'n opfok willen doen..
als dat in elk geval uit kan snap je?
het grote voordeel ervan vind ik dat je dan het 'verleden' van je pony kent!
en ik vind het een geweldige vorm van opgroeien en karakter vormen!

bedankt voor je andwoord in elk geval!

enne, ik kom niet echt veel verder met google eigenlijk....
niet veel verder dan een paar opfok bedrijven, maar dat zijn niet die hele grote weides die ik bedoel geloof ik..

groetjes Loveblacky

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Re: grote weides Friesland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 19:14

Uhm je kan eens informaeren bij Jan vd hem, die heeft altijd hele grote kuddes met merrie's en hengsten .
Van alle leeftijden lopen, niet zo hele erg duur meende ik .
Ik stuur je even een pb met gegevens.
Verder zit er nog 1 vlakbij baard.
En Vdl stud heeft hele grote opfok weilanden.
En de Burd vlakbij Akkrum

Marigold

Berichten: 12579
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: grote weides Friesland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 20:11

hé, bedankt Parouscha!

ik ga even schriftelijke info aanvragen bij j vd Hem!
bedankt voor je info!
(ik weet op het moment ook al een hele leuke pony, die exact de pony gaat worden die ik over een paar jaar 'nodig' denk te hebben... maar kan denk ik nooit op die termijn, staat op mp...)

zucht, nee, laat ik even realistisch blijven.....


groetjes Loveblacky

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: grote weides Friesland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 22:31

Wat versta jij dan onder opfok ? Ik zie 'de grote weides met grote groepen paarden' eigenlijk altijd als opfok.
Nou heb je verschillende soorten opfok, dat wel, maar waarvan ik meen dat jij bedoeld ( lekkere zin ) heb je er hier wel aardig wat.

Beerta, ook een veelgenoemde en bekende opfok Knipoog

Marigold

Berichten: 12579
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: grote weides Friesland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 00:29

ja oke, ik heb het eigenlijk ook over twee dingen door elkaar, namelijk aan de ene kant over opfok, met dus alleen jonge paarden
en aan de andere kant over de weides waar je wel eens iets over hoort waar ook volwassen paarden heen kunnen, om oud te worden of zo.

maar ook dus gewoon opfok, ik kan het niet echt vinden eigenlijk, stom he??
dan weer wel adressen maar geen prijs.
ik las wel ergens op kapaza geloof ik over een zomerweide wat voor shets (ik neem (ooit) geen shet maar meer a, maakt denk ik niet veel uit) maar 15 euro per maand kost!
maar ja waar laat je de pony dan in de winter....
en moet je er nou wel of niet heen enzo weet je wel..
die weides in friesland zijn wel erg ver weg als je geen auto hebt..

groetjes loveblacky

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: grote weides Friesland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 08:20

Ik ken er ook nog een in Vinkega( tusen Wolvega en Steenwijk), dagelijks toezicht en alles is bespreekbaar.
Als je het adres wil moet je maar pb'en

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Re: grote weides Friesland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 08:48

loveblacky schreef:
hé, bedankt Parouscha!

ik ga even schriftelijke info aanvragen bij j vd Hem!
bedankt voor je info!
(ik weet op het moment ook al een hele leuke pony, die exact de pony gaat worden die ik over een paar jaar 'nodig' denk te hebben... maar kan denk ik nooit op die termijn, staat op mp...)

zucht, nee, laat ik even realistisch blijven.....


groetjes Loveblacky


Is goed hoor .
Als je wat meer weet, ben ik wel benieuwd na de info Haha!

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: grote weides Friesland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 08:56

loveblacky schreef:
op dit moment ben ik niet direct geinterreseerd in plaatsing, maar ik ben aan het orienteren, want stel dat ik een geweldig veulen tegenkom, waar ik NU geen tijd voor heb, maar over een paar jaar wel, dan zou ik hem naar zo'n opfok willen doen..
als dat in elk geval uit kan snap je?
het grote voordeel ervan vind ik dat je dan het 'verleden' van je pony kent!en ik vind het een geweldige vorm van opgroeien en karakter vormen!


Hmmm. Je wilt een veulen kopen en 2,5 jaar in zo'n grote kudde gooien. Friesland is ver weg, je kunt er niet dagelijks heen. En je denkt dan het verleden van je paard te kennen?

Het opvoeden van een veulen door mede-soortgenoten is prima. Liefst een gemengde groep, dus ook met volwassen paarden erbij. Kleuters voeden elkaar ook niet op zonder kleuterjuffrouw die de 'bullies' in toom houdt, tenslotte.
Maar het leren kennen van je paard, en het mensenmanieren bijbrengen, kan alleen maar door er zelf zeer regelmatig wat mee te doen. Als jij 1x per maand een keer naar die opfok toe zou gaan, ken jij je paard, en wat-ie in de tussentijd meegemaakt heeft, écht niet. Dan krijg jij na afloop van die 2,5 jaar opfok een zeer groene en als je pech hebt inderdaad halfwilde mee naar huis...

Als je geen ervaring hebt in het opvoeden van jonge paarden zou ik een 3-jarige, evt onbeleerde, aanschaffen. Qua prijs zal dat (als je de opfok meerekent) echt niet veel uitmaken.

Marigold

Berichten: 12579
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: grote weides Friesland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 09:38

haha

ja ik weet ook wel dat ik de pony dan niet half ken, dat bedoelde ik ook niet.
ik bedoel dat je ongeveer zeker kan weten dat hij geen trauma's heeft meegemaakt ofzo, of te jong bereden is en dat soort dingen.
dat de pony helemaal groen terug komt van zo'n weide snap ik, en dat is voor mensen dan weer een nadeel maar de pony heeft kunnen opgroeien zoals het in de natuur ook gaat en dat vind ik een groot voordeel.
een groene pony is niet zo'n probleem daar heb ik wel meer mee te maken gehad, liever een groene pure pony, die kan je nog bijsturen naar jou hand .
en daar heb ik dan ook totaal geen haast mee, hij hoeft niet meteen onder het zadel tegen die tijd of zo.

maar ja het is alleen nog maar 'als' enzo, nog geen concrete plannen verder hoor...

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: grote weides Friesland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 09:40

Tsja en als je er dagelijks mee gaat tutten krijg je een verwend nest mee naar huis waar op die leeftijd al niks meer mee te doen is... Je hoeft niet veel ervaring te hebben met opvoeden, dat hebben paarden onderling wel. Je hebt slechts een klein beetje hulp nodig van een ervaren persoon als het je eerste keer is dat je met jonge paarden omgaat...

Daar zijn de meningen zo over verdeeld, wel of geen opfok, wel of geen dagelijkse verzorging... Lijkt me niet echt een plaats om weer die discussie te beginnen maar gewoon voor de TS antwoord te geven op haar vragen...

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: grote weides Friesland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 14:28

loveblacky schreef:
heb je het dan over die half wilde kuddes zegmaar?
die op een heel groot stuk land staan?


Geen half wilde kuddes Haha! Gewoon paarden van 1 tot 30. Paarden met een blessure, paarden met vakantie. Paarden waarvoor de eigenaar geen tijd meer heeft. Jonge paarden.
Ze staan inderdaad op heel grote stukken land. Zo´n 4 a 5 hectare land.



de prijs vind ik persoonlijk nog wel hoog, want wat ik ongeveer vind bij 'opfok' ligt het rond de 55 euro in de zomer en 100 euro in de winter met stalling en hoefsmid en wormkuur, en toezicht..


Tsja wat is duur. Ik vind het redelijk meevallen....Overigens is er wel meerdere malen per dag toezicht.


ik heb zelf het liefst alleen weidegang, dus geen stalling is geen probleem.
maar weet je ook of de prijs voor een kleine jaarling, a/b pony, hetzelfde is als voor een paarden jaaring bijvoorbeeld?

Ik denk dat een a of b pony wel iets goedkoper zal zijn (rond 45 euro?)

op dit moment ben ik niet direct geinterreseerd in plaatsing, maar ik ben aan het orienteren, want stel dat ik een geweldig veulen tegenkom, waar ik NU geen tijd voor heb, maar over een paar jaar wel, dan zou ik hem naar zo'n opfok willen doen..
als dat in elk geval uit kan snap je?
het grote voordeel ervan vind ik dat je dan het 'verleden' van je pony kent!
en ik vind het een geweldige vorm van opgroeien en karakter vormen!


Toch nog even een toevoeging over het kopen van een veulen. Heel leuk, maar je weet nooit na drie jaar wat voor paard er onder vandaan komt. Je hebt altijd kans dat de combinatie toch niet klikt. Ook kan er in die drie jaar van alles gebeuren met je paardje. Niet alle paarden halen immers vlekkeloos de drie jaar.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: grote weides Friesland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 00:20

SANEX schreef:
Beerta, ook een veelgenoemde en bekende opfok Knipoog


Ik zei beerta, ik bedoelde Blija Knipoog

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: grote weides Friesland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 00:31

Ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt Ja

Mijn merrie heeft als jaarling in Zeewolde gelopen, in een natuurgebied van 80km2. Je moet wel uren zoeken voor de een kudde tegenkwam Haha! Dat is een enórm uitgestrekt gebied met meerdere plaatsen om te drinken. 's Winters worden er bij de ingang balen kuil neergezet en 1 maal per week rijden ze er met de Jeep doorheen om de paarden te tellen en te checken. Hier loopt echt vanalles! Oude paarden, paarden die niet meer geschikt zijn voor de sport en jonge dieren. Als mijn paardjes oud zijn, dan mogen ze ook de rest van hun leven slijten in de kudde Ja

Ik betaalde hier trouwens € 50,-- per maand, zomer of winter maakt niet uit. Voor de site mag je me PBen Knipoog