Mag je met je paard op een fietspad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Margarita_

Berichten: 2333
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Mag je met je paard op een fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 21:22

de titel zegt het al

Mag je met je paard op een fietspad komen??
Wie weet hier de preciese regels over?

Groetjes!

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Mag je met je paard op een fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:25

Nee officieel mag je daar niet rijden.
Tenzij de situatie zodanig is dat het veiliger is.
Je behoort tot de bestuurders en moet dus op de weg rijden, je bent dan ook niet verzekerd als je op het fietspad rijdt.

esperance

Berichten: 5557
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Weert

Re: Mag je met je paard op een fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:31

ik ben het met fjordgirl eens. maar niet van, dat je dan niet verzekerd bent, volgens mij ben je gewoon wel verzekerd.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: Mag je met je paard op een fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:36

Ik begreep laatst van een vriending (bij de politie) dat zij in principe alleen een ruiter beboeten als zij ergens rijden (dus fietspad, want we hadden het over recreatiegebieden) waar een ruiterpad als alternatief aanwezig is (al moet je dan ook niet de chagerijnige meneer agent tegen komen Clown) Dus als je geen ruiterpad kan nemen, zou je op het fietspad mogen rijden als er geen veilig alternatief is over de weg... Maar neem dan wel de berm waar mogelijk!! En zorg ten alle tijden dat je fietsers niet hindert, dus geef ze de ruimte, want anders komen wij ruiters toch wel in een slecht daglicht te staan!!

Dat van het niet verzekerd zijn als je op een fietspad rijdt dat vind ik maar vaag hoor! Als ik dus naar het recreatiegebied rijdt waar volop ruiterpaden zijn en daartoe eerst langs een weg en fietspad moet rijden, dan ben ik pas verzekerd op het moment dat ik het ruiterpad op stap? Lijkt me toch wat vreemd...

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: Mag je met je paard op een fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:39

Oh ja; boswachters en terreinbeheerders kunnen er wel weer andere ideeën over hebben als de politie; om het allemaal ff makkelijker te maken voor ons Haha!

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Mag je met je paard op een fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:44

fjordygirl schreef:
Nee officieel mag je daar niet rijden.
Tenzij de situatie zodanig is dat het veiliger is.
Je behoort tot de bestuurders en moet dus op de
weg
rijden, je bent dan ook niet verzekerd als je op het fietspad rijdt.

De weg loopt van de ene stoeprand naar de andere stoeprand, iedere weggebruiker maakt dus gebruik van de weg.
Als ruiter behoor je je dus op de rijbaan te begeven.

Maar inderdaad, als de situatie er daar naar is dat het op het fietspad veiliger is, dan kun je beter op het fietspad gaan rijden.

_Margarita_

Berichten: 2333
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: Mag je met je paard op een fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 21:47

het zit namelijk zo, ik reed over een fietspad, van schelpen en volgens een man mocht daar niet rijden. En hij kon de wet zei hij, en als hij niet in functie was had hij me een bon gegeven.. dus ik neem aan dat het een agent was?
Maar goed volgens hem vernielde ik het schelpenpad, en ik zei kijkt u dan achterom dan ziet ut dat er helemaal geen hoefafdrukken te zien zijn.. toen zei die man dus maar niets meer..
Maar goed, wat ik dus begrijp mag je officieel niet op een fietspad met je paard??

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Mag je met je paard op een fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:50

_Margarita_ schreef:
Maar goed, wat ik dus begrijp mag je officieel niet op een fietspad met je paard??


Nee Haha!
ook niet op het trottoir trouwens Haha!

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Mag je met je paard op een fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:03

_Margarita_ schreef:
het zit namelijk zo, ik reed over een fietspad, van schelpen en volgens een man mocht daar niet rijden. En hij kon de wet zei hij, en als hij niet in functie was had hij me een bon gegeven.. dus ik neem aan dat het een agent was?
Maar goed volgens hem vernielde ik het schelpenpad, en ik zei kijkt u dan achterom dan ziet ut dat er helemaal geen hoefafdrukken te zien zijn.. toen zei die man dus maar niets meer..
Maar goed, wat ik dus begrijp mag je officieel niet op een fietspad met je paard??

Ga zelf maar eens op een schelp staan, je vernielt 'm echt wel hoor! Haha!
De man had gelijk, en hij had je zeker een bon kunnen geven.

_Margarita_

Berichten: 2333
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: Mag je met je paard op een fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 22:15

xtwisterx schreef:
_Margarita_ schreef:
het zit namelijk zo, ik reed over een fietspad, van schelpen en volgens een man mocht daar niet rijden. En hij kon de wet zei hij, en als hij niet in functie was had hij me een bon gegeven.. dus ik neem aan dat het een agent was?
Maar goed volgens hem vernielde ik het schelpenpad, en ik zei kijkt u dan achterom dan ziet ut dat er helemaal geen hoefafdrukken te zien zijn.. toen zei die man dus maar niets meer..
Maar goed, wat ik dus begrijp mag je officieel niet op een fietspad met je paard??

Ga zelf maar eens op een schelp staan, je vernielt 'm echt wel hoor! Haha!
De man had gelijk, en hij had je zeker een bon kunnen geven.


tja als je zo denkt, dan vernielt die man ook schelpen Knipoog
Maar wat ik bedoelde, er zijn geen hoefafdrukken te zien, dus niets anders dan wanneer er een voetganger loopt of iemand fietst

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Mag je met je paard op een fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:17

Officiëel mag je niet op het fietspad rijden nee, maar je op de autorijbaan begeven is vaak vragen om moeilijkheden.
Dus wanneer het gezien de verkeerssituatie veiliger is, dan word het toegestaan. Mits je natuurlijk je verdere medeweggebruikers niet hinderd.

Dus ik weet verder niet hoe de verkeerssituatie in jouw geval was?

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Re: Mag je met je paard op een fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:18

Dit is de tekst uit het RVV. Simpel, duidelijk en niet anders...

=================================================
Artikel 8
1. Ruiters gebruiken het ruiterpad.
2. Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

=================================================

Dus niet op het fietspad... Ik zelf rij ook aan de zijkant van het fietspad als ik de weg te gevaarlijk vind en er geen berm is waar ik kan rijden... Maar het mag dus niet!!!

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Mag je met je paard op een fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:27

Haha dat is leuk dan, bij ons is er geen berm en geen ruiterpad waar je op kan rijden.
Sterker nog ik heb mijn ruiterbewijs een aantal jaar geleden gehaald met een manegepony bij ons op stal en waar hebben we het praktijkgedeelte van het examen afgelegd??? Op het fietspad Tong uitsteken

(tenminste het springen en galoperen etc niet natuurlijk dat hebben op een nabij gelegen weitje gedaan)

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: Mag je met je paard op een fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:43

Lang leve het ruiterbewijs dat ik pas geleerd (en gehaald) heb.

Je mag NIET op het fietspad rijden, officiëel. Alleen als de situatie zodanig gevaarlijk is dat het echt niet anders kan, maar in principe niet.
Maar ze zeiden er gelijk bij, dat niemand je zal beboeten als je op het fietspad gaat i.p.v. op de drukke weg, hetis gewoon veel veiliger Lachen

_Margarita_

Berichten: 2333
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: Mag je met je paard op een fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 13:16

nou bij ons is dus in de verre omgeving nergens een ruiterpad te bekennen... en er was ook geen andere weg dan alleen het fietspad daar.. maar goed ik begrijp dat als ik daar gewoon in de berm rijd het wel mag? want dan rijd ik in de berm en niet op het fietspad??

_Lauwtje_

Berichten: 1183
Geregistreerd: 17-03-05

Re: Mag je met je paard op een fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:56

er wordt wel lekker rekening gehouden met de ruiters moet ik zeggen... bij ons zou je dus op de provinciale moeten rijden, daar mogen de auto´s 80 op een gegeven moment... nou... zo hard gaat mijn paard nou ook weer niet hoor
en nog iets: de meeste automobilisten weten niet dat als jij met je paard wandelt jij ook al een bestuurder bent en dus dezelfde voorrangsregels hebt... hoe creeer je gevaarlijke situaties?

DanielleJ

Berichten: 561
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Mag je met je paard op een fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:24

Ik vind de regel erg raar ook, dat je op de weg moet rijden (indien mogelijk natuurlijk)
Ik woo in een dorp, waar best veel verkeer op de 50 km/u wegen komen. Meteen daarnaast is een fietspad, maar ik zou toch wel op het fietspad gaan rijden dan op de best drukke weg gaan stappen en kilometers files verzoorzaken of boze en geirriteerde chauffeurs die je inhalen (omdat ze al geirriteerd zijn dus rakelings en met een hoop gas erbij)
Nee, is niet veilig verzonnen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mag je met je paard op een fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:34

ik heb idd met mijn ruiterbewijs examen op de echt erg drukke weg door het dorp gewoon op de rijbaan moeten rijden en niet op het - in mijn ogen veel veiliger - fietspad.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31310
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Mag je met je paard op een fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:37

Bij ons ligt naast de weg (buitengebied) een vrijliggend fietspad. Niemand rijdt hier met zijn paard op de weg (mag 60 km p/u gereden worden maar is niet zelden boven de 100), iedere ruiter neemt hier het fietspad, inclusief de bereden politie..

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Mag je met je paard op een fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:55

Je bent bestuurder, dus je hoort te rijden op de wegen van de auto's. Maar wanneer de situatie zodanig gevaarlijk is, dan mág je uitwijken naar het fietspad.

Het meest stomme vind ik nog; Ruiters worden wel van wandelpaden afgestuurd, maar wandelaars mogen wel op mijn ruiterpad komen, waardoor ik ze dus bijna overhoop rijd.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Mag je met je paard op een fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 15:06

Situatie: 60 kilometer weg, daarnaast fietspad, daarnaast voetpad, spitsuur. En de wet zagt dan dat je op de rijbaan moet???
Ik heb dus niet over wat getollereerd word en of je wel of geen boete krijgt, maar dus wat er letterlijk in de wet geschreven staat.
Rare wereld is het toch Haha!

Over dat wandelaars wel op het ruiterpad mogen en wij niet op het wandelpad, ben ik het idd ook niet mee eens. En al helemaal niet als ze op een ruiterpad lopen waar geen fietspad naast is, dus alleen het ruiterpad. Als er alleen een fietspad naast is kan ik het me wel voorstellen dat ze op het ruiterpad lopen, maar dan moeten ze wel rekening met ons houden en dat laat vaak ook te wensen over. Maar als er alleen een ruiterpad is mogen wandelaars daar sowiezo niet komen.
En al helemaal erg is het als ze ook nog een loslopende (wat 9 van de 10 keer ook niet mag) hond bij zich hebben die niet fatsoenlijk opgevoed is (lees: niet terug komt wanneer ze hem roepen) of die nog nooit een paard gezien heeft en dus door de rooie gaat ('dat doet ie anders nooooit').
Maar goed, zo kan ik wel een boekje open doen van het er bij mij in de buurt allemaal mis gaat (boswachter die keihard met zijn 4x4 over het ruiterpad scheurt en dus een stel paarden op hol doet slaan, vervolgens erachter gaat rijden schreeuwend dat we mogen wegrennen voor hem en niet zo roekeloos moeten rijden...).
Maar goed, beetje off-topic Tong uitsteken

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Mag je met je paard op een fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 15:35

Allegra; Je wordt gezien als bestuurder, dus je zal in principe op die weg moeten rijden. Voor de wet ben je volgens mij niets anders dan een traktor, want op een autoweg/snelweg mag je weer niet komen.

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Mag je met je paard op een fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 21:19

Sjonniej schreef:
Allegra; Je wordt gezien als bestuurder, dus je zal in principe op die weg moeten rijden. Voor de wet ben je volgens mij niets anders dan een traktor, want op een autoweg/snelweg mag je weer niet komen.

Hoe je het ook went of keert, je rijdt altijd op de weg!!!
Jij hebt het over de rijbaan.

Het is een klein detail, maar een wereld van verschil!!! Haha!

Anoniem

Re: Mag je met je paard op een fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:47

Ik rijd eigenlijk altijd op het fietspad en kom heel vaak politie tegen. Ze hebben er nooit wat aan gedaan, nog niet eens een waarcshuwing. Ik vind het op de weg gewoon iritant..ook voor het overige verkeer.

Thaliaatjuh

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-02-05
Woonplaats: DL

Re: Mag je met je paard op een fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 01:37

Cinnepin schreef:
Ik rijd eigenlijk altijd op het fietspad en kom heel vaak politie tegen. Ze hebben er nooit wat aan gedaan, nog niet eens een waarcshuwing. Ik vind het op de weg gewoon iritant..ook voor het overige verkeer.


Met jou laatste zin ben ik het niet eens. Ik denk dat je meer irritatie ter weeg brengt als die fietser door de stront van jou paard moeten fietsen.