Cursusje tuigonderhoud?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Cursusje tuigonderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-02 09:27

Wie wil? Haha!

Mijn tuig ziet er namelijk altijd uit alsof het al minimaal 200 jaar in gebruik is, terwijl de meeste spulletjes redelijk nieuw zijn.

Ik vet mijn hoofdstel 1x per maand in, maar het leer blijft droog en lelijk. Nou ga ik een leren zadel kopen, en wil ik eindelijk eens weten hoe je goed voor je tuig zorgt..

Kan iemand me dat uitleggen? Tong uitsteken
(wat heb ik nodig, welke volgorde, hoe vaak enz)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 11:06

Hoofdstellen: als ze nieuw zijn voor gebruik in een emmer met leerolie (ik gebruik rapide) ongeveer een dag, dan uit laten lekken (ongeveer een nacht) dan oppoetsen met een doek. Dit doe ik daarna eens per jaar.
Na het rijden ofvegen met een doek. eens per week (ik gebruik de hoofdtellen elke dag) schoonmaken met effax (leder combi: olie met zadelzeep, in zo'n geel potje) En niet de gladleren teugels in de olie, worden ze spekglad als het regent.

Zadel: schoonmaken met zadelzeep, en dan met een kwast inolieen (rapide), in laten trekken (een nacht) en oppoetsen met een doek. In olieen eens per jaar. Na he rijden schoonmaken met een droge doek en eens per week schoonmaken met ledercombi van effax.
Stijgbeugelriemen ook in een emmer met olie (een dag en een nacht laten uitlekken en dan oppoetsen met een droge doek)
(als doek gebruik of een oude badhandoek of een oud t-shirt)

De manier van weghangen/opruimen:
Ik haal altijd de bitten van de hoofdstellen, hang de hoofdstellen altijd op een hoofdstelhanger (zo'n half ronde). De teugels daarweer overheen en aan het haakje hang ik het bit.
De beugels en beugelriemen haal ik altijd van het zadel, en leg ik over het zadel (hierover zit een beschermhoes) met de gesp naar de kant wijzend waar hij afgekomen is zodat ik de beugels altijd om en om gebruik. De singel laat ik drogen en wordt afgeborsteld doe er dan zo'n singelbeschermer om en hang deze ook over het zadel (komen er geen knikken in)
De sjabrak laat ik drogen en wordt afgeborsteld en ligt dubbelgevouwen op het zadel.
De eventuele zadel onderlegger/gelpad ligt daar weer bovenop.

Dit is mijn manier van onderhoud en schoonmaken. Er zullen ongetwijfeld andere manieren zijn en mischien wordt mijn manier afgekeurd, maar mijn spullen zien er nog altijd super uit, zelfs mijn zadel van 20 jaar oud.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 11:13

1 x per maand is in theorie ook te weinig. Vooral als je vaak door regen en wind en zon gaat is 1 x per week toch echt een aanrader om je leer hier bestand tegen te hebben.. Hele klus, en zelf ben ik blij met mijn kunstofzadeltje, waar je even een sponsje overhaald.. Mijn hoofdstel vet ik zo´n eens in de anderhalve maand in Bloos Veel te weinig, en erg lang gaat het bij mij ook niet mee..

Maar goed, volgens de regeltjes..
De benodigdheden..
*Zadelzeep
*Ledervet
Plingoek
*Water
*Spons
Dan de spons in het water duwen, over de zeep heen halen, en eerst helemaal schoonmaken. Daarna invetten, en als laatste oppoetsen met de doek.. Even de korte uitleg Knipoog Na elke modderrit schoonmaken, en niet in een vochtige omgeving (schimmel) of erg warme (uitdroging) weghangen.. Hmm, als ik jou was zou ik er een part-timer bij zoeken..

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 11:15

Ow, ik was te laat.. *schaam* Mijn uitleg valt wel een beetje in het niets naast die van jou..
Een nachtje in zonnebloemolie, bij nieuw leer, zorgt ook voor mooi, en soepel tuig.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 15:05

Dat zou ik nevernooit doen , m'n leer verzuipen in een emmer olie.....

Nieuw leer gewoon voorzien van een laag olie , erin laten trekken , weer een laag , weer erin laten trekken....net zolang tot het niet meer zo snel wegtrekt , en dan nog 1 x insmeren , 's nachts laten intrekken.
Dan is je leer al heel aardig soepel zonder dat het zompig is van de olie.
Je moet er nooit olie uit kunnen knijpen , en het leer moet zacht zijn maar absoluut niet vet.

Na een weekje weer eens een in-olie-sessie en als het leer wat viezig wordt even een vochtig sponsje door een potje zadelzeep van Carr&Day&Martin halen , zeep mag niet schuimen , dus niet teveel en niet te nat.

Als je leer eenmaal met beleid met olie heerlijk soepel en zacht is gemaakt hoef je eigenlijk niet meer te olieen , alleen nog maar af en toe even sponsje CDM eroverheen en je leer is helemaal in topconditie.

Als ik er 3 maanden niks aan doe en het weghang in een vochtige schuur , dan ziet het er nog perfect uit en voelt het nog perfect soepel aan , behalve dan dat het wat stoffig wordt of wat huidvet erop komt door het gebruik.

Ik gebruik Rapide leerolie , is perfect spul ! Lachen

Heb ook teugels in de schuur hangen die ik al 5 jaar niet aangeraakt heb , zijn in top-staat Lachen
Daaraan kun je zien dat ze altijd goed verzorgd zijn , vooral in het begin even netjes doen dan heb je er later bijna geen omkijken meer aan Knipoog

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 15:16

Het ligt ook geheel aan de kwaliteit van het leer. Een hoofdstelletje van €15,- is kwalikatief minder dan een hoofdstel van €75,-. Ik zou het persoonlijk nooit in het olie zetten, bij regen wordt het nat en glibberig. Ik doe het als volgt.

Ik maak mijn hoofdstel minimaal eens per 10 dagen schoon. Ik doe dat door het uit elkaar te halen en schoon te maken met Stubben zadelzeep. Ik poets het na met een zachte doek. Eens per maand haal ik het uitelkaar, maak het schoon met Stubben zadelzeep en vet het daarna in met Stubben Hamanol. Dit Hamanol laat ik ongeveer een halfuurtje trekken en poets ik dan uit met een zachte doek.
Toen ik het hoofdstel nieuw kocht heb ik het eerst met Hamanol ingevet en een paar uurtjes laten trekken. Mijn hoofdstel ziet er na 3 jaar nog perfect uit en is supersoepel.

Mijn zadel maak ik eens per 10 dagen schoon met Stubben zadelzeep. Ik haal de beugelriemen etc er ook af en maak ik apart schoon. Hierna poets ik het met een zachte doek. Ik zet het ongeveer eens per 5 weken in de Hamanol, laat het een uurtje trekken en poets het uit. Ik doe mijn zadel niet zo vaak in het vet omdat ik het 2ehands heb gekocht en hij direct al heel soepel was. Verder doe ik het zitvlak bijna nooit in de Hamanol omdat het hierdoor erg vettig blijft en dat heel vreemd zit.

Succes ermee!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 17:57

Elke keer na het rijden poets ik mn spullen, incl. laarzen even met die Harry's Hor5se kant er klare zeep. Heb je geen water nodig, kun je zo op je hoofdstel smeren.
Na het rijden zit er toch altijd wat zweet en vuil op, en bv huidvet van je paard, en als je dat niet weghaalt, vooral zweet, bijt dat lekker in je leer, met gevolg dat het snel droog is.

Vetten of olieen doe ik eens in de maand of zo.
Mijn hoofdstel gebruik ik nu al zo'n 10 jaar...
Ziet er nog super uit.

Het hangt idd ook van het merk af, ik heb een Stubben hoofdstel, nou die blijft prachtig, scheurtjes niet te vinden enz.
En merkloos hoofdstel zal eerder 'vergaan'.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 18:50

Ik heb hoofdstellen gehad, heb ik nog eigenlijk van 35 gulden maar ook duurdere tot aan 400 gulden en ze bleven allemaal even mooi, de goedkope voor het trainen en de duren voor de wedstrijden. En dat was toen ik een jaar of 15 was (ben nu 30 geweest) En heb ze nog uit jeugdsentiment........

Ondanks dat ik mijn hoofdtellen eens per jaar verzuip in een emmer met olie, worden ze nooit glad als ze nat worden, alleen de teugels hebben dat gedaan, door de drukte eens de lerenteugels erbij in gelegd..... Bloos
Je kunt de olie er ook niet uitknijpen, ik laat ze goed uitlekken en wrijf ze na met een doek.
Ooit vroeger deed ik dat ook met een kwast een potje olie en maar strijken.... Dit werkt sneller en bij mij perfect, en je gebruikt minder olie, tenminste als je de lekolie weer opvangt in de emmer. Ik haal mijn hoofdstellen ook altijd geheel uitelkaar, en na het rijden dus het bit eraf, blijven die gespgaatjes ook mooier van.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 20:16

Even over het al dan niet in olie leggen, bij de ruitersport zaak bij ons, raden ze het sterk af omdat het niet goed schijnt te zijn voor de stiksels.
Verder zal ik je maar niet vertellen hoe ik met mijn hoofdstel omga, want erg lang hield de vorige het ook niet vol.
En een kunststof zadel is wat dat betreft idd ideaal Lachen

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 10:01

Ha ha, ik wist al dat ik erg was, maar vergeleken bij jullie verwaarloos ik m'n spullen echt...
Nou ja, mij hoor je ook niet mopperen als ik eens een paar beugelriemen of teugels moet vervangen eens in de paar jaar. Als mijn leer twee keer per jaar olie of vet zien (net wat voor handen staat) dan is het veel.
Ik moet er niet aan denken om iedere keer na het rijden de boel uit elkaar te halen en schoon te maken.
Nou ja, in ieder geval zit m'n sperriempje wel de goede kant op...

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-02 10:09

Richtje schreef:
Even over het al dan niet in olie leggen, bij de ruitersport zaak bij ons, raden ze het sterk af omdat het niet goed schijnt te zijn voor de stiksels.

Dat had ik inderdaad ook al gehoord, maar van gewoon olieen beschadigen ze ook..

Ik ga vandaag een 2e hands Kieffer zadel halen, en wil daar eigenlijk ook een goed hoofdstel bij. Begin dus weer overnieuw met mijn setje, hopelijk lukt het me deze keer wel! Lachen

Ik ga in de weer met spons, doekjes, zeep en olie.. Thanks! Lachen

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 10:10

maar kijk als je een witonderlegd hoofdstel hebt kan je dit dus niet in een emmer met leder olie leggen!?

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 10:11

Ik gebruik altijd op proper leer (dus na het eventuele poetsen met zadelzeep) eerst vet. Dat laat ik dan even intrekken en daarna doe ik er lederolie op. Dan trekt het vet mee is, want anders gebeurt het dat het vet er gewoon blijft opliggen.
Daarna oppoetsen met een katoenen doek of een borsteltje met héél zachte haartjes.