Wat is nu een echt fijn merk voor hoofdstellen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wat is nu een echt fijn merk voor hoofdstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 14:30

Mijn paard heeft een vreselijk gevoelig huidje. Bij het minste of geringste heeft hij een schuurplekje of wondje van het hoofdstel. Als gevolg rij ik dus altijd met grote vilten onder de neusriem [die ik soms ook wel eens verlies). Ik heb verschillende merken hoofdstellen geprobeerd en deze geven allemaal wondjes: Lemetex, Schumacher en Pagony.
Met welk merk hebben julllie nu goede ervaringen? Of maakt het merk eigenlijk niet uit, ben ik altijd gedoemd om met viltjes te blijven rijden omdat mijn paard zo'n teer huidje heeft?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 14:36

Barley kreeg ook wondjes van haar vorige hoofdstelletje. Ik heb nu een kieffer aangeschaft en nu heeft ze helemaal geen wondjes meer. Of dat komt door de zachtheid of doordat het vorige niet goed pastte, weet ik niet.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 14:41

Mijn paard heeft het ook.. Nu ga ik een forestier hoofdstel proberen, is toch het zachtste wat ik ooit heb gevoeld (ook het duurste Lachen )

Baytje
Berichten: 405
Geregistreerd: 07-08-02
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 14:44

Ik heb een hoofdstel van Imperial Riding, voordat ik m in gebruik nam eerst 24 uur in de olie gelegd, is superzacht en ik hoef er nauwelijks wat aan te doen. af en toe ff een doekje erover heen halen en 1 keer per jaar opnieuw in de olie, that's it. Zo gaat ie al 5 jaar mee, en laatst vroeg iemand zelfs of ik een nieuw hoofdstel had... *LOL*

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 15:04

Stübben en Passier.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 15:13

Ben eigenlijk altijd erg tevreden geweest met mijn Kieffer hoofdstellen, maar of Lois er plekjes van krijgt of niet durf ik niet te zeggen. We kunnen ´m anders op stal weleens om doen, misschien kun je het dan beter beoordelen?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 15:21

Baytje schreef:
Ik heb een hoofdstel van Imperial Riding, voordat ik m in gebruik nam eerst 24 uur in de olie gelegd, is superzacht en ik hoef er nauwelijks wat aan te doen. af en toe ff een doekje erover heen halen en 1 keer per jaar opnieuw in de olie, that's it. Zo gaat ie al 5 jaar mee, en laatst vroeg iemand zelfs of ik een nieuw hoofdstel had... *LOL*


Ik heb ook een hoofdstel van IR, ik poets het 1x per week en is na anderhalf jaar nog als nieuw. Imker heeft een heel gevoelige huid, 1x halster in de wei om en tot op het vel is zijn huid geschaafd. Met het hoofdstel van IR heb ik dit probleem niet.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 15:28

ik bnen erg tevreden met BR. Ook leo heeft een gevoelig koppie en kan daarom niet ieder hoofdstel dragen! Maar tot nu toe ging de Kieffer redelijk goed, maar de BR zit het beste! Maar ja... daar betaal je ook voor dan:)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 15:34

'k Ben erg tevreden over mijn al oude Stübben hoofdstel.
Nooit problemen mee gehad, en ziet er na al die jaren nog steeds goed uit.
Ook nooit schuurplekjes of wondjes gehad, maar dat kan natuurlijk ook aan mijn paard(en) liggen.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 15:51

Ik gebruik een Kieffer Koln en heb er nog nooit schuurplekken mee gehad. Ik heb het nu 3 jaar ofzo en ben er superblij mee.

Misschien is een hoofdstel met aansnoerneusriem wat? Daar zitten ook van dat gebombeerde spul onder de kin zeg maar. Ik vind het ondingen, maar dat is aan jezelf.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 16:03

nou een kieffer hoofdstel is dan wel duur, maar wel van zeer goede leerkwaliteit, dus heel zacht.
ik denk dat je paard er niet zo snel wondjes of schuurplekken van krijgt, als je het maar goed schoon houdt en dan blijft het leer lekker zacht en soepel.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 16:10

Ik heb een Kieffer, Schumacher en Passier. Met alle 3 tevreden, ligt er ook maar net aan uit welke 'collectie' je er één kiest. Vooral bij de Kieffer hoofdstellen vond ik het leer soms nogal verschillen. Mijn Passier hoofdstel is denk ik het zachtste, supernetjes afgewerkt ook. Gewoon eens kijken in de ruitersportzaak. Mag je een hoofdstel dan niet gewoon een week proberen? Dan weet je gelijk of hij plekjes krijgt ja of nee.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:15

Misschien kan je eens zo'n rondgenaaid hoofdstel proberen? Dat schuurt aanzienlijk minder en is misschien voor een paardje met zo'n gevoelige huis een uitkomst?

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:20

Ik heb een BR met hele brede neusriem en deze is aan de onderkant (dus dat deel dat tegen de mond zit) ook nog onderlegd. Is heel erg fijn hoofdstel en gaat volgens mij niet zo snel kapot!!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:20

Ik zweer bij Stubben.
Ik heb 10 jaar terug een mooi zwart leren groen onderlegd hoofdstel gekocht, en die gebruik ik nog, zonder enig scheurtje of weet ik veel wat.
Het is echt bere-kwaliteit, en het blijft heel mooi.
Ik hen hem ook op heeél veel verschillende paarden ook gehad, is echt erg verstelbaar.
Het is ook mooi soepel leer, en is van superkwaliteit.

Zadels zweer ik weer bij Passier, hoe die hoofdstellen zijn, geen idee. Maar aangezien het zadel ook uitermate goed ligt op zowat elk paard, en superkwaliteitvol is, verwacht ik dat die hoofdstellen ook goed zijn. Knipoog

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:36

Pagony is helemaal geen zacht leer, Lemetex is super kwaliteit maar ook niet het zachtste leer. Stubben of Passier zijn top.
Lage neusriem is ook een idee, en het staat ook nog mooier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 17:59

De Schumacher die ik heb is werkelijk heel erg mooi met een brede zachte gevoerde aansnoerneusriem met een mega zacht kinstukje. Toch is zijn neus ook met dat hoofdstel weer kapot. Ik heb een tijd zonder sperriem gereden omdat dat ook kale plekjes gaf, en daar zijn geen bontjes onder te proppen.
Die Passier en Stubben hoofdstelltjes zijn idd erg mooi. En die tip van rondgenaaid vind ik ook een hele goede! De hoofdstelletjes van Kieffer zijn ongeveer net zo van kwaliteit als de Lemetex hoofdstellen, erg mooi maar niet zonder bontjes te gebruiken voor mijn paard.
Ik zal eens gaan kijken naar een rondgenaaide Stubben of Passier, lijkt me wel een leuk verjaardagskadootje Haha! [duurt toch nog erg lang] En anders mischien via de Marktplaats.
Ik hoorde ook van iemand iets over Dobert hoofdstellen. Die zouden kwalitatief net zo goed zijn als Passier alleen prijstechnisch een stuk interessanter. Iemand ervaring met Dobert en weet iemand een site met prijzen van Dobert hoofdstellen?

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 18:02

Ik heb ook een kieffer, ik ben er heel erg blij mee!
Je moet inderdaad maar es lenen van mensen om te kijken wat het beste is voor jou paard.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 18:46

Kieffer duur?
Als ik rondkijk voor een leuk hoofdstelletje is Kieffer toch 1 van de goedkopere merken...
Ik vind de kwaliteit van Kieffer echter heeeel erg wisselend, vaak op het schandalige af!

Dobert vind ik persoonlijk erg mooi! Maar ook daar kwaliteitsverschillen echter alleen naar gelang prijs, voor een heel schappelijk prijsje heb je er al 1 maar dan heb je niet de kwaliteit die vergelijkbaar is met Passier.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 18:50

parnassia schreef:
Pagony is helemaal geen zacht leer.
Lage neusriem is ook een idee, en het staat ook nog mooier!


wij hebben een pagony, moet je vaak genoeg invetten en in de olie leggen en zie eens wat een soeplese. maargoed dat is per hoofdstel verschil. ik heb het verder ook niet zo op pagony voor als je echt vaak rijdt.

en die lage neusriemen staan mooier??? bah ne man, echt die staan afschuwlijk, voor jonge paarden is het ideaal maar het staat niet!! :p haha

ik heb een dikke aansnoer neusriem van de BR, wit onderlegd en daar heb ik nog nooit een wondje of iets dergelijks mee gezien.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 18:51

Ik had voor mijn paard een ideaal hoofdstel. Zacht gevoerd nooit geen problemen mee gehad.
Verder een kieffer gehad, ook nooit geen probleem.

Een merkloos ponyhoofdstel, goede kwaliteit leer en blijft ook perfect.

En vorige week een USG (United Sportproducts Germany) Zeer luxe en zware kwaliteit hoofdstel, brede neusriem.

Ik doe net als hierboven reeds beschreven 1 X per jaar het hoofdstel in een oliebad (24 uur) laat het dan uitlekken en af en toe wordt het extra schoongemaakt met zadelzeep vermengt met olie (kant en klaar spul in zo'n geel potje) Voorde rest gewoon na het rijden afvegen met een doekje.
Het hoofdstel wordt en blijft mooi soepel en gaat dan ook zeer lang mee.

Die kieffer die ik had was 10 jaar oud en zag er perfect uit, ik zou ook vooral nieuwe hoofdstellen een keer in een emmer met olie leggen, zodat ze wat minder stug zijn.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 19:07

Kieffer en ik heb een Br, ook super hoofdstellen, heel zacht en fijn.

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 19:17

Ik heb een Ainsley en een kieffer, allebei echt super hoor. maar beide wel in de hogere prijsklasse maar je hebt er dan ook een super hoofdstelletje hoor.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 19:40

Daaleman (komt ze weer Haha! ) heeft trouwens ook fijne hoofdstellen. Hij maakt ze overigens niet zelf, ze komen uit Engeland en hij stempelt er alleen een logo op Haha! maar de kwaliteit is absoluut heel goed!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 20:40

Zie je PBtje voor mijn net nieuw gekochte Dobert hoofdstel; mooi zacht keer, mooie kwaliteit

edit
stomme typo
Laatst bijgewerkt door Lielle op 29-08-02 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt