neusriem wel of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

neusriem wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 22:58

ik vroeg me af hoe belangrijk de neusriem met sperriempje nou eigenlijk is.
Vanmiddag reed ik namelijk zonder neusriem en het leek net of hij er veel lekkerder op liep dan als ik hem er wel om heb.

Heb niet het idee dat ik het bit door zijn mond trek... heb ook rubberen bitschijven en dat scheelt naturrlijk ook al een hoop.

Maar mijn vraag was eigenlijk of het veel verschil maakt.
Geloof trouwens dat het met wedstrijden wel een neusriem inmoet.. maar dat weet ik eigenlijk niet eens zeker.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 23:00

Zonder is natuurlijk altijd beter, het is 'n hulpmiddel en niet voor de sier Haha! Het bit door de mond trekken doe je heus niet zomaar hoor Knipoog

Van wedstrijden weet ik het niet, want ik rijd western, maar ik heb nog nooit dressuurwedstrijden gezien waarbij 'n paard zonder neusriem liep...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 23:11

De functie van een neusriem is (1) ervoor zorgen dat een paard zijn mond niet zover open kan sperren dat het zich kan onttrekken aan de druk van het bit (al moet je dan natuurlijk ook vraagtekens zetten bij de ruiterhand als het zover komt). Ook zorgt een neusriem (2) er voor dat het paard zijn tong niet zo snel over het bit heen kan brengen. Bovendien (3) zorgt een neusriem er ook voor dat het bit stil in de mond blijft liggen (althans, de lage en de gecombineerde doen dat).
Als een neusriem heel strak moeten zitten omdat het paard anders niet goed reageert is het zaak om maar eens grondig naar de basisafrichting te kijken, aan de andere kant heeft een te losse neusriem ook geen zin, dan kun je 'm net zo goed weglaten. Als een neusriem nodig is, dan moet hij ook functioneren.
Is een neusriem niet nodig voor een van bovengenoemde redenen, dan heeft het paard er ook geen last van en is het een kwestie van uiterlijk.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 08:18

Navy rijd ik in het bos ook altijd zonder (of tijdens wedstrijden en langere ritten mijn Endurancehoofdstel), maar in de bak toch liever wel. Alhoewel ze er hetzelfde op reageert is het voor mij gewoon een kwestie die tussen mijn oren zit.. Ben bang dat ik het bit minder stil ligt..
Tiko, de Tinkerruin van Myrthe, reageerde ook veel beter zonder neusriem dan met, als we buitenreden, en zij had geen neusriem om, genoot hij daar zo duidelijk van, met z'n koppie schudden enzo.. Ook leek hij zich minder vast te zetten..