Weekje op het land?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Weekje op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 10:49

Tiko heeft af en toe een periode waarin hij gewoon minder enthousiast en futloos lijkt.

Nu weer, hij is gezond, eet goed, rent gewoon in de wei enz. voor bijna iedereen mankeert hem niks, maar voor mij, zoals ik hem elke dag meemaak wel. Zijn ogen staan doffer, minder vrolijk, en aanzienelijk minder plezier in het rijden.

Ik denk er nu over hem even een weekje vakantie te geven...even lekker een weekje op het land. Ik heb het gevoel dat als ik nu doorrijd hij misschien een hekel gaat krijgen aan werken, want hij vind het echt niet leuk meer. Ook gaat ie zich vastzetten, zijn rug wegdrukken, gewoon onder het werk uitkomen. Dit heeft hij vroeger wel gedaan, maar de laatste maanden helemaal niet meer, hij stelde zich juist heel werkwillig en leergierig op. Vandaar dat ik baal en geschrokken ben van hoe hij zich nu gedraagt. Daarbij ook nog dat onattente, en die doffe ogen Huilen
Lijkt mij dat hij wel even wat rust kan gebruiken.
Hij is iig lichamelijk goed in orde en krijgt ook absoluut genoeg voer.

Lijkt dit een goed idee, of is het ontzettend dom?

Groetjes Myrthe

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 10:56

Het ligt een beetje aan het soort paard (en vooral karakter) wat je nu kunt doen. Ik had dat ook wel eens met mijn haflinger maar alsik die een week vakantie gaf werd het alleen erger (en dikker). Ik ging dan bijvoorbeeld eens springen, longeren, losgooien, balkjes aan de longe, vrijspringen, wandelen of een buitenrit maken. Je moet er altijd voor zorgen dat je genoeg afwisseling houdt in het werk.

Het kan vast geen kwaad om hem eens 2 a 3 dage lekker in het land te laten en dan eens wat buitenritjes en weer wat afwisselen,

Maar het allerbelangrijkste is dat je altijd afwisseling houdt in het rijden. Dat kan door eens bovenstaande te doen, maar ook gewoon in het rijden zelf. Wij hadden een meisje bij de club die elke week in de les hetzelfde reed. Ze begon met grote volte's, dan slangevolte's, gebroken lijnen etc etc. Ze reed gewoon elke les hetzelfde programma. Toen viel het de instructrice het op en die zei er wat van. Samen zijn ze op andere manieren bezig gegaan. Het meisje was eerst even uit haar doen maar daarna ging het beter.
Het is goed om een vaste lijn / ritme in het rijden te houden. maar regels zijn er toch om van af te wijjken???

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 11:03

Ik heb opzich vrijveel afwisseling, ik spring en longeer af en toe, rijd vrij veel buiten, en als het warm is ga ik vaak met hem zwemmen.
Daar kan het denk ik niet aan liggen.

Toch b edankt voor je reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 11:20

Ja waarom niet lekker een weekje op de wei? Of gewoon wat langer? Je kunt zelf aan hem zien of hij hier van bij komt.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 11:26

Ja hoor, een weekje vakantie kan helemaal geen kwaad!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 11:31

Ik merk het aan Isabeau heel erg. Fleur maakt het niet uit, die kan ik bij wijze van maanden achter elkaar elke dag voor de wagen zetten.

Als Ies 4 dagen achter elkaar voor de wagen is geweest stekkert ze weg. Daarintegen als ze een weekje ofzo alleen op het land heeft gestaan en ik haar daarna inspan, loopt ze werkelijk als een zonnetje!

Zeker bij Ies is het dus alleen maar lekker!

Ik denk dat je Tiko best weekje vakantie kan geven hoor!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 12:23

Ik ben niet zo heel enthousiast over het idee.
Hij heeft idd vrij veel afwisseling (heft hij ook echt nodig) en ca. 1x per week vrij. We hebben hem vier maanden geleden ook al een week stil gezet omdat hij heel erg afviel en ook sloom en onattent werd. Nu lijkt het mij dus dat er meer aan de hand is, het is toch niet gezond alsje een paard om de vier maanden een week sitl moet zetten omdat het anders niet goed meer met hem gaat? Maar goed, we gaan iig maar een tandarts voor hem laten komen, maar het lijkt mij iig geen oplossing van het hele probleem om hem maar een weekje stil te zetten, als het probleem dan na vier maanden weer terug keert.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 12:28

Het is ook IMO niet normaal als een paard dat lichamelijk nodig heeft, maar Tiko lijkt het meer mentaal nodig te hebben.

En bovendien hebben wij toch ook wel eens vakantie nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 09:32

Ha Tiko daar ben ik het ook mee eens. Ook wij willen wel eens lekker niks.


Ik ben 2 maanden ziek geweest en mijn paard staat 2 maanden op de wei. Echt nodig had hij het niet, maar wat een genot voor dat beest. Lekker 24 uur aan de sjouw en grasjes, lekker met de paardjes. Zeker een vakantie voor hem hoor.

Als ik hem vraag wat wil je, dan zal hij zeggen, als je elke dag even komt om te kroelen en wat lekkers meeneemt, laat je me dan staan?

Zullen er paarden bestaan die het een kwelling vinden om een week op de wei te staan?
Als hij bij het hek gaat staan wachten, ja niet rond voedertijd want dat zijn ze gewend, maar echt uren gaat staan wachten tot je hem ophaalt, kan het zijn dat hij zich verveelt en liever wat gaat doen. Dat zie je snel genoeg.

De eerste 2 weken kwam mijn paard op me afgestormd om aandacht, maar liep ook steeds weer snel aan. Alsof hij wou zeggen, ik ga niet met je mee, ik wil nog even blijven staan. Als ik weg ging, liep hij wel naar het hek om mij na te kijken.


Ik zou hem 1 of 2 weken op de wei zetten, nu kan het nog vanwege het weer. De eerste dagen had hij een dikke buik van het gras, is nu weg, ziet er heel goed uit. Ik dacht dat het een iel ding met een vette buik zou gaan worden, maar dat is niet zo. Mijn paard heeft geen kont, die moet je er aan rijden. Die kont zit er nog op, zoveel beweging als hij nu heeft, kan ik hem niet geven. En nog iets fijns, geen snotneus meer.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 10:17

Desnoods een maand!

Kloppen doet het inderdaad nietr als je paard dit fysiek nodig heeft elke 4 maanden. Maar, als het allemaal wat te snel gaat (het paard leert snel, en een fanatieke ruiter die ook vfeel te leren geeft kan voor de nodige stress in het hoofdje zorgen..), kan het, zoals jezelf ook al zei, mentaal een must zijn. Gewoon even een tijdje niksen en lekker vakantie. Het heeft Navy ook goed gedaan (al zou zij van een week stilstaan zonder weidegang, of een paar uurtjes per week, helemaal wegkwijnen..), en we zijn nu weer fris aan de slag. Laat ´m helemaal goed onderzoeken door een tandarts en desnoods een fysio of D/A, en, ook als deze niks vinden, zou ik persoonlijk hem deze week vrij gunnen. Daarna wat rustiger aan, beetje bij beetje. Zodat hij het mentaal ook lang volhoudt, en inderdaad die afwisseling blijven houden. Je wilt een Shet kopen erbij voor de Vrijheidsdressuur, maar je kan het rijden ook zo nu en dan vervangen door dit met Tiko te doen. Wandelen, buitenrijden, springen, een dagje wei, en zoals je zelf zegt zwemmen.. Maak het zo leuk mogelijk, dan blijft ´ie fris in z´n koppie!!

Succes, en ik kom gauw kijken hoe het met Navy´s mannetje gaat..

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 12:53

Het kan idd vast geen kwaad, om hem een weekje stil te zetten. Hoewel hij na een hele dag op het land er tcoh wel graag uit wil, en als het regent doe je hem ook niet echt ene plezier door hem er lang in te laten staan, even oke, maar niet te lang.
Ik ga vandaag denk ik wle naar les, hij heeft gister op het land gestaan en is vanochtend als het goed is door de eigenaresse van stal buiten gezet. Dus ik ga naar les, gewoon heel rustig aan doen, niet te veel van hem vragen en als het echt slecht gaat, stop ik na een kwartiertje gewoon, en stap ik lekker naar huis. Echt intensief zal de (spring)les toch niet worden, met een shet die elke keer gaat liggen in de les Lachen

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 13:01

Het lijkt mij dat het in ieder geval geen kwaad kan (zolang hij niet uit een zware training komt). Ik zou wel even bloed laten prikken. Ik herken het namelijk een beetje en achteraf bleek Maddox toch ziek geweest te zijn, niets ernstigs, maar gewoon niet zo lekker.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 13:25

ja hoor gewoon doen. het is voor elk paard goed. die van mijn krijgen elk jaar twee maanden vrij. alleen exel niet meer, want die word te dik en dat is niet goed aangezien ze artrose heeft.
tip opserveer hem eens een dag in de wei.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 16:59

Bloedarmoede? Kan ook lusteloosheid vertonen..

Fijn Richtje, dat is echt lekker lessen dus.. Haha, wat een donders zijn het ook he? Die Shetten (no affence..).

En ik ben ook van mening dat of een tijdje er tussenuit (2 maanden vind ik vrij lang, is net genoeg om alle spiertjes er weer af te krijgen, en voor je die er weer aan hebt is het weer tijd voor vakantie Haha! Verspreid over het jaar zou misschien handiger zijn? Om de zoveel maanden een weekje, of 2?) elk jaar geen kwaad kan.

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 20:09

Ik zou er zelf liever voor kiezen om dan hele dagen in de wei te laten staan , maar elke dag even eruit te halen en heel licht werken , bv. een rondje polder enkel stappen aan de lange teugel , zonder zadel , halverwege even lekker een stukje gras opzoeken om te grazen.....

Andere dag een beetje spelen in de bak , volgende dag naast de fiets lekker stappen en draven , weer een dag later even een klein half uurtje lekker loswerken in stap , wat aparte figuurtjes , even beide handen een drafje en een volte , en even beide kanten een galopje , buiten uitstappen..... gewoon heel rustig en relaxed plezier hebben zonder echt iets te willen behalve relaxen Lachen

Dat doet veel paarden denk ik meer goed dan maar "dumpen" op de wei ,
als ze dan weer moeten gaan werken kunnen ze er ook juist NOG meer tegenop gaan zien......het moet altijd interessant zijn wat ze gaan doen als je ze pakt , alleen even los wat rondjes hobbelen in de bak of stevige training , vrijheidsdressuur.... dat vind ik tenminste.

De mijne bv. knapt er iig niet van op als ik haar een tijd(je) helemaal laat staan. Juist samen leuke dingetjes doen Lachen DAT is pas vakantie imo.