Paard kwijlt tijdens longeren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Paard kwijlt tijdens longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 16:59

Ik ben nu samen met een ander meisje een paard aan het beleren, en gister ging ik haar dus longeren en wat mij gelijk opviel, is als ze net 5 min. draaft dat ze dan begint te kwijlen en daarna alles probeert binnen te houden door te smakken.
Wat kan dit betekenen??

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 17:22

Er is een groot verschil tussen kwijlen en schuimen. Schuimen komt voort uit ontspanning en kwijlen uit spanning. Dat eerste is dus niet gewenst..
Al zijn er ook paarden die door het bit erg veel speeksel produceren en vooral een jong paard, weet nog niet helemaal hoe ze dit binnen houden.
Navy schuimt trouwens ook al na enkele minuten, maar dat is dus schuimen, en maak ik me minder druk om Haha!

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 17:25

Oeps, dat was ik dus vergeten te vertelen, ik longeer haar nu met halster.
Dus ze begint gewoon te kwijlen terwijl ze niks in d'r mond heeft!
Hoe kan dit.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 17:30

volgens mij door een vorm van onderdanigheid: licking and chewing. Wat veulentjes doen bij hun mama, primitief gezien als 'doe me geen pijn', maar bij getrainde paarden kan dat dus ook wat anders betekenen, veel paarden doen dit bv wanneer je ze krabt of rijdt, ook aan het halster. Volgens mij dus niks om je zorgen om te maken!

Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 17:49

ik denk dat ponyzaotje inderdaad gelijk heeft , uiteidelijk nix om je zorgen over te maken

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 19:38

Dit zie je niet alleen bij veulens, maar ook erg duidelijk bij honden. Heeft ze d´r hoofd wat lager? Kan je het vaak ook aan zien. Navy doet dit alleen als ik in de bak wat NH aan het doen ben. Koppie wat lager, soms wat kauwen.. Niets erg dus, het moet niet te erg worden (dan wordt ´t zo´n watje Knipoog ) maar je paard ziet je in elk geval als leider (wat het beginsel is van elke vorm van samenwerken)..