schimmel op zadel / hoofdstel/ etc.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djoyce
Berichten: 59
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: Overijssel

schimmel op zadel / hoofdstel/ etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 21:30

Sinds enkele weken heb ik constant schimmel op mijn zadel, hoofdstel en andere leren dingen.
Ik bewaar mijn spullen al jaren in dezelfde kast (metaal) en nog nooit heb ik hier last van gehad.l

Is schimmel slecht voor het leer?
Verstikt het stiksel niet?

Is er iets aan te doen, want ik heb het idee dat hoemeer ik mijn zadel poest hoe maar schimmel ik krijg Verward

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 21:35

hey, ik heb dat ook heel vaak, met een doekje haal ik t eraf, volgens mij kan het verder geen kwaad hoor als je het er gewoon afveegt maar ik weet het niet zeker........

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 21:37

In principe is het niet slecht voor het leer als er een laagje schimmel op zit.
Door het zadel (te) vaak te poetsen, bevorder je juist de kans op schimmel.
Je kunt het voorkomen door je spullen op een goed geventileerde plaats te hangen.
Zeker met warm/broeierig weer in combinatie met een zwetend paard (= vochtig zadel en shabrak) is de kans op schimmel het grootst.
Een vochtig dekje kun je dus ook beter onder je zadel uit halen !

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 21:40

Mijn vorige zadel lag dus eerst in de schuur, niks aan de hand, totdat m'n vader 'm ergens anders had neergezegd. Ik op 'n gegeven moment kijken: Het was helemaal wit en groen geworden Bloos De oorspronkelijke kleur was niet meer te herkennen.... Ik heb 't schoongemaakt met keukenrol en er is nu niks meer van te zien. Ik denk toch dat het toch door vocht komt. Kun je je spullen niet in 'n plastic zak doen en 'n zadelhoes over je zadel?

Djoyce
Berichten: 59
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 21:40

Ik bewaar mijn spullen in een muis dichte metalen kast (ventileert dus niet echt). Het dekje hang ik altijd over de stang bij de wasplaats dus dat zit nooit 'vast' onder het zadel.

De schimmel is misschien niet slecht voor het leer maar hoe zit dat met het stiksel? Verstikt dat niet?

Van het leer kun je het zo afpoetsen maar om het uit alle naden te krijgen..pffffff....

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 10:29

beter schimmel op je leren spullen dan gebarsten van de droogte, dat is wat ze mij altijd hebben verteld in de ruitersportzaak
op een minder vochtige plaats hangen en idd NOOIT een vochtig zadeldek onder of over je zadel hangen

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 10:33

Als je schimmel op je leer hebt, is dat een teken dat het goed leer is. Gewoon afvegen. Het komt idd doordat het op een vochtige plek hangt, maar het is niet erg.

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 15:09

leentje schreef:
beter schimmel op je leren spullen dan gebarsten van de droogte, dat is wat ze mij altijd hebben verteld in de ruitersportzaak
op een minder vochtige plaats hangen en idd NOOIT een vochtig zadeldek onder of over je zadel hangen


Dat hebben ze mij ook altijd verteld, erg is het dus niet, maar wel lastig.
Wat ik heb gedaan is een vochtvreter (te krijgen in de doe het zelf zaak) in mijn kastje gezet, probleem opgelost!