verzekerd tijdens cap-en bitloos rijden??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

verzekerd tijdens cap-en bitloos rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 22:45

Hoi, ik ben nieuw hier,en heb ook nog niet alles gelezen,maar weten jullie of je verzekerd bent als je caploos rijd? En tot overmaat van ramp rij ik niet alleen cap loos,maar ook nog bit loos!! Hoe zit het daarmee? Pling

Revanches

Re: verzekerd tijdens cap-en bitloos rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:47

tuurlijk ben je niet verzekerd als je zonder cap rijdt...je rijdt dan namelijk niet met veiligheid...(om het maar kort uit te leggen)
dus! onverzekerd!!!

bitloos mag wel!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:15

Over het algemeen worden de ziektekosten gewoon betaald door je ziektenkostenverzekering. Heb je een ongevallenverzekering dan zul je de polis erop na moeten slaan.
Schade aan anderen heeft met je WA-verzekering te maken, ook daar de polis even naslaan op vervelende details (hierbij is bitloos denk ik het grootste probleem, ik vermoed dat je aan moet kunnen tonen dat je bitloos je paard net zo onder controle hebt als met bit)

Het is in elk geval zeker niet waar dat 'natuurlijk' je verzekering niets dekt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:52

Mijn vriendin kreeg wel alles vergoed zonder cap. Je moet even kijken of het in de voorwaarden van de verzekeringsmaatschappij staat, vaak staat er alleen rijden met cap, en niet veiligheids cap...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:54

Lailapri, wat voor verzekering was dat en wat werd er vergoed?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 00:02

lailapri schreef:
Mijn vriendin kreeg wel alles vergoed zonder cap. Je moet even kijken of het in de voorwaarden van de verzekeringsmaatschappij staat, vaak staat er alleen rijden met cap, en niet veiligheids cap...

bedoel je dat je met een petje (cap) op je kop wel verzekerd bent?? dat is natuurlijk ook een cap,maar dat is toch niet wat er uiteindelijk word bedoeld door de verzekering... zijn ze zo stom dan?? en ben ik dan door mijn wa verzekering gedekt,of door de verzekering die bij het ruiterbewijs hoort?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 00:06

Ik weet het niet precies, maar dat meisje sprong over haar paard, arm gebroken. Alles was vergoed meer heb ik niet gehoord. Weet het verder ook niet, maar was dus waarschijnlijk ziekenfonds ofzo en geen wa...
We hebben het er laatst met school over gehad en daar werd geadviseerd, wil je zonder cap rijden kijk dan goed de voorwaarden van je verzekering door.

Over die van het ruiterbewijs, is die niet wat overbodig? je betaald ervoor maar gebruikt eerder je eigen andere verzekering
stond een heel stuk in de vrijruiter geloof ik daarover.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 00:09

Maar wat heeft een gebroken arm nou met een cap te maken?

De verzekering van het ruiterbewijs is alleen WA, dus alleen schade aan anderen. En veel daarvan zal inderdaad door je eigen WA al gedekt worden.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 00:19

en bitloos dan?? weet iemand uit ervaring daar iets van? ik rij veel fijner zonder bit namelijk,gewoon met touwhalster. ze reageert echt gewoon hetzelfde als met bit! ook in een ruige galop op de open hei.. veel mensen spreken mij onderweg aan,zovan; hou kan je in gods naam zonder bit de straat op,ben je wel in orde? ze heeft een wolfskies die nog onderhuids in d'r kaak zit,volgens mij heeft ze daar met bit toch wel last van...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 09:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 09:10

Volgens de wet is een bit en cap niet verplicht, dus denk dat je dan gewoon alles vergoed krijgt.

EEn motorrijder die met een kortebroek een schuiver maakt krijgt ook alles vergoed.
Want ook dat is niet verplicht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 09:13

meiske16 schreef:
tuurlijk ben je niet verzekerd als je zonder cap rijdt...je rijdt dan namelijk niet met veiligheid...(om het maar kort uit te leggen)
dus! onverzekerd!!!

bitloos mag wel!

Bullsh*t!! Je bent gewoon verzekerd, er is geen enkele wet die jou verplicht een cap te dragen. Als je verzekering het zou eisen, dan donder je die verzekering gewoon eruit voor een betere.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 09:25

shadow0 schreef:
Over het algemeen worden de ziektekosten gewoon betaald door je ziektenkostenverzekering. Heb je een ongevallenverzekering dan zul je de polis erop na moeten slaan.
Schade aan anderen heeft met je WA-verzekering te maken, ook daar de polis even naslaan op vervelende details (hierbij is bitloos denk ik het grootste probleem, ik vermoed dat je aan moet kunnen tonen dat je bitloos je paard net zo onder controle hebt als met bit)

Het is in elk geval zeker niet waar dat 'natuurlijk' je verzekering niets dekt.

Dit antwoord komt nog het meest in de buurt.
En nee, je hoeft niet aan te tonen dat je je bitloos paard onder controle hebt voor je WA verzekering. Ben je aansprakelijk dan betaald je WA (beter AVP) gewoon.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 09:28

Ik ben vorig jaar van mijn paard gevallen en een gebroken ruggewervel tot gevolg, er is vanuit de verzekering geen vraag geweest over een cap, alles werd gewoon vergoed.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 09:31

Ik denk dat je nu nog wel verzekerd bent, maar zodra er een slimme verzekeringsmeneer is die een zaak aan gaat spannen omdat jij zonder deugdelijk materiaal op de weg gaat rijden met een paard en deze zaak wint............. dan denk ik dat de kleine letters zich erg snel aan gaan passen.

Dus nu nog wel, straks niet meer Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 09:44

gijsenkim schreef:
Ik denk dat je nu nog wel verzekerd bent, maar zodra er een slimme verzekeringsmeneer is die een zaak aan gaat spannen omdat jij
zonder deugdelijk materiaal op de weg

gaat rijden met een paard en deze zaak wint............. dan denk ik dat de kleine letters zich erg snel aan gaan passen.

Kunnen we gaan dicussieren wat 'deugdelijk' is Knipoog
Een leren hoofdstel wat slecht onderhouden wordt en breekt bij een stevige ingreep van de ruiter ?? Een nieuw hoofdstel van zeer slechte kwaliteit wat breekt na een ingreep ??
Mensen die met een hoofdstel rijden wat alleen bestaat uit een enkele riem (western), mensen die rijden zonder hoofdstel maar met een leren bitje ??

En dan het paard: sommige paarden zijn zo bang voor sommige dingen in het verkeer, die zouden beter niet op de weg kunnen komen (maar ja ze moeten het toch ergens leren). Andere paarden zijn 99% verkeersmak, maar ook dat ene procent kan tot een ongeluk leiden.

Ik ben het direkt met je eens dat een verzekeringsmaatschappij zich in zal dekken tegen teveel uitkeringen, maar hier kunnen ze het toch erg moeilijk mee krijgen. Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 11:45

Ik ben een heleboel wijzer geworden,bedankt.Toch wel vervelend dat de meningen zo verdeeld blijken..Ik ben blij met reacties van eigen ervaringen,zodat je ergens een uitgangspunt hebt van wat nou wel en wat niet kan.Ik blijf dus vrolijk cap- en bitloos door hobbelen. Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 11:51

Mijn oom zit in de verzekeringen en heb het eens gevraagd. Ik rijd gewoon met cap, wel bitloos maar hij zei dat als ik zonder cap rijd en ik val ik geen vergoeding krijg. Maar ze vragen niet of je een cap ophad je moet dus gewoon ervoor zorgen dat ze daar niet achterkomen. Bij bitloos rijden word alles ook vergoed omdat dat nergens staat ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 11:55

Hoe kan hij dat nou zeggen als een cap niet eens een wettelijk ding is wat je op moet hebben.
Dus echt onzin, want dat van een vap staat ook nergens Lachen

Mensen die door de vooruit vliegen omdat ze geen autogordel droegen krijgen ook gewoon medische hulp betaald.
En dat terwijl dat wel wettelijk verplicht is.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 12:00

Miss_Montana schreef:
Mijn oom zit in de verzekeringen en heb het eens gevraagd. Ik rijd gewoon met cap, wel bitloos maar hij zei dat als ik zonder cap rijd en ik val ik geen vergoeding krijg. Maar ze vragen niet of je een cap ophad je moet dus gewoon ervoor zorgen dat ze daar niet achterkomen. Bij bitloos rijden word alles ook vergoed omdat dat nergens staat ofzo.

ja,dan zeg ik gewoon als ik toch met een ambulance mee moet dat mijn cap is weggerold??? Verdrietig maar zonder gekheid,denk je echt dat ze bij het inladen van de ambulance dan gaan vragen waar je cap is??je kan toch altijd zeggen dat je wel een cap op had,en als je echt je hoofd in tweeen valt heb je ook niks meer aan een verzekering...als je begrijpt wat ik bedoel.. Huilen Ik denk maar zo..hoe vaak val je nou echt op je hoofd,en met echt letsel tot gevolg?Ik ben al vaker van mijn paardje gestort,maar landde altijd op mijn zij/billen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 12:01

runningkawa schreef:
Hoe kan hij dat nou zeggen als een cap niet eens een wettelijk ding is wat je op moet hebben.
Dus echt onzin, want dat van een vap staat ook nergens Lachen

Mensen die door de vooruit vliegen omdat ze geen autogordel droegen krijgen ook gewoon medische hulp betaald.
En dat terwijl dat wel wettelijk verplicht is.

daar zeg je toch iets zinnigs.. zo had ik het ook nog niet bekeken, tnx

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 12:04

Sugarmiss schreef:
gijsenkim schreef:
Ik denk dat je nu nog wel verzekerd bent, maar zodra er een slimme verzekeringsmeneer is die een zaak aan gaat spannen omdat jij
zonder deugdelijk materiaal op de weg

gaat rijden met een paard en deze zaak wint............. dan denk ik dat de kleine letters zich erg snel aan gaan passen.

Kunnen we gaan dicussieren wat 'deugdelijk' is Knipoog
Een leren hoofdstel wat slecht onderhouden wordt en breekt bij een stevige ingreep van de ruiter ?? Een nieuw hoofdstel van zeer slechte kwaliteit wat breekt na een ingreep ??
Mensen die met een hoofdstel rijden wat alleen bestaat uit een enkele riem (western), mensen die rijden zonder hoofdstel maar met een leren bitje ??

En dan het paard: sommige paarden zijn zo bang voor sommige dingen in het verkeer, die zouden beter niet op de weg kunnen komen (maar ja ze moeten het toch ergens leren). Andere paarden zijn 99% verkeersmak, maar ook dat ene procent kan tot een ongeluk leiden.

Ik ben het direkt met je eens dat een verzekeringsmaatschappij zich in zal dekken tegen teveel uitkeringen, maar hier kunnen ze het toch erg moeilijk mee krijgen. Haha!

Is ook wel zo Haha! Haha! Haha! Maar ik ben toch bang dat we meer en meer richting de Amerikaanse manier van verzekeren gaan Haha! Haha! Haha!

Kan nog wel eens lastig worden in dit soort situaties

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 12:37

bij ons op de mangege waren een tijdje geleden spelletjes. Het was om het snelste. Een cap was niet verplicht, je moest het zelf weten. Nu was er een meisje die sprong op haar paard en kwam achter het zadel terecht. Het paard bokte heel hard en het meisjes vloog met haar hoofd tegen de muur. Ze was bewusteloos. Meteen de ambulance gebeld. Ondertussen was ze al wakker geworden en ze vroeg waar ze was. Ze wist niets meer. Hier in België is het dus zo dat je niet verzekerd bent als je zonder cap rijdt. Toen ze met de ambulance naar het ziekenhuis was, zijn de spelletjes verder gegaan op enkele voorwaarden:
-cap op, anders doe je niet meer mee
-rustig, niet te wild
-Men moet het paard vasthouden als de ruiter opstapt en mag pas loslaten als de ruiter de voeten in de beugels heeft en de teugels op maat.
Achteraf bleek dat ze een zware hersenschudding had, wat blauwe plekken en een verstuiking aan de pols.
Ik weet niet hoe het in nederland is, maar in België moet je dus met cap rijden. Bitloos weet ik niet, maar ik denk dat je dan wel verzekerd bent.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:59

Maar op een manege rijden is weer een ander verhaal als wanneer je gewoon een buitenrit maakt. Ik draag altijd een cap, daar niet van, maar ik heb nog nooit gehoord dat er een verzekering niet uitkeerde omdat er geen cap werd gedragen. net als hierboven ergens staat: als je zonder gordel in de auto zit en door de voorruit vliegt wordt dat ook gewoon vergoedt.
het is dus een risico wat jezelf neemt, maar waarop de verzekering geen oordeel velt!

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 14:00

Over bitloos rijden: dat valt mi helemaal buiten deze discussie aangezien bitloos rijden een manier van optoming is, zoals een ander met een stang en trens rijdt, of met een leren bitje, of een hackamore. Heeft niks te maken met ondeugdelijk materiaal....