'Opknappertje' kopen? aanrader of afrader?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat moet 't worden?

Een dravertje
7 (17%)
Een opknappertje
33 (82%)

Totaal aantal stemmen: 40


Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

'Opknappertje' kopen? aanrader of afrader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-02 21:08

Ik vroeg me af, aangezien ik toch wel over een paardje voor mezelf nadenk, en geen overhaaste beslissingen wil maken:
Is het een goed plan om een beetje een zielig paard te kopen en zeg maar op te knappen? Wel een die medisch gezien goed is uiteraard, maar gewoon een beestje dat uit de wei komt ofzo of die er nogal knullig uitziet, of rechtstreeks van de boer, je weet wel. Zo'n paard waar ze als je ermee op de club komt naar kijken alsof je een varken van de trailer haalt Tong uitsteken Haha!
Ik bedoel, ze zijn uiteraard goedkoper, en in zo'n beestje kan best een leuk paard zitten. Ik hoef dus geen super sportpaard, gewoon een rijpaardje voor af en toe een concoursje (vooral springen denk ik).
En is een draver dan iets? Die schijnen wel vaak 'heet' te zijn maar daar kan ik wel tegen. Clown
Ik ben dus over van dit soort dingen aan t nadenken omdat mn budget nu eenmaal niet onbeperkt is, maar daar wordt je wel creatief van moet ik zeggen. Tong uitsteken

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 21:15

Ik zou dan toch een opknappertje kopen, zeker als je wilt gaan springen.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar de galop is dus moeilijk voor dravers, en met springen moetj e toch veel galoperen! In het parcours zit je alleen maar in galop. Clown
Succes mt je beslissing! Een opknappertje lijkt me wel een leuk idee, daar kun je idd nog al eens wat leuke paardjes uit halen!!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 21:51

Dravers zijn hele goede springers. Juist omdat ze een bagger sterke achterhand hebben. De galop zal idd flink oefenen worden. Maar elke springruiter en springpaard begint toch met de hindernissen in draf te nemen?

Een opknappertje zou ik niet doen. Een 'verwaarloosde' pony is meestal medisch niet 100% en daar ga je bij voorbaat op leeglopen....

Let op bij het kopen van een draver dat ze geen 1500 euro ofzo vragen. Ze durven nogal veel! Haha!

Neskolay
Berichten: 6484
Geregistreerd: 26-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 22:10

Hallo,

Ik heb zelf een dravertje gehad.
Dit was een hele luxe en lieve pony, maar had inderdaad moeite met galoperen, maar was een kei met springen.
Die pony heb ik niet meer (helaas) omdat ik graag de wedstrijdsport in wilde.
Nu trof ik het met mijn draver, maar daar heb je veel verschillen tussen natuurlijk.
Ken ook een aantal dravers die niet al te makkelijk zijn.

Nu heb ik voor "erbij" , naast mijn Kwpner een opknappertje gekocht.
Ook mijn Kwpner was een beetje een opknappertje.
Mijn pony'tje, dus het opknappertje is kerngezond en heb ik voor een prikje gekocht.
Aan hem beleef ik nu ook veel plezier en het is echt een schatje geworden.
Heb even foto's bijgevoegd zodat je een idee krijgt wat voor "opknappertje" het was en hoe hij er na een maand uitzag.
Van nu heb ik helaas nog geen foto's..

Ik zou kiezen voor het opknappertje als je tenminste zeker weet dat ie 100% gezond is..
Ik vond het echt een uitdaging om het beestje op te lappen en je doet hem/haar er echt een groot plezier mee! Party!!

Toen:
Afbeelding

Een maand later:
Afbeelding

Succes in ieder geval.
Groetjes Ans

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 22:14

Ans schreef:
Hallo,

Ik heb zelf een dravertje gehad.
Dit was een hele luxe en lieve pony, maar had inderdaad moeite met galoperen, maar was een kei met springen.
Die pony heb ik niet meer (helaas) omdat ik graag de wedstrijdsport in wilde.
Nu trof ik het met mijn draver, maar daar heb je veel verschillen tussen natuurlijk.
Ken ook een aantal dravers die niet al te makkelijk zijn.

Nu heb ik voor "erbij" , naast mijn Kwpner een opknappertje gekocht.
Ook mijn Kwpner was een beetje een opknappertje.
Mijn pony'tje, dus het opknappertje is kerngezond en heb ik voor een prikje gekocht.
Aan hem beleef ik nu ook veel plezier en het is echt een schatje geworden.
Heb even foto's bijgevoegd zodat je een idee krijgt wat voor "opknappertje" het was en hoe hij er na een maand uitzag.
Van nu heb ik helaas nog geen foto's..

Ik zou kiezen voor het opknappertje als je tenminste zeker weet dat ie 100% gezond is..
Ik vond het echt een uitdaging om het beestje op te lappen en je doet hem/haar er echt een groot plezier mee! Party!!

Toen:
Afbeelding

Een maand later:
Afbeelding

Succes in ieder geval.
Groetjes Ans


ff off-topic: Wat 'n verschil zeg, is leuk om dat zo te kunnen zien Party!!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 22:28

Andermans ellende opknappen en er nog geld aan uitgeven ook zou ik dus nooit doen.
Gewoon een gezond paard kopen en die zijn ook echt nog wel betaalbaar als je geen belachelijke eisen stelt. Of nog even doorsparen.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 23:10

Hoi Lieke,

Leuk dat je er aan denkt om een draver te kopen!!! De meeste dravers kunnen best springen, maar lang niet alle!!! (met Salty zal ik niet hoger komen als de L)....Een opknappertje kopen lijkt me wel echt iets voor jou!
Ik weet dat je daar het geduld voor hebt en ik persoonlijk denk dat zoiets meer bij je zal passen als een draver....

Groetjes, Mirjam

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 10:40

Ik zou ook voor een opkanppertje kiezen!
als je ten minste zeker weet dat deze medisch gezien 100% oke is.
Dravers hebben vaak ook grote kans op beenproblemen (hoefkatrol ed)en dat is natuurlijk iets wat je zeker met springen niet moet hebben!
Verder is zo'n opknappertje waarschijnlijk heel dankbaar werk. En blijkt het absoluut geen springer te zijn, kan je hem altijd nog (met winst) weer verkopen als hij er wat beter uit ziet.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 10:47

Margreet schreef:
Andermans ellende opknappen en er nog geld aan uitgeven ook zou ik dus nooit doen.
Gewoon een gezond paard kopen en die zijn ook echt nog wel betaalbaar als je geen belachelijke eisen stelt. Of nog even doorsparen.


Heb je op zich wel een beetje gelijk in, maar denk dat ook aan de pony/paard. Die is er vast heel gelukkig mee als je van plan bent om beter voor hem te zorge.

Maar even ontopic, ik zou voor een opknappertje gaan die wel eerst klinisch wordt gekeurd.... Wij hebben ook een draver bij de club, een heeeeeeeeel eenkennig ding. Ik heb er eens op gerdene toen de eigenaresse naar de wc moest. Nou dat kon ik wel schudden, hij wou steeds naar de uitgang achter zijn baas aan en het kostte mij flink wat overreddingskracht om even fijn te rijden. Ook is die behoorlijk heet en heeft een hele beroerde galop. Hij 'klauwt' enorm met zijn voorbenen wat niet echt prettig zit. Dat lijkt mij in het concours ook niet fijn.
Hij is verder wel heeeeeeeeee lief buiten het rijden om en de eigenaresse rijdt er gewoon mee in het donker langs vrachtauto's en alles. Ook heeft ie een mega uithoudingsvermogen en kan goed springen.


Anders moet je gewoon eens op zoek gaan, wat fokkerijen langs. Dan kom je vanzelf wel tegen wat je (niet) wilt.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 12:36

TJa, een opknappertje dat medisch gezien 100 % goed is...dat wordt zoeken met een lantaarntje!
Die zijn er haast niet. Waarom niet? Wel, een paard dat een tijd in een erg schrale conditie wordt gehouden, zal uiteindelijk ook zijn spiermassa aanspreken om te overleven. Degeneratie van de spieren is het gevolg en dat is heel moeilijk te herstellen. Zo'n dier komt dan misschien wel door een buigproef heen, maar wat dan? OOk, verwaardeloosde dieren worden dus ook niet goed ontwormt...de schade van een ernstige wormbesmetting is niet meer ongedaan te maken, als die darmen eenmaal een knoei hebben gehad, blijft dat paard daar de rest van zijn leven moeilijkheden mee houden. Ook met zo'n beschadiging komt een paard door de klinische keuring....

Een verwaardeloost paard mankeert ALTIJD wat... of je daarmee wilt leven moet je zelf weten, en heel vaak zijn ze ook wel weer in redelijke conditie te krijgen, Maar dat kost erg veel tijd, moeite en ook geld. Ik vidn het een ultiem gebaar van dierenliefde, maar of het helemaal rationeel is....dat niet.

Als jij al je geld in je paard gaat stoppen, doe jezelf dan een plezier en koop er eentje zonder gezondheids-achterstand. Die kunnen ook heus wel wat krijgen kwa ziekte enzo, maar om er meteen maar mee te beginnen...

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Opknappertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 13:08

Dat een opknappertje altijd iets mankeert dat gaat bij mij niet op.
Bij mijn op stal hebben we jarenlang opknappertjes gehad zelfs paarden
die zo ver weg waren dat je je afvroeg of ze de volgende morgen wel
zouden halen. Sommigen zijn een jaar gebleven en er waren erbij die na
een paar maanden al goed er uit zagen. Er zijn er bij die later zelfs in de
sport het heel goed deden. Tuurlijk zijn er altijd bij waarbij het tegenvalt en de vooruitgang niet goed gaat of toch niet gezond zijn. Maar bij ons zijn
er in die jaren toch zeker 75 % van dat soort paarden zodanig opgeknapt
dat ze als goede rij pony/paard konden dienen. En ik vind het ontzettend
mooi om zon dier te zien veranderen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 13:50

idd een opknapper kan best leuk zijn. Je moet hem wel laten keuren, maar dat moet met ieder paard. Hij laat zijn gangen vast wel zien en als je er door heen kunt kijken kun je zien of het oets leuks zal worden of niet.

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 14:28

jah dat was bij flame ook...
en ze is cker leuk geworden!!!!

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 15:01

Ik ben het met Dees eens, maar ik denk dat we hier het probleem hebben wat we onder een opknappertje verstaan. Is een paard dat wat mager is en slecht door de rui is gekomen een opknapper of hebben we het over een structureel slecht gevoerd veulen dat inmiddels drie jaar is weten te worden?

Een paard dat binnen korte tijd verschillende keren van eigenaar, stal en voer is gewisseld (zoals bij handelaren gebeurd) is al gauw mager en slecht in zijn vel. Dat is ook binnen het half jaar (of sneller) weer bijgevoerd. Maar zo'n verkoper weet ook wel wat tie verkoopt. Deze paarden zijn niet zozeer goedkoper.

Goedkoop heeft achterliggende redenen en dat hoeven niet altijd gezondheidsredenen te zijn. Wat dacht je van iemand die veranderingen heeft in zijn of haar financiele situatie (scheiding, baanwisseling, andere wensen). Dan moet een paard vlot weg en dat maakt dat de prijs daalt. Een opknapper (wat een degenererend rotwoord) in de vorm van een structureel slecht verzorgd paard is lief bedoeld, maar daar zou ik niet aan beginnen. Dat is een klant voor de wei, niet om mee te werken. Een paard wat slecht in zijn vel is geen probleem, mits goed gekeurd.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 15:20

Opknapper wel/niet.
Moeilijk. Mijn eerste pony aardde niet op de ponyclub als manegepony. Dat hebben ze 3 jaar geprobeerd. Ik heb hem gekocht maar in die 3 jaar was het wel een chronische hoester geworden. Ik heb er wel 7 jaar plezier van gehad. Mijn huidige pony, was in handen geweest maar dat is niet goed gegaan. Hij heeft klappen gehad. Op dit moment ben ik er druk mee bezig. Hij gaat goed. Wel of niet doen is afhankelijk van wat je moet doen. Dan moeten ze verder wel gezond zijn. Anders nooit doen.
Draver, geen ervaring mee. Heb diverse mensen emt een draver gezien, wisselend beeld.
Ik ben het met Vendell eens dat een paard wat in korte tijd verschillende eigenaren heeft gezien er slecht uit kan zien. Die heb je er vaak weer snel boven op.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 23:32

Tja, een opknappertje zoals je het noemt, kan heel erg leuk zijn. Maar ja, je moet natuurlijk wel goed uitkijken wat je koopt zoals iedereen al zegt, maar dat is met elk paard.
Verder zijn dravers super leuke paarden, maar voor springen denk ik minder geschikt. Het ligt een beetje aan wat voor draver je koopt. Daar bedoel ik mee of hij echt lang koers heeft gelopen enzo. Want de benen van dravers krijgen op de baan redelijk wat te verduren soms. Vaak zie je ook dat dravers na een tijd ook problemen krijgen met de benen. En zeker met springen is goed en sterk beenwerk erg belangrijk. Verder dan de galop. Het is grote onzin dat dravers niet kunnen galopperen oid, al kost het soms wat tijd. Maar wat misschien wel een probleem kan worden is het schakelen. In concoursen is het natuurlijk altijd heel precies passen tussen de hindernissen om goed uit te komen en om dat goed te doen zal je paard heel goed in verschillende tempo's moeten kunnen galopperen en snel kunnen verruimen en verkorten. En het zal denk ik heel moeilijk worden om een draver dat goed aan te leren. Tuurlijk kunnen ze dat best wel, maar of ze het ook zo precies kunnen op die korte afstanden tussen hindernissen????? Veel succes ermee.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 00:18

Je moet heel veel ervaring hebben en intuïtief sterk aangelegd zijn om een opknapper te kunnen kopen waar je later nog plezier aan kan beleven, want laten we eerlijk wezen, je koopt een paard altijd voor jezelf.

Ik heb ook wel paarden gehad die wat extra hulp konden gebruiken maar hier ging het altijd om jonge dieren die van het land afkwamen en slecht in het haar zaten en wel wat extra vet konden gebruiken,
het waren echter allemaal dieren met goede papieren en een goed exterieur en in een maandje herkende je ze niet meer terug. Maar zulke dieren koop je niet voor een prikkie hoor, ik denk dat je het allemaal een beetje romantiseerd want een echte opknapper zal altijd wat overhouden aan zijn verleden.

Doe verder geen consessies aan wat je eigenlijk wil.
Wil je springen? Koop dan geen draver. Wil je fanatiek dressuren? Koop dan geen fjord. Wil je op recreatieve schaal eens een keer een sprongetje maken en af en toe op de manege een onderling wedstrijdje meerijden, dan kan je wel aan zulke paarden beginnen.
Wacht anders gewoon nog een jaar, in dat jaar spaar je elke maand aan stalling, smid, d.a. en dergelijke zeker 300 E uit, maal 12 is 3600 E.
Dit inclusief het bedragje wat je nu bij elkaar hebt en je kan een fijn basissportpaardje kopen!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 01:46

Ik heb alle berichten niet gelezen.

En mischien is mijn gehele verhale in zijn geheel of topic:

Ik heb het idee dat je "low budget" denkt, mischien al eerder gezegd.

Als inderdad je budget het niet toelaat om een "goed" paard te kopen (goed= aan al je verwachtingen voldoet en zal voldoen) ga dan voor een een veulen of spaar wat langer voor je "droom" paard.

Mischien een idee: Ik had een 3 jarige onbeleerde e-pony te koop.
Op marktplaats stond een advertentie van iemand die een pony had van een jaar 25 en die zocht een e-pony voor weinig, garantie: de passende pony zou pas gestrekt zijn erf weer verlaten.
Mijn e-pony was te duur (=wezen kijken)
Tevens zocht ik naar een pony (die wat kon voor een kennis): een advertentie op marktplaats: d-pony (onderin de maat) l springen en dressuur, super braaf. Het hele verhaal paste precies voor die kennis, dus gebeld en een afspraak. Bleek diezelfde man te zijn die geweest was voor mijn e-pony. Na een heel gesprek met hem (niet altijd even vriendelijk): Op deze amnier kom je goedkoop aan super paarden en pony's voor weinig geld.

Moraal van dit verhaal: vele wegen leiden naar Rome.
Maar bewandel de goede weg.

Ik zou in dit geval voor geen van beide gaan: Geen opknapper (met de vraag wat is een opknapper) en geen draver (niets tegen dravers hoor, maar gezien haar wens)

marielle231

Berichten: 3220
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 10:06

Ja ik zou ook een opknapper nemen vind ik persoonlijk het leuks
Ik heb ook een soort opknapper mijn Paljazz werdt anders naar de slacht gebracht omdat hij bokt onder het rijden nou en ik hij had zo'n mooi en liep koppie dat ik hem heb gekocht. verder is hij wel gezond natuurlijk