Hoe versterk ik mijn ruiterspiertje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoe versterk ik mijn ruiterspiertje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 23:10

Een tijd geleden heb ik met een bijna-val-actie mijn ruiterspiertje aan de linkerkant flink overbelast. Toen heb ik een week last gehad maar ik merk dat ik er nu vrij snel last van krijg. Vooral als Pablo een rare beweging maakt (meestal met springen) en ik die spier aan trek doet het daarna zeer. Dan moet ik van het paard af want verder rijden is te pijnlijk.
Is er een oefening om het weer wat sterker te maken?

Afgelopen vrijdag voelde ik hem licht met springen en ben ik gestopt, 2 dagen niet gereden maar vandaag voelde ik hem toch nog flink als ik mijn linkerbeen aantrok .

Wie weet het?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 23:15

Eh...excuseer mijn onkunde, maar wat is in godsnaam je ruiterspiertje?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 23:16

Het is verstandig om met zo'n blessure even langs je huisarts te gaan en een verwijzing naar een fysiotherapeut los te peuteren. Die kan je precies vertellen wat je eraan moet doen!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 23:29

Hoi Cassidy,

Je ' ruiterspier' is je ' benen over elkaar doen spier' . Als je na het paardrijden goede spierpijn hebt en je benen niet meer over elkaar krijgt: nou, die dus..
Katrien: ik heb geen goede tips, ik sluit me helemaal aan bij Fabienne. Als je er nu nog last van hebt kun je misschien beter even langs de huisarts.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 23:35

Ik heb ook behoorlijk last van m'n ruiterspier gehad en 1 van de oefeningen die ik moest doen van de fysio, was elke keer voor het rijden m'n spier oprekken. Been zover mogelijk opzij doen en dan naar beneden zakken. Niet forceren, gewoon rustig een aantal keren doen. Het hielp bij mij goed, maar ik heb ook 9 behandelingen bij de fysio gehad met behoorlijk pijnlijke massages Huilen . Je huisarts zal waarschijnlijk zeggen dat je minstens 6 weken rust moet nemen, dus je kunt je beter gelijk door laten verwijzen naar de fysio. Deed mijn huisarts gelukkig wel, maar dit doet niet elke huisarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 23:36

Als je ruiterspiertje verrekt weet je opeens heel goed waar hij zit Cassidy Haha!. Maar dat raadt ik je niet aan btw. Hij zit in je lies en je gebruikt hem om je benen bij elkaar te houden. Op het moment dat je er bijvoorbeeld bijna afkukelt omdat je paard opeens besluit dat hij best wat later kan afzetten voor een sprong en daarom een noodsprong maakt knijp je die aan.

Ik ga vrijdag op vakantie en dan ga ik minstens 11 dagen niet rijden dus het kan weer mooi aansterken. Als ik daarna er weer zo snel last van krijg zal ik eens om fysio vragen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 23:46

Ik denk dat ik van de winter inderdaad ga weten waar die spier zit. I.v.m. zwangerschaps- en ouderschapsverlof van mijn paard heb ik een half tot driekwart jaar niet op een paard gezeten. Ik zal aan je denken als ik hem voel....Lips are sealed