c

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

c

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-02 18:27

c
Laatst bijgewerkt door janna op 06-05-22 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 18:34

Da's echt heel moeilijk, wat is wijsheid in zo'n geval ?
Aan de ene kant wil je graag dat je de evt. kopers netje behandelt, aan de andere kant gaat het er natuurlijk om dat het paard verkocht wordt, en als je die kans krijgt moet je hem toch eigenlijk met beide handen grijpen.

Persoonlijk zou ik de mensen die een afspraak willen maken voor de langere termijn, vertellen dat als er tussendoor iemand komt die interesse heeft, het paard evt. kan kopen.
Dat is nu eenmaal het risico van een afspraak op langere termijn plannen.
Als je het tel.nr. vraagt van de mensen die willen komen kijken, kun je altijd nog afbellen als het paard tussentijds verkocht is, zodat ze niet voor niks komen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 18:44

Als je een afspraak maakt moet je je daar aan houden, ook als die afspraak pas over een langere tijd gepland is. Mischien konden die eerste mensen gewoon niet eerder.
Zelf zou je toch ook geen paard mis willen lopen omdat de verkoper hem snel voor jou geplande afspraak al heeft verkocht.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 19:38

ik vind eigenlijk dat die eerste beller meer recht heeft (om het zo maar even te zeggen)


ze kunnen bv wel zeggen als die mensen zijn langs gekomen zo van: er is ook nog iemand anders die er geintresseerd in is, dus ik hoop snel een antwoord van jullie te horen

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 19:43

gewoon alletwee laten kijken dan kijken wat ze ervoor bieden en als het een groot prijzenverschil is dan zou ik hem weg doen naar de hoogste bieder mits het een goed tehuis heeft als de prijs niet zoveel uitmaakt zou ik hem weg doen naar de eerste beller

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 20:22

Eerlijk is dat ze best mag komen kijken naar de merrie maar vertel ze meteen dat er al een afspraak voor zondag is.

Als die afspraak voor de merrie kiest zijn ze te laat. Dus in eerste instantie zijn ze 1e keus.

Meestal komen ze toch 2 maal voor dat ze beslissen en als je dan je afspraak voor zondag afbelt, heb je straks misschien geen kopers.

Zo is het ook met mij gegaan. Paardje wat ik op het oog had was al gezien door anderen voor mij. Die kopers wilde laten keuren en als de keuring oke was, was de merrie verkocht. Ik was dus te laat, had wel de merrie gezien. Ook als ik zonder keuring de merrie voor de 1e kijkers had willen kopen, dus weggekaapt had, was het niet doorgegaan. Eerlijkheid duurt het langst vind ik. En ik had pech.

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 20:39

Ik heb het zelf een keer zoiets meegemaakt.

Ik was vorig jaar augustus bij een ijslanderbedrijf, kijken naar wat paardjes. Ze vertelden dat ze een hele leuke merrie hadden, maar die stond ergens anders in een wei, met veulen.
Ik kon haar toen dus niet zien of rijden. Heb wel foto's gezien. Ik was heel geinteresseerd.
We hebben toen een afspraak gemaakt voor een maand later, want dan zou die ijslander net weer terugzijn en mocht ik er ook op rijden.

Ik had me er onwijs op verheugd, want het klonk echt als HET paard.
Ik was de dagen al aan het aftellen, en toen werden we een paar dagen van te voren ineens gebeld...
Er waren mensen langsgeweest en die hadden prydi (de ijslander) in de wei zien staan en wilden haar meteen kopen. Ze zouden die dag nog langskomen met de trailer.
En dat terwijl ze Prydi nog nooit van dichtbij hadden gezien/gereden.
(en op de site van dat ijslanderbedrijf staat zoiets van "wij verkopen onze paarden alleen als het echt klikt met de toekomstige eigenaar blabla"). Nou, niet dus..!

Ik was echt heel kwaad, maar helaas werkt het zo.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 20:44

Ik heb het een paar jaar terug zo gehad: Ik had een afspraak gemaakt om te komen kijken naar een paard, ongeveer drie kwartier rijden bij huis vandaan. Zijn we daar vlakbij, bel ik nog even voor de weg, zegt ze: Jammer, het paard is net verkocht.... Ze had niet gezegd dat er meerdere kopers waren en ik voelde me zowel teleurgesteld, als ontzettend pissig. Ik had iemand meegenomen, die ook haar tijd eraan kwijt was en ik was toen op zoek naar een gelders paard en die waren nogal dun gezaaid. We zijn toen omgekeerd en kwamen toevallig ergens langs met een bord in de tuin met paarden te koop. Daar zijn we nog wezen kijken, maar die had niets voor me. Nou is dit wel extreem, maar uit het oogpunt van de koper gezien, vind ik persoonlijk dat die van die afspraak van morgen de eerste kijkers rechten heeft. Is die niet geinteresserd, kan die andere alsnog komen kijken. Ik kan bv. ook niet elke dag en moet het vaak van de weekenden hebben om naar een paard te gaan kijken.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 20:47

Ik vind dat je die mensen gewoon moet laten komen en kijken wie er het beste bij het paard past.
Straks zeg je die mensen die haar al gezien hebben af en willen die mensen die zondagavond komen haar niet eens. Ook altijd maar afwachten of ze komen opdagen...
Iig wel aan beide partijen duidelijk maken dat er nog 'n geïnteresseerde is.
Als het allebei 'n goed tehuis is en ze het eens kunnen worden over de prijs zou ik het toch eerlijker vinden als de 'bellers' het paard kochten.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 20:51

Ik zou de 'beller' even opbellen om te zeggen dat er nog een koper is die veel intresse voor het paard heeft. Aan de beller is het dan op te zeggen van hou het paard vast voor mij of laat die andere mensen kijken en eventueel kopen. Het is inderdaad een moeilijke kwestie.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 22:11

wie het eerst komt, het eerst maalt, maar eigenlijk moet je dat meetn bij de eerste afspraak zeggen, en daarna wordt degene die het eerst handgeld betaald eigenaar

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-02 23:01

c
Laatst bijgewerkt door janna op 06-05-22 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 23:14

Moeilijke kwestie. Er zitten zoals gewoonlijk weer 2 kanten aan het verhaal: de kant van de koper en de kant van de verkoper.
Uit oogpunt van de koper zou je zeggen de eerste beller heeft de meeste rechten. Uit oogpunt van de verkoper is het natuurlijk logisch als hij hem verkoopt aan degene die het paard al gezien heeft en wil kopen.
In jouw verhaal zitten er niet zoveel dagen tussen, dus dan kun je wel wachten, maar als het echt een week gaat duren zou ik toch verkopen aan degene die het paard al gezien heeft.

Zelf heb ik het ook meegemaakt dat ik belde om te zeggen hoe laat ik kwam en dat ik toen opeens de mededeling kreeg dat hij die dag verkocht was. Daar baalde ik toen behoorlijk van.

En Eyes hier baalde weer behoorlijk dat toen hij 's avonds belde om te zeggen dat hij Fitz,die hij 's morgens gezien had, wilde kopen, te horen kreeg dat Fitz al verkocht was 's middags aan mijn persoontje }> !

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 23:22

Ik zou persoonlijk als koper niet teleurgesteld zijn als ik het paard nog niet had gezien, wie weet wat voor dier het was, in advertenties en over de telefoon klinkt het toch vaak beter dan in werkelijkheid...Op naar de volgende zou ik zeggen.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 02:23

Ff een klein opmerkinkje, 2 dagen is toch niet zo veel tijdsbestek?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 05:47

Had ik wel mazzel... ik had bij als eerste gereageerd op de advertentie voor mijn paard, heb 2 wk ge e-maild met de fokker voordat ik hem ging bekijken... waren ondertussen handelaren (niet geweest die wilden hem blind kopen) en een vader met 2 dochters wezen kijken en geinteresseerd, maar aan mij de eerste keuze. Ik had ook laten weten oprecht geinteresseerd te zijn, maar ik moest ook kunnen plannen om maar even naar Almelo af te reizen met de trein, heb ik 3x gedaan overigens Haha! (2 uur en 10 minuten duurt dat)
Maar de fokker is geen handelaar dit was de eerste die ze niet direct op de veulenveiling verkocht heeft, ze had er een band mee en wilde zeker zijn dat ie goed terecht kwam.

Als handelaar zijnde, heeft de eerste afspraak voorrang, maar zou ik de mensen die gebeld hebben even op de hoogte stellen dat er iemand anders met interesse is... als afspraken geen voorrang hebben, dan zou ik dat iig melden aan degene die een afspraak maken, zodat ze weten waar ze aan toe zijn.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 11:27

Ik zou het wel zo nejes vinden om even te wachten met die andere mensen. Eerst kijken of diegene die gebeld heeft hem ook echt wilt hebben. Als die kijkers hem echt wilden, dan willen ze ook wel een paar dagen wachten op jouw beslissing. En een goed tehuis is ook belangrijk neem ik aan. Door ze allebij te laten komen heb jij misschien ook een keuze, en anders valt er misschien iemand af en is het makkelijk. Zo had ik het met een trailer. Had gezegd: ik g=bekijk deze 2e handse nog, en als het niets is dan koop ik de nieuwe. Vond het een moeilijke keus. Maak ik een afspraak, krijg ik daarna een mailtje dat het toch niet doorgaat omdat dochter plotseling het paard niet kwijt wil en de trailer dus ook nodig blijft... Tja, dat wordt nu dus een nieuwe *LOL*

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 21:52

ik heb ook zo'n gedoe gehad toen we onze c-pony verkochten. 't dan ook een errug leuk dier die een lief baasje verdiende...
Ik kreeg al vanaf dag 1 dat ie op marktplaats stond stapels reacties. uiteinelijk voor de hele week afspraken gemaakt voor kijkers...
De eersten zouden op woensdagmiddag komen geloof ik en de avond ervoor kwamen er mensen langs die geen afspraak hadden maar in de buurt waren. Ze waren eigelijk al verkocht maar wilden wel dat hun dochtertje er nog even op zou rijden. Dus wilden ze ook woensdag komen. Ik vond ze zeer geschikt en ze woonden in de buurt... Dus heb ik die andere mensen gebeld om te zeggen dat er nu al serieuze mensen waren geweest en dat ik ze geen rit voor niets wilde laten maken... kwamen die lui dus toch en stonden ze allemaal tegelijk op mijn erf. ik voelde me erg opgelaten. De vraagprijs werd geboden en de mensen die dus de avond tevoren al waren geweest bleken gewoon echte paardenmensen met verstand van zaken, mooie stal en een leuk serieus dochtertje die heel goed bij onze pony zou passen. Die andere mensen waren misschien best aardig, maar mijn eerste indruk was NEE niet daarheen. Achteraf ben ik blij dat ik nu kon kiezen naar wie ze ging omdat we nog steeds contact houden en al zijn wezen kijken. Het voelt goed en de nieuwe eigenaar is gewoon heel blij met de pony!!

Kortom, zakelijk gezien misschien niet correct, maar ik verkoop geen auto maar een dier en wil dat dat dier gewoon een goed plekje krijgt!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 23:24

Ik vraag altijd de telnrs van de mensen die komen kijken, zet ik bij de afspraak in mijn agenda.
Want, die het eerst komt, die het eerst maalt!

Ik heb ook al eens gehad dat iemand bijzonder geintresseerd was maar nog wat bedenktijd wilde en dan wou ze nog even langskomen met een instructeur. In die tussentijd kwam er een ander kijken en die gaf gelijk handgeld en wilde hem de volgende week halen.
Dan gaat hij dus echt daar naar toe hoor!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 23:33

stokpeerd schreef:
ik heb ook zo'n gedoe gehad toen we onze c-pony verkochten. 't dan ook een errug leuk dier die een lief baasje verdiende...
Ik kreeg al vanaf dag 1 dat ie op marktplaats stond stapels reacties. uiteinelijk voor de hele week afspraken gemaakt voor kijkers...
De eersten zouden op woensdagmiddag komen geloof ik en de avond ervoor kwamen er mensen langs die geen afspraak hadden maar in de buurt waren. Ze waren eigelijk al verkocht maar wilden wel dat hun dochtertje er nog even op zou rijden. Dus wilden ze ook woensdag komen. Ik vond ze zeer geschikt en ze woonden in de buurt... Dus heb ik die andere mensen gebeld om te zeggen dat er nu al serieuze mensen waren geweest en dat ik ze geen rit voor niets wilde laten maken... kwamen die lui dus toch en stonden ze allemaal tegelijk op mijn erf. ik voelde me erg opgelaten. De vraagprijs werd geboden en de mensen die dus de avond tevoren al waren geweest bleken gewoon echte paardenmensen met verstand van zaken, mooie stal en een leuk serieus dochtertje die heel goed bij onze pony zou passen. Die andere mensen waren misschien best aardig, maar mijn eerste indruk was NEE niet daarheen. Achteraf ben ik blij dat ik nu kon kiezen naar wie ze ging omdat we nog steeds contact houden en al zijn wezen kijken. Het voelt goed en de nieuwe eigenaar is gewoon heel blij met de pony!!

Kortom, zakelijk gezien misschien niet correct, maar ik verkoop geen auto maar een dier en wil dat dat dier gewoon een goed plekje krijgt!


Ben 't helemaal met je eens. Het is misschien l*llig om de ene partij af te wijzen, maar je moet gewoon zelf beslissen naar wie het paardje gaat.


BTW: Komt het hier ook te staan hoe het nou gegaan is?

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 01:12

Allereerst sorry voor het heropen van oud topic.

Hier nu ook dilemma, koper 1 is 2x geweest te kijken en zou de volgende dag bellen, dat zei koper na 1 x kijken ook en belde vervolgens 3 dagen later nu dus wederom niet gebeld na 2de bezichtiging.
Omdat koper 2 aan andere kant van het land woont wist ik dus niet goed wel of niet laten komen, heb ze wel laten komen, ruiter rijd beter heeft meer ervaring.
Koper 1 heeft nog geen tegenbod gedaan, koper 2 wel maar behoorlijk lager, maar kan daar wel mee leven.
Wat betreft huisvesting zijn ze beide zeker gelijkwaardig en perfect.
Hebben beide dus nog geen definitief besluit genomen om te kopen, maar weet nu effe niet wie ik moet teleurstellen, stel dat ze beide willen kopen.
Koper 2 weet wel af van koper 1, en koper 1 weet ook dat er nog iemand zou komen kijken.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Kijkers afspreken bij verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 01:18

Bij wie zie jij het liefst je paard wonen?

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Kijkers afspreken bij verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 06:19

Hangt van het bod en de toekomstige woon situatie van het paard af. Alhoewel dat laatste geen garantie is, want het paard kan zo weer door verkocht worden. Daarmee wil ik je waarschuwen om niet een te laag bod te accepteren.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 06:19

Joh, topic is nog maar 17 jaar oud :')

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 06:20

Libera schreef:
Joh, topic is nog maar 17 jaar oud :')

Dat zegt degene die het omhoog haalt toch ook, maar die heeft een zelfde soort issue dus zo erg is het dan toch niet.