Bokken tijdens buitenrit!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Bokken tijdens buitenrit!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-02 15:43

Ik heb sinds 8 juli een superbrave KWPN ruin van 7 jaar. We zitten echt nog in de kennismakingsfase wat betreft het rijden en mogelijkheden etc. Het paard is wel buitenritten gewend, maar dit was bijna een jaar geleden. Nou heb ik gisteren samen met nog 3 andere ruiters voor het eerst een buitenrit met hem gemaakt. Hij was echt heel braaf. Langs de weg helemaal geen problemen. Er kwam een vrachtwagen met veel fel licht langs, een motor met veel lawaai, vele personenauto's, fietsers en brommers en daar reageerde hij helemaal niet op. Een aantal andere hinnikkend paarden in een wei vond hij wel interessant maar ook niets aan de hand. In het bos was er in eerste instantie ook niets aan de hand, totdat we gingen draven. Toen begon hij te bokken, niet echt fel en gemeen, maar toch... Terugnemen en opnieuw aandraven. Hij bokte weer!!! Volgens mijn gezelschap waren het vreugdebokjes. Zij konden dat zien aan zijn "koppie" en aan het feit dat hij met zijn achterwerk wat scheef wegbokte. Je kunt je voorstellen dat ik mij kapotgeschrokken ben. Dat had ik nooit verwacht. Wie heeft ook zoiets meegemaakt. En hoeveel kans bestaat er dat het een volgende keer weer gebeurt? Verward

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 16:10

Arie doet dat ook heel vaak alleen dan in de gallop. Als we in het bos zijn dan weet hij gewoon dat hij wat harder mag en dat vind hij harstikke leuk vandaar ook zijn bokjes (en afentoe wel bokken) bij het aangalloperen.
Als je gewoon doorrijd dan gaat dat wel over. Ik denk dat hij het de volgende keer ook wel zal doen in het begin.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 16:34

Mijn paard bokt ook in het bos, vooral als ik ga galopperen...gewoon achterover blijven zitten (soms ga ik ook wel es even staan, omdat ik anders pijn in mijn kont krijg Knipoog ). Het belangrijkste is dat je zijn hoofd omhoog houdt! Als je het nog een beetje eng vindt, kun je hem volgende keer ook eerst een kwartiertje in de bak rijden en even draven en galopperen, zodat de frissigheid er wat af is.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 18:14

Hoi Carlinsky,

Je schrijft zelf dat jullie nog in de ' kennismakingsfase' zitten en dat jullie voor het eerst naar buiten gingen. Hij is natuurlijk al enige tijd niet naar buiten geweest, nieuwe omgeving, nieuwe ruiter, andere paarden: allemaal vreselijk leuk en spannend. Hou er maar rekening mee dat hij dit de eerstvolgende buitenrit ook zal doen, totdat hij een beetje gewend is aan het idee.
Een aantal zaken die wel willen helpen: bokken negeren en gewoon stevig doordraven (niet terugnemen en opnieuw aandraven: des te vlotter je rijdt des te minder tijd om te bokken).
Voorop rijden (dan heeft hij zoveel om te zien dat hij geen tijd meer heeft om te bokken).
Of ook nog: eerst wat longeren of rijden in de bak voordat je naar buiten gaat (wat marietencate ook al zegt). Dan zijn de scherpe kantjes er al vanaf.
Veel succes!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 18:41

Apple schreef:
Hoi Carlinsky,

Een aantal zaken die wel willen helpen: bokken negeren en gewoon stevig doordraven (niet terugnemen en opnieuw aandraven: des te vlotter je rijdt des te minder tijd om te bokken).
Voorop rijden (dan heeft hij zoveel om te zien dat hij geen tijd meer heeft om te bokken).
Of ook nog: eerst wat longeren of rijden in de bak voordat je naar buiten gaat (wat marietencate ook al zegt). Dan zijn de scherpe kantjes er al vanaf.
Veel succes!


Ik ga helemaal met Apple mee.
Verder nog iets maar ik denk dat je dat al weet:
tijdens het aandraven teugels goed op maat hebben, beter voor je gevoel iets te kort dan te lang, zodat je paard niet z'n hoofd iets naar beneden kan brengen zodat het bokken makkelijker gaat.
Al tijdens het aansporen om in draf te gaan NIET voorover gaan zitten, juist diep in 't zadel en voor je gevoel zelfs iets achterover.

Mocht er toch een bokje komen:
Nog geen seconde na een bokje meteen een schop geven met je hakken en doordraven, maar wel jouw tempo. Desnoods vragen aan de groep of, met name bij de eerste twee/drie stukjes dat er gedraafd wordt, zij lekker fris tempo willen houden en niet te sloom willen draven.
Dus minimaal arbeidsdraf, lekker aan de gang houden.

Mijn paard deed het ook in het begin, nu doet ze het alleen nog als ze in galop mag heel af en toe, zo van: "Joepie we mogen weer!" Party!!
Dan schop ik haar en zeg ik streng en hard: "EH!!" en dan weet ze dat ik niet zo blij ben met die benen in de lucht grijnz...

Grote kans dat je paard het de volgende keer weer zal proberen, maar de bokjes zullen zeker minder hoog worden naar mate hij het vaker doet, en na enkele ritten al een stuk minder!

Wat ik met mijn paard ook wel eens deed:
eerst in de buitenbak ff flink losrijden in stap en draf, en een aantal keren halt/draf/halt/draf, dus telkens na een half rondje draf weer halthouden.
Dan is ze al wat 'frisheid kwijt'.. Haha!

Veel succes en gewoon doorgaan met buitenritten maken, dan gaat het vanzelf over! Lachen

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 19:09

dat noem ik nou ook vreugde bokjes!dat zal hij ongetwijfeld nog weleens vaker doen,maar hoe je meer je met hem buitenrijd,hoe gewoner hij het zal vinden en dan zal dat bokken er vanzelf afgaan.veel plezier met je nieuwe aanwinst!

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 19:34

misschien als je het zelf wat eng vind ook eerst een paar keer buitengaan stappen, zodat voor je paard de nieuwigheid er een beetje vanaf is??????

replika

Berichten: 992
Geregistreerd: 01-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 21:47

Ik denk dat het gwoon vreugdebokjes zijn hor, doet replika ook wel eens als k an het draven ga, dan is ze gwoon harstikke blij dat ze een buitenrit mag makne en heeft ze nix kwaad in de zin hoor!

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-02 14:46

Ik ben heel erg blij met jullie antwoorden. Ik ben ook zo'n vreselijke angsthaas ook! Het zal allemaal ook wel goed komen, maar het feit dat het voor de meeste mensen niet nieuw is, geeft mij weer moed. Je denkt al gauw dat je de enige bent met een bokkend paard! Of dat het aan je zelf ligt. Deze onzekerheid is voor de meest mensen die net hun eerst eigen paard hebben vast niet onbekend. Daar troost ik me dan maar mee! In ieder geval, iedereen die gereageerd heeft: BEDANKT! Pling

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 18:18

Ik denk ook dat het blijheid is alles is nieuw en spannend en ook voor jou dus waarschijnlijk was je al wat gespannen!!
Volgende keer gewoon weer gaan en het gaat vast wel over als alles een beetje minder nieuw is

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 20:44

Bedenk maar dat het een jaar geleden is...paard geniet gewoon van de rit en mag eindelijk weer eens!

Vooral als het niet gemeen is, en ze zijn goed uit te zitten, zou ik me geen zorgen maken!

Zorg wel dat het niet uit de hand gaat lopen!

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 21:26

Mijn NF doet het ook buiten. Alleen als ik ga galoperen, verder niet. Bij hem is het echt een uiting van vreugde. Hij bokt wel hoog, maar ik ben het gewend, dus ik zit het wel uit. Hij doet het echt niet uit gemenigheid.