Dekens hoe wat wanner en welke...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Dekens hoe wat wanner en welke...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-02 13:21

Hai allemaal..
ik wil deze winter mijn fjordje een deken gaan omdoen maar omdat ik nooit eerder dekens gebruikt heb heb ik geen flauw idee wat voor dekens ik allemaal moe hebben ensow..
dus mijn vraag, wat voor dekens moet ik kopen.. winter deken onderdoeken uitrijdeken? leg t me pliess uit.
Wanneer moet ik beginnen met deze op te leggen?moet dat nu al of..
Graag zoveel mogelijk info!!

Bedankt Groetjuhzzz Angel

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 13:22

ik doe ze pas om als de herfst begint dan doe ik ze alleen s'nachts om.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 13:28

Ze liggen al klaar, de zomerdekens althans. Meestal begin ik met dun dekentje als het s'nachts onder de 12 graden komt. Met tussen deken als het rond de 8 graden zit en een dikke deken als het rond de 5 of lager komt (nachttemperaturen dus). Ook afhankelijk of je scheert of niet.
Zijn al vele oude topic hierover geweest de vorige winter, misschien eens zoeken?

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 14:44

ik heb er eergister een gekocht voor mijn fjord. mijn lesgeefmens is meegegaan voor welke ik het beste kon kopen. ik heb een winterdeken, zo'n waterdicht en ademende. hij was geloof ik 113 euro. ik heb hem vooral omdat ze in de winter naar het rijden waarschijnlijk niet in stal kan.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 14:57

hoi,ik heb ook maar drie dekens.
een zweetdeken,heeft ze alleen als het koud is (dus voornamelijk in de winter) opliggen na het rijden,of als ze bezweet is van bijvoorbeeld longeren.ook als in in de winter (of herfst als het erg koud is) buiten welles ga wandelen leg ik meestal ook wel de zweetdeken op.

dan heb ik een dikke winterdeken die water afstotend is,die heeft ze in de winter altijd op als ze in de wei staat,ik gebruik hem alleen als weidedeken,is dus ook een lekkere dikke deken.

en dan nog mijn staldeken,deze is dus niet waterdicht of zo maar een gewoone deken voor op stal ook lekker dik.

ja ik hoef dus geen echte regendeken omdat mijn paardje niet in de regen mag buiten staan omdat ze daar niet tegen kan,ze kan wel buiten als het mieseld of een heel klein beetje regen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 14:58

Ik ga dit jaar Pinky ook voor het eerst kort in zijn haar houden.
Scheren was ik eigenlijk niet van plan, maar we zien wel of het nodig is.
Ik houdt ongeveer de graden aan die Eleonoor zei.
Ik begin met een zomerdeken (moet ik nog kopen..)
Dan doe ik een 200 grams winterdeken op (heb ik al 2)
En daarna in de echt koude tijden een 300 grams (heb ik 1) of een onderdeken (moet ik ook nog kopen) met 200 grams winterdeken.

Wat je allemaal moet kopen hangt van je zelf af. Als je het alleen met dekens wilt doen (dus niet scheren) heb je zoiezo 3 dekens nodig:
Dunne deken (Zomderdeken)
Tussendeken (200 grams winterdeken)
Dikke deken (300/400 grams winterdeken).

Een uitrijdeken is soort zweetdeken voor na het rijden. Als je dat wilt kun je die kopen maar een gewone zweetdeken die je voor niets vastmaakt kan ook prima zijn werk doen.
Pinky staat voor de kar en ik gebruik nooit een uitrijdeken. Wel een zweetdeken natuurlijk.

Succes en inderdaad, druk eens bovenaan op Zoeken en typ 'dekens' in, dan vind je een heleboel nuttige informatie!!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 17:07

ik heb de winterdekens voor de nieuwe rit net naar de stomerij gebracht!

ene wij gooien ze ineenkeer naar buiten zonder enkele zomerdekens enz....
gewoon flauwek ul!
maar goed ieder zijn eigen toch Lachen

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 17:10

parouscha schreef:
ik heb de winterdekens voor de nieuwe rit net naar de stomerij gebracht!

ene wij gooien ze ineenkeer naar buiten zonder enkele zomerdekens enz....
gewoon flauwek ul!
maar goed ieder zijn eigen toch Lachen


Dit snap ik niet helemaal??
Je hebt je dekens net van de stomerij maar je gooit je pony's zonder dekens naar buiten want het is kul?? Waarom heb je dan dekens???
Explain please

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 17:14

Ik begin wanneer het overdag rond de 10/15 graden is met een zomerdekentje.Wanneer het 7 graden of minder wordt gaat de winter erop.
Ik wil jamey's haren halflang houden,omdat ze nogal een bloedkikker is,
en zeker in de winter.Ik wil namelijk niet nog een keer mn arm breken.Dus echt kort houden doe ik niet.Ook gebruik ik nooit onderdekens,
maar gewoon een goede winterdeken 300 grm.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 17:15

jamylover schreef:
Ik wil jamey's haren halflang houden,omdat ze nogal een bloedkikker is,
en zeker in de winter.Ik wil namelijk niet nog een keer mn arm breken.


Huh? Heeft dat iets te maken met de haar dikte?? Uitleggen, nieuwschierig Haha!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 17:29

Ik heb de deken van Ivanka erbij gehad, is niet echt dik ook niet waterdicht. Maar toch wel lekker voor haar denk ik, vroeg me ook af wanneer ik die om moest gaan doen...

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 19:04

en hoe zit dat met onderdekens? kan je paard daar gewoon mee naar buiten?(nemen die geen vocht op als ze gaat rollen) en is t handig om reserve dekens te nemen? is een zomerdeken echt nodig of kan je ook gewoon in een keer een 2000 grams deken opleggen?

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 19:22

Wow.. 2000 grams.. Arm beestje Haha!
Met Navy heb ik het elke keer zo gedaan als jij nu vraagt, Marjolein. Rond september een dunnere winterdeken op, en dan naarmate het kouder wordt een extra deken. En inderdaad, dan staan ze op een gegeven moment onder drie dekens Lachen Dit jaar heb ik ook een zomerdekentje, welke ik dus op ga doen als het ´s nachts kouder word.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 23:38

Ik zou eerst een zomerdekentje opdoen.. Ineens 200 is best veel volgensmij... Een onderdeken doe je normaal niet op zonder 'bovendeken' dus neemt die ook geen vocht op..

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 23:44

nog een klein vraagje over het tussendeken: kan dat ook gewoon een fleece zweetdeken zijn?
Ik moet toch nog dekens gaan kopen en dergelijke, dus al wie raad kan geven Knipoog
Ik heb op de moment alleen een fleece zweetdeken, wollen uitrijdeken en vliegenuitrijdeken (ja weet ik heb ik niet veel aan in de winter Knipoog )
Dus moet nog een staldeken (300 grams) en zomerdeken ...
xxx

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 09:59

Pinky_girl"]
[quote="parouscha schreef:
ik heb de winterdekens voor de nieuwe rit net naar de stomerij gebracht!

ene wij gooien ze ineenkeer naar buiten zonder enkele zomerdekens enz....
gewoon flauwek ul!
maar goed ieder zijn eigen toch Lachen


Dit snap ik niet helemaal??
Je hebt je dekens net van de stomerij maar je gooit je pony's zonder dekens naar buiten want het is kul?? Waarom heb je dan dekens???
Explain please
[/quote]

Ze bedoeld dat ze in een keer een winterdeken op haar paard legt, zonder op te bouwen met steeds warmere dekens.
Ik weet eigenlijk niet of dit nu goed is of niet. Als ik het zo lees is het geen goedkope zaak als je met dekens wilt beginnen, omdat je je meteen een heel set moet aanschaffen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 10:11

ik de hem pas een waterdichtdeken op als het 10 graden is ofzow. en alleen in de wei, in de stal is het warm genoeg. Ik ga niet opbouwen met zomerdekens onderrdekens enz. die heb ik niet eens! ik heb alleen maar een vliegedeken een zweetdeken en een regendeken!
en ze blijft mooi halflang haar houden.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 11:55

ik ben best wel verslaafd aan dekens dus is heb er ruim voldoende.. Haha! ik verkoop er alleen af en toe 1 als ik erop uitgekeken ben.
ik begin gewoon met een zomer deken. ik kijk ook naar de nacht temperatuur, meestal zo rond de 12/10 graden gaat de zomerdeken erop.
dan heb ik een tussendeken(200 grams)die komt als het rond de 7/8 graden is 's nachts.
dan natuurlijk nog de winterdekens. ik geloof dat ze allemaal zo rond de 300 gram zijn, moet het nog even nakijken. maar die gaan er op bij ongeveer 5 graden.
en dan bouw ik het zo ook gewoon weer af.
en als het echt nodig is gaat er ook nog een onderdeken onder.
tja, het is een dure hobby maarja, je kunt het ook wel een beetje zo duur maken als je zelf wilt.
ik bedoel, niet iedereen wil een leren halster, 10 dekjes en 2 hoofdstellen..
en bovendien kun je ook wel dekens in de lagere prijsklassen kopen(of 2e hands ofzo..)
kijk, ik ben gewoon koopziek dus ik heb allemaal dingen dubbel enzo, en ja, het kost me een hoop geld maar ach...wat moet ik anders met al dat geld he? Knipoog
en trouwens, heb jij je pony's zonder deken staan dan?
dat lijkt mij nogal onhandig...door al die haren gaat al het vuil nogal vast zitten, en dan nog maar te zwijgen over het zweet...maarja, ieder zijn eigen keuze maar ik houd mijn pony mooi onder de dekentjes!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 10:23

xxappiexx schreef:
ik de hem pas een waterdichtdeken op als het 10 graden is ofzow. en alleen in de wei, in de stal is het warm genoeg. Ik ga niet opbouwen met zomerdekens onderrdekens enz. die heb ik niet eens! ik heb alleen maar een vliegedeken een zweetdeken en een regendeken!
en ze blijft mooi halflang haar houden.


Leg jij dan in de winter alleen een regendeken op?

De enige reden waarom ik een deken op mijn paard zou leggen is omdat hij dan niet nat is of onder de modder hangt als ik wil gaan rijden, maar het deken zou wel ook al snel onder de modder hangen.