Niet te vangen!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-01 14:37

Mijn verzorgpony is steeds moeilijker uit de wei te krijgen sinds de eigenaar hem brokjes begon te voeren bij het uit de wei halen. oP gegeven moment wilde hij er alleen nog maar met brokjes uit. Nu komt hij, zelfs al heb ik brokjes, boos op me afgestormt stopt net voor me en keert de kont naar me toe. Sorry hoor maar daar blijf ik dan niet staan, ik wil namelijk geen trap. Kunnen jullie me helpen? Ik ren nooit weg. Ik hef mijn handen op als hij dreigend op mij af komt gestormt, maar daar schikt hij ook steeds minder van. Hoe kan ik hem gewillig uit de wij laten komen?
ps: ALs zijn vriendinnetje uit de wei is wil hij er maar al te graag uit. Frusty
Help me


R@chel

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 14:43

Ik zou de situatie omdraaien! Hem wegjagen in plaats van hij jou!

Pak een longeerzweep of lang touw en zodra hij jou dreigend tegemoet komt jaag je hem weg. Doe dit net zolang totdat hij gaat kauwen (met een lege mond), dit is een teken van overgave. Waarschijnlijk kun je hem dan zo pakken. Let dan wel op dat je op dat moment zelf geen dreigende houding meer aanneemt, zorg dat je verschil uitstraalt in je lichaamshouding zodra je hem wegjaagt of hem wil benaderen. Wegjagen is jezelf groot maken en hem strak in zijn ogen kijken. Benaderen is jezelf wat kleiner maken en hem niet aankijken, maar rustig schuifelend naar hem toe lopen.

Mocht hij dan toch weer zijn oren platdoen, stuur je hem onmiddellijk weer weg, net zolang tot je hem kunt pakken zonder dat hij dreigt. Beloon hem dan uitgebreid en vergeet je boosheid!!! Pas als hij UIT de wei is mag je hem wat lekkers geven, als je dat wilt, eerder niet!

Succes en laat je niet kisten! Mieke

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-01 14:55

Dankjewel mieke. Ik ga het direct de eerst volgende keer uitproberen. Ik laat wel effe weten hoe het ging. Ik heb trouwens de videoband van emile voest, volgens mij duid je aan op zijn aanpak of niet?? Ik heb zo'n touw dus die gebruik ik dan wel. (ik heb namelijk een keer met hem gefreestyled met een gewoon touw maar dat werkte niet, met het touw van emiel werkte het perfect, in de zomervakantie heb ik weer meer tijd om daar mee bezig te gaan).
je hoort nog van me.
nOg een probleempje z'n vriendinnetje, een paard van 2, komt altijd nieuwsgierig naar me toe, misschien schikt zij dan ook van het touw, is dat erg?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 15:02

Nee hoor, dat andere paard mag je ook gewoon wegjagen. Jij bent de baas in het land en jij bepaalt wie er bij jou in de buurt mag komen. Ze zal hierdoor echt niet bang van je worden!

Dit is inderdaad een methode die Emiel Voest ook gebruikt. Kaminka (een van mijn twee beessies) is absoluut niet onder de indruk van een touw, dus die doet het ietsje beter met een zweep. Maar al met al is zij nergens van onder de indruk en werkt de Voest methode helaas niet bij haar...

Veel succes en laat even weten hoe het gaat!

Groetjes Mieke

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 15:05

x
Laatst bijgewerkt door janna op 20-02-22 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

casy

Berichten: 131
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 16:08

Een paard wat bij ons op stal staan is ook moeilijk te vangen. Deze komt alleen niet dreigend op je af. Wat we doen om hem te vangen is 1 snoepje geven en dan langzaam het touw, dat je om je nek moet hebben hangen, om zijn nek leggen en het dan weer vastpakken. Als je hem dan vast hebt kan je zijn halster omdoen.

Alleen het punt hierbij is, dt je hem wel met een snoepje moet lokkn, dus misschien toch niet zo handig voor jou.

Laat je hem zijn halster om in het land. Misschien kan je dat voorlopig even doen zodat je hem sneller kunt pakken.

Maar zorg inderdaad dat jij de baas blijf en pikt het niet als ij gaat dreigen en slaan.

Succes,
Casy Party!!

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 16:09

wat ook wel wil helpen is vaak naar de wei gaan, maar hem negeren, alleen aandacht geven aan de andere paardjes, en geen eten meenemen. Dik kans dat ie naar je toekomt, want dan wordt hij jalours, als ie bij je is zn halster omdoen, lukt dit niet dan jaag je hem weg, en ga je weer verder met de andere paardjes, als hij zich laat vangen beloon je hem en neem je hem mee, het kost wat tijd, maar bij mijn paardje werkte het prima!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 16:40

Misschien denkt je paard dat als je hem uit de wei haalt, hij altijd moet werken. Misschien heeft ie erg geen zin in en wilt hij er onderuit komen.
Als je hem te pakken heb gekregen, geef hem dan eens een fijne poetsbeurt of ga een stukje wandelen en knuffelen. Ga een niet rijden, dan ziet ie in dat het niet onplezierig kan zijn als hij uit de wei word gehaald.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 22:44

Hoi
Ik had ook een verzorgpony, die was vroeger mishandeld geweest en dus totaal niet te pakken, ik heb haar een keer met veel moeite te pakken gekregen in de bak gezet en af toe langs gegaan ( 1 uurtje in de bak uitgebreid poetsen en alles) en af en toe deed ik het halster om en af en toe bracht ik iets lekkers, toen ik dat een paar keer gedaan had kwam ze heel nieuwschierig naar me toe als ze in de wei stond en ging het steeds beter. Ze begon zelfs al weer naar me te hinneken.

SUC6 ermee. Knipoog