Oud bruin, waar ook al weer goed voor??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Oud bruin, waar ook al weer goed voor??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-02 22:40

Een tijdje terug stond er ergens hier op Bokt (kan alleen niet vinden waar, ook niet met de zoekfunctie.

Waar dient ook al weer het "oud bruin" voor en wat zijn de werkzame stoffen erin? Wanneer kun je het het beste geven (zomer, winter ofzo) en hoeveel geef je ervan. Daar bedoel ik mee: hoeveel flesjes en hoe vaak in de week?

Ik weet nu zeker dat Imker het een lekker goedje vind *in tegenstelling tot mij*, maar vraag me toch af wat nu precies het nut ervan is.

Hdoortjez
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: ???

bier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 23:07

hoihoi, bij mij op stal geeft men aan merrie's met veulens bier voor de melkproduktie. bier helpt voor een goede doorbloeding, erg fijn als je paard opgelopen achterbenen heeft na een wedstrijd of zware training. oud bruin is ook goed voor de nieren en darmen van je paard als je paard weleens last heeft van verstoppingen.

ik geeft skippie weleens een flesje oud bruin voor zijn darmpjes in de winter en olifanten benen na een training etc.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 23:54

maar worden ze daar niet "zat" van? Merk je niks qua gedrag?
Eens gaan testen wat Tos er van vind...

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 09:42

Ik denk dat een heel flesje inderdaad wel veel is...
Ik zou het gewoon een beetje opbouwen

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 09:50

Een heel flesje veel? Lijkt me niet. De lever van een paard is veel groter van die van de mens, dus die kan meer alcohol aan. Aan de andere kant is bier niet gemaakt voor paarden.

Maar kortom, het werkt dus tegen dikke (stal) benen en ter bevordering van de melkproductie?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 11:39

Een heel flesje is helemaal niet veel. Een paard als planteneter heeft waarschijnlijk grote hoeveelheden gistend materiaal in zijn maag zitten (er zijn verhalen bekend van koeien (maar die hebben dan ook 4 magen) die dronken worden van een grote hoeveelheid pruimen of appelen (cider!), ook olifanten willen weleens flink dronken worden van overrijpe vruchten. Er is hier inderdaad weleens een topic over geweest.

Het is goed voor zogende merries en voor de spieren van een paard (helpt om de afbraakstoffen snel af te voeren). Onze merrie heeft het ook weleens gehad, zij vindt het alleen lekker als het wordt verdund met water (dus gewoon flesje bier in de emmer, liter water erbij, en mevrouw is helemaal gelukkig).

Geppie
Berichten: 25
Geregistreerd: 11-07-02
Woonplaats: amersfoort

oud bruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 11:49

hoi
bij mij weten kan het geen kwaad
waar ik sta in hoevelaken staat ook een paard krijgt iedere avond een blikje bier over zijn brokken
ik stond eerst raar te kijken dat een paard bier drinkt
maar volgens de eigenaar was dat goed voor de nieren
en het kan geen kwaad

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 11:51

bier ??? voor een paard??? haha grappig. en werkt het ook nog??
waar tegen nog meer?

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 12:36

Ja, ik dronk ook wel eens oud bruin bier, toen ik mijn kinders aan de borst had, maar voor paarden? Het kan denk ik niet veel kwaad, er zit nauwelijks alcohol in, zo'n 2% , geloof ik.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 13:18

Klopt, 2 % maar. Daardoor denk ik dus niet dat het erg slecht voor ze is, maar hoe vaak mag ik nu een flesje geven?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 14:36

imker schreef:
Klopt, 2 % maar. Daardoor denk ik dus niet dat het erg slecht voor ze is, maar hoe vaak mag ik nu een flesje geven?


Tja, wanneer ben je alcoholist? Haha!

ff Zonder gekkigheid, ik denk zodra er te voor staat (dus TE vaak) niet goed is. 2 Flesjes in een week?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 15:05

Daar zat ik ook aan te denken. Ik start eens gewoon met 1 en als dat goed werkt, kan ik overgaan op 2 per week.
Stal Imker, voor al uw oud Bruin.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 16:02

Een flesje Stout kan helemaal geen kwaad hoor, mijn pony heb ik een keer wit-bier moeten geven tegen haar eczeem (vanwege de gisting, weet niet meer precies) Lekker vond ze het in ieder geval wel en ik heb er niets aan gemerkt hoor.

Kwaad kan het dus niet, alle dieren in het wild gaan uit zichzelf op zoek naar roesmiddelen, zo zijn er apen die bepaalde vruchten van een boom eten (die groeien maar 1 keer per jaar) als ze gegist zijn en dus een alcoholpercentage bevatten. Niet enkel de apen aten dat op, maar ook de vogels en alle andere beesten die onder die bomen doorkwamen, ze zochten dat echt op!
Was wel lachen, na afloop van het feest lagen ze er allemaal behoorlijk dronken bij Cool

Maar je kan dat gerust geven, wel rustig opbouwen dat ie niet wankel op z'n benen staat Knipoog

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:01

Bij ons op stal krijgen de dravers het een dag voor de koers...ook een heel flesje...het zal dus wel helpen...waarom hun het doen weet ik echt niet maarja Haha!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 21:46

Ha ha, dronken worden ze er echt niet van hoor!
Kevin heeft in de winter vaak een nier probleem en dan krijgt hij iedere dag 1 flesje over zijn voer, hij vind het ontzettend lekker en wordt er echt niet dronken van hoor.
Als het beter gaat bouw ik het af, om de dag en dan nog 2x per week en daarna niets meer, meestal is het binnen 3 weken weer over.

Groetjes, Tanja.