afwijkende beenstand: klompvoetje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

afwijkende beenstand: klompvoetje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-02 21:18

Sinds gisteren staat er een jaarling KWPN-merrie bij ons op stal. Ze is 1 jaar en 3 maanden.

Haar rechter voorhoef staat recht naar beneden, heel anders dan de andere 3 hoeven en zeker niet zoals het hoort. Ik heb ook het idee dat ze die hoef niet goed kan afrollen. Heet zoiets een klompvoetje?

Volgens mij hebben de nieuwe eigenaren dit helemaal niet in de gaten, maar ik vraag me af wat de gevolgen van zoiets kunnen zijn en of het gecorrigeerd kan worden door bv. de smid of een operatie.

Heeft iemand hier meer verstand van?



Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-02 21:48

Billy schreef:
Is het geen bokhoefje? Dat is misschien nog wel een beetje te corrigeren door een goede smid


Dat zou inderdaad wel eens kunnen. Het komt er in ieder geval op neer dat het achterste deel van de hoeven heel lang is, de verzenen geloof ik, en de hoef heeft dus een soort cilindervorm, rechtopstaand dus.

Fabienne, bij ons stond idd ook een tuigpaard op stal die dat had aan beide voorbenen. Het zag er echt heel raar uit en hij liep ook heel "plomp". Maar ze kregen het niet goed gecorrigeerd, of misschien was de smid niet zo capabel.

Maar goed, volgens mij hebben de mensen van die jaarling helemaal niet in de gaten dat één been anders staat.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-02 22:07

Dat is inderdaad al aardig op leeftijd. Maar bij deze jaarling hebben de voorbenen ieder een andere stand, dus vandaar dat ik me nu afvroeg of dat geen schade kan veroorzaken door overbelasting aan het andere been.

Die tuiger had het gewoon aan twee voeten hetzelfde. Hij was wel altijd kreupel, maar dat had meer met een vroege vorm van artrose te maken, geloof ik.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers