Hoe doen jullie dat met die dazen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Hoe doen jullie dat met die dazen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-02 19:59

Ik kan dus niet in een binnenbak rijden dus ik rij altijd in de wei.
Maar ik wilde naar de bossen maar we zijn van ellende terug gegaan omdat het vol dazen zit.
wat doen jullie nou? gaan jullie er gewoon doorheen of rijden jullie niet?
oja weet iemand wanneer de tijd van de dazen is afgelopen?

Kisss sun

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 20:03

Ik ga nu dus niet.
Ik wacht ook met smagt to het afgelopen is.
Maar ongeveer nog 2, 3 weekjes en we kunnen weer.
Ik meen te merken dat er nu al een klein beetje minder zijn.

Cissi_D

Berichten: 1549
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 20:04

De paarden gaan bij ons nu 's nachts naar buiten. We rijden 's ochtends vroeg of 's avonds laat en kunnen een paar maanden niet het bos is Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 20:06

Mijn stal ligt in het bos dus dazen genoeg. Toch is het voor een paard zo heerlijk om na het werk een rondje bos te stappen dus dat ontneem ik hem niet graag.
Ik heb nu een bus V-rust voor koeien en dat is werkelijk heel fijn spul.
Ik weet ook dat er iemand bij mij in de buurt rondrijdt met een heel pak vitrage over haar paard. Schijnt goed te helpen, dus op naar de stoffeerderij Haha!

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-02 20:17

ik sta ook echt uit te kijken naar de dag wanneer de dazen weg zijn.
mijn verzorgpony moet altijd buiten staan pal in de zon...meestal de bossen in voor schaduw maar gaat nu niet Huilen

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 21:00

Ik gooi een vliegendeken (wel een ruime) over het zadel en ik spuit mijn paard daarna (ook over de deken) met Veerust.
Ik heb in het bos bijna geen last meer van horzels of vliegen!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 21:25

boemel schreef:
Ik gooi een vliegendeken (wel een ruime) over het zadel en ik spuit mijn paard daarna (ook over de deken) met Veerust.
Ik heb in het bos bijna geen last meer van horzels of vliegen!


Een kennis van ons doet dat ook altijd, het werkt echt goed zo'n deken, en daarna nog wat vliegenspray

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 21:48

Ik heb er hier eigenlijk niet zo'n last van.
Als ik er 5 zie dan is het veel. En die mept ze zelf weg met haar staart, met een achterbeen of ik doe het met m'n hand/zweep. Valt reuze mee allemaal.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-02 22:33

Margreet schreef:
Ik heb er hier eigenlijk niet zo'n last van.
Als ik er 5 zie dan is het veel. En die mept ze zelf weg met haar staart, met een achterbeen of ik doe het met m'n hand/zweep. Valt reuze mee allemaal.


Zit je dan misschien niet dicht bij de bossen ofzo?
Want meestal zitten ze het meeste bij de bossen enzo.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 22:37

Stal is niet echt dichtbij het bos, meer bij de hei, open ruimte. Maar in het bos zijn ze hier ook bijna niet.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 22:52

He reddyoo7 in het noorden niet zeg je?!!!
Waar woon je dan, want hier in drenthe ook op de hei en in 't bos wordt je knettergek van de dazen!!!
Vertel me je plek, dan haak ik de trailer aan om in jou bos te komen rijden!!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 23:27

Toscar blijft heel relaxed onder de horzels, in de wei heeft hij er geen last van, al zitten er 100... maar bij het rijden irriteren ze hem wel!
Ze steken hem dan ook alleen tijdens het rijden! Verward
Want als ik hem van de wei haal kan ik nergens plekjes ontdekken!

Ik spray hem helemaal in een azijn walm, rij vaak met vliegendeken (met hals) en dan gaat het wel!
En iedere keer na het rijden helemaal afspuiten, zodat hij de meeste zweetgeur kwijt is!

Ohja, was in de zomermaanden niet met fruitige shampoo's... daar komen ze alleen maar op af.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-02 23:51

Ik ben niet zo'n held met dekens maar zo'n vliegen deken is toch met die gaatjes?
ik heb altijd gedacht dat ze daar gewoon door heen gaan.
oja ze vallen mij ook aan Boos!
blacky heeft mij nog nooit zo hard door de wei zien rennen Haha!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 09:54

Doordat een vliegendeken beweegt kunnen ze moeilijker op de huid blijven zitten en prikken, net alsof je ze steeds wegveegt Knipoog
Ik heb deze zomer mijn eczeemdeken gerepareerd, weet nu hoe mijn naaimachine werkt en had dus al besloten om van de winter maar eens aan de slag te gaan met een rol vitragestof *LOL*

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-02 10:27

joyce B schreef:
Doordat een vliegendeken beweegt kunnen ze moeilijker op de huid blijven zitten en prikken, net alsof je ze steeds wegveegt Knipoog
Ik heb deze zomer mijn eczeemdeken gerepareerd, weet nu hoe mijn naaimachine werkt en had dus al besloten om van de winter maar eens aan de slag te gaan met een rol vitragestof *LOL*


Oh zo ja nu weet ik het Haha!
Wel handig, maar als je niet elke dag kan komen gaat het wat moeilijker....
kun je een deken dan ook zelf maken?

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 21:38

Tja, ik woon zowat in de bossen, dus ook dazen volop.
Als ik Chriss in de wei zet en het is zo'n dag dat alle dazen op haar afkomen, spuit ik haar in met een of ander vliegen/insecten/dazen middeltje voor paarden.
Meestal gaat het dan wel, of ik zet haar overdag binnen (mede door het warme weer, want warm weer is dazen weer) en gaat ze savonds naar buiten.
Als ik ga rijden spuit ik haar ook in, en na de tijd het zweet eraf wassen/spoelen/sponzen.
Aangezien ze nl nogal dol op zweet zijn.
Gaat ze daarna op de wei, ook nog weer eventjes spuiten.

*Edit* Oja, ik voer haar in de zomer ook 2 maal daags een grote schep knoflook door haar voer, in de winter af en toe een schepje.
Dit scheelt ook al stukken, niet tijdens het rijden, want dan zweet ze en daar komen ze gegarandeerd op af, wel of geen knoflook, maar wel in de wei op een normale dag (op een hele warme met veel vliegen is het weer anders).
Laatst bijgewerkt door Chrystal-gek op 17-08-02 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

mc
Berichten: 82
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: dr8888888

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 21:54

Yep wij hebben ook volop dazen !! Ik rijd het lieftst 's ochtends vroeg of 's avonds laat (minder graag) Maar ik gebruik altijd vliegenspray : Azijn met knoflookdruppels( bij de drogist) en citronellaolie (ook bij de drogist) gooi het in een plantenspuit en stinken maar!!! Helpt wel goed maar niet na veel zweten

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 22:14

sunshine schreef:
Ik heb deze zomer mijn eczeemdeken gerepareerd, weet nu hoe mijn naaimachine werkt en had dus al besloten om van de winter maar eens aan de slag te gaan met een rol vitragestof *LOL*


Oh zo ja nu weet ik het Haha!
Wel handig, maar als je niet elke dag kan komen gaat het wat moeilijker....
kun je een deken dan ook zelf maken?
[/quote]

Een vrouw heeft die eczeemdeken zelf gemaakt, van een soort stretchstof, erg sterk en ademend. Het belangrijkste is een goed model deken als voorbeeld, sterk garen en het goede bandmateriaal, sluitingen etc. In elk geval verkrijgbaar bij een groothandel. Ik kan het via haar waarschijnlijk wel kopen. Heb ik ook gedaan toen ik de deken moest repareren en verstevigen.