*schrik* hele opgezwollen uiers !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

*schrik* hele opgezwollen uiers !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-02 18:05

Ik haalde Marena vanmiddag uit de wei , merkte niks aan haar en ging wat aan haar prutsen.
Na een tijdje keek ik onder haar buik en zag dat ze hele opgezwollen strak gespannen uiers had Bloos , ook dikke opgezwollen plooien tussen uiers en lies , heel klam en zweterig allemaal.....

Temperatuur is 38,55 Celsius , dus niet om meteen voor naar de dierenarts te rennen , ik bekijk het vanavond en morgenochtend weer hoe het dan is...

Heb vanmiddag haar uiers met koud water afgespoten in de hoop ze wat te koelen en doen slinken , op advies van de dierenarts.

Die wist niet goed wat hij er van moest denken en wil afwachten of ze morgen geen koorts heeft.

Misschien dat jullie het toevallig herkennen ? Verward

Aparte punten die er iets mee te maken kunnen hebben :

* gisteren heb ik haar gewassen en ook haar uiers met koud water
afgespoeld

* ze is spontaan weer hengstig door een net geruyinde kerel in de wei
naast haar , ik zag vanmiddag dat ze bijna over het hek heen gedekt
werd , was maar een kwestrie van centimeters Bloos

* we zijn over aan het gaan op ander voer , en ze heeft weinig gelopen
de laatste 2 dagen , ook wel iets minder voer.

* het is gewoon erg warm en veel beesten , misschien geprikt ?

Beide kanten zijn even dik......

Komt het iemand bekend voor ?

*

Marie1234567
Berichten: 82
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Den Ham

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 18:53

Het is inderdaad apart, want als ik het goed begrijp staat ze dus niet alleen. Want het gebeurt dus wel eens als paarden alleen staan dat ze schijndrachtig zijn (eenzaam). Dus dat inderdaad het uier opzwelt en dat ze ook een dikkere buik krijgt, ik weet dus niet of dit bij jouwn paardje ook het geval is. Mijn opa had toendertijd dus ook een pony en die was dus ook schijndrachtig, ze kreeg dus echt een dikkere buik en haar uier begon ook op te zwellen, we dachten toen dus dat ze drachtig was maar mooi niet dus. Het kan natuurlijk ook heel wat anders zijn. Ik hoop dat het in ieder geval weer snel afzakt!!!!!!!!!!!!!!!!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 18:56

Kan ontstoken zijn... even in de gaten houden!
Mijn merrie had het ook maar dat was normaal omdat ze net van het veulen af was. Ik kreeg het advies om er kampferspiritus op te sproeien, dat zou het wat minder pijnlijk maken.. Kan je gewoon bij de drogist kopen. Maak je de ruimte tussen de spenen vaak genoeg schoon? Daar hoopt zich ontzettend veel bagger op en dan krijg je dus ook ontstekingen. Ik maak het vaak schoon met baby-doekjes.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 19:17

he hallo
de merrie van mijn instructeur had hetzelfde
die had een tepelontsteking
gelukkig waren ze er op tijd bij als ze er een dag later achter waren gekomen was het beest er aan onder door gegaan
succes ermee

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-02 20:53

Haar temperatuur was net 38 graden rond , nog iets netter dus Lachen
Weer afgespoten met koud water en het is al iets geslonken vergeleken met vanmiddag.
Het blijft erg heet tussen haar liezen , maar niet meer zo plakkerig als vanmiddag.

Ze staat met een paardenmerrie van 4 jaar oud in de wei en ernaast sinds een tijdje een oudere ruin en en net gecastreerde vent van drie die nog behoorlijk hengst is , wel een goeie hoor , niet echt een druktemaker Lachen

Ik hou het redelijk schoon tussen haar uiers , er komt wel eens een korstje vuil maar net als gistern heb ik het schoongespoeld en dat is al genoeg .

Het bovenste deel van de spenen staat nog steeds behoorlijk strak ,
ben erg benieuwd hoe het er morgen uitziet .......

Verder merk ik niks echt bijzonders aan haar