Hinneken, afstraffen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Hinneken, afstraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 09:35

Die haflinger van mij, die is sinds een paar maanden ruin. Als we wel eens gaan wandelen, dan hinnekt hij veel naar andere paardjes. Dit is best wel irritant als ik dit vlakbij mijn oor moet aanhoren Pling

Moet je zulk gedrag nou afstaffen? En hoe kun je dat het beste doen? Of gaat het vanzelf over?

Verder is het een schat hoor en gedraagd hij zich heel erg goed.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:12

Moeilijk als Lodewijk een keertje hinnekend vind ik het niet erg wel als hij aan 1 stuk door gaat staan krijsen dan word ik harstikke gek van 'm
Toen ie dat op wedstrijd deed tikte ik 'm vaak bij als hij begon met hinneken.
Bij hem hielp het hield ie meteen op.
Die van Anouk gaat dan echter alleen maar over de rooie.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:47

hinniken is iets natuurlijks, ik denk niet dat je dat af kunt gaan straffen. Hij laat merken dat ie er is, niets mis mee toch?? Kan me voorstellen dat je er gek van wordt, Shico hinnikte eerst ook veel toen ik net met m buiten reed en daar andere paarden tegenkwamen. Maarja die hinniken niet terug dus dan is t al snel minder leuk.... Heb m er nooit voor gestraft, hinniken mag als zn aandacht tijdens t rijden maar bij mij blijft.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:48

Hij is nog maar net ruin zeg je, nou dan gaat het vanzelf wel over hoor.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:04

nee. dit kun je afstraffen zoveel als je wilt, maar hij zal het blijven doen. het is verder geen fout gedrag.

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:06

Jah ik vind dat je hinniken niet mag afstraffen!!
Ik ken mensen die hun paard telkens een enorme klap verkochten als ze naar hun vriendjes hinnikten
dat vind ik niet kunnen, jij krijgt tog ook geen klap als je een vriend/vriendin begroet Verward

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:30

Ik vind ook niet dat je een paard voor 'natuurlijk' gedrag af moet straffen. Als mijn paard dat tijdens het rijden doet lig ik eerder dubbel van dat geschud! Haha! Hij doet het niet vaak, maar ik zie de noodzaak niet om het daar voor af te straffen.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:40

Levi hinnikt ook vaak naar andere paarden, zeker als we alleen zijn. Ik straf hem er niet voor, maar als hij maar blijft doorgaan, ga ik wel een beetje mopperen, maar ik ga hem niet slaan ervoor, dat is nergens voor nodig. Als hij maar netjes met mij blijft meelopen vind ik het verder best Lachen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 12:54

Ze doet haar best maar met hinniken, maar de aandacht blijft wel bij mij! En zodra die aandacht niet meer bij mij is, dan zal ik er toch voor zorgen dat 'ie daar heel snel wel weer komt. Natuurlijk gedrag of niet, dat doet ze dan maar in haar eigen tijd.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 13:22

Precies Margreet. Buddy mag van mij hinniken. Hij doet het alleen naar zijn vriendjes, en ik vind het wel lief ook Lovers Hij hinnikt niet hard, lijkt wel alsof hij er moeite voor moet doen Haha!
Maar toen ik een keer een hengst gereden heb, wilde hij tijdens het wandelen ook nog weleens heeeeeeeeel hard gillen naar de dames (vlakbij mijn oor dus). Nou, dan krijgt hij wel een hijs hoor.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 15:15

Jonge paardern doen dat. Het wordt steeds minder. Omar hinnikt naar mij, dat is wel Lovers Ik straf het iig niet af, maar ik heb ook niet meegemaakt dat het te gek werd.

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 15:24

Ik zou 'm ook niet afstraffen omdat ie hinnikt naar andere paarden. Het is niet fout wat hij doet en zolang hij verder gewoon netjes rijdt en naar je luistert is er geen reden om hem te bestraffen. Het kan alleen irritant klinken in je oren, maar dat vind ik geen reden voor afstraffing. Daar kan hij niks aan doen.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 15:40

Bedankt voor de antwoorden!

Kep namelijk eens iemand gezien die elke keer een mep verkocht als zn paard hinnekte.

Vandaar dat ik twijfelde.

Maar ik heb hem er nooit voor gestraft hoor en het zal vast wel overgaan.

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 15:42

Shaienne schreef:
Kep namelijk eens iemand gezien die elke keer een mep verkocht als zn paard hinnekte.


Was dat Xono? Tong uitsteken Schijnheilig

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 15:56

als ie net is gecastreerd is dat vrij normaal hoor, gaat wel weer over

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 16:22

Marsje"]
[quote="Shaienne schreef:
Kep namelijk eens iemand gezien die elke keer een mep verkocht als zn paard hinnekte.


Was dat Xono? Tong uitsteken Schijnheilig
[/quote]

waar slaat dat nou weer op. Met een hengst (zoals XoNo zei) moet je toch altijd meer oppassen, meestal willen die na de hinnik toch wel tot actie over gaan. wat een ontzettend rare opmerking.

Fijn dat je er nu uit bent Gerdien Lachen enneh ik ga m wel zien he dit weekend!!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 17:23

Velen van jullie zeiden dat je je paard niet moest afstraffen om natuurlijk gedrag.
Ik ben niet voor het afstraffen van hinniken, absoluut niet, maar er is ontzettend veel natuurlijk gedrag wat WEL afgestraft wordt.

Dacht je dat een ruiter op je rug laten natuurlijk is???
Of alleen weg gaan van de groep??

Nee, maar toch, ze worden zeker afgestraft als ze je eraf bokken (natuurlijkgedrag)
Of als ze niet mee wil komen uit de wei, weg van hun kudde (natuurlijkgedrag)

Het is ff offtopic, maar mensen die zeiden natuurlijkgedrag moet je niet afstraffen........dat klopt dus gewoon niet!

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 18:10

Maaike schreef:

waar slaat dat nou weer op.


Was maar gewoon als grapje bedoeld. Niets meer en niets minder.

Maar nu weer back ontopic.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 18:14

Je hebt verstand van paarden of niet he Lips are sealed
Bill hinnikt ook wel eens, ik ga hem daar niet voor straffen, het is de aard van het beestje Haha!
Ik spreek hem wel toe als het te lang duurt, want hij moet wel z'n aandacht bij mij houden. Het ligt er ook een beetje aan in hoeverre het ten koste gaat van het rijden denk ik.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 18:53

Hmmm ik weet al hoe laat het is bij el roy als ie een keel opzet. Hij ziet niemand meer gaat springen op zijn plek, Tsja het is een hengst. als hij dus al begint met hinniken krijgt ie een dreun. Hij houdt nl nooit zijn aandacht bij mij anders. Het mag dan natuurlijk gedrag zijn. Maar ik vrees dat mijn mede stal genoten het niet leuk zouden vinden als El Roy zijn natuurlijke gedrag tot uitvoering zou brengen. ik vrees dat er volgend jaar dan zo'n 10 veulentjes van hem rondlopen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 19:01

Marsje"]
[quote="Maaike schreef:

waar slaat dat nou weer op.


Was maar gewoon als grapje bedoeld. Niets meer en niets minder.

Maar nu weer back ontopic.
[/quote]

Wat een belachelijk grapje Marsje. En waar bemoei je je eigenlijk mee? Je hebt totaal geen verstand van paarden. De enige reden dat jij hier nog vertoeft is omdat het stikt van de meisjes! Misselijk

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 19:40

graag een beetje ontopic blijven en xono een beetje aardiger mag ook wel.Als komt hier iemand die nog nooit een paard gezien heeft antwoorden staat vrij!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 20:11

jemig hey, wat zijn we weer ontzettend aardig voor elkaar! Dit forum is nog altijd ene openbaar forum en dat betekend nog altijd dat iedereen er maar komen, ongeacht of je veel verstand hjebt van paarden of niet.. Het kan ook een leerzaam forum zijn.. Ik wete vrij veel vaan paarden, maar daarbij leer ik tog steeds weer bij, gewoon door hier te komen...

En tiko? dar zit wel wat in jah...

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 20:40

mijn hengst hinnikt constant valt niet af te leren dit is een automatisme!
doet elk paard en mag en kan je niet afleren

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 21:15

'k Heb ook eens zo'n gillende keukenmeid gehad Haha! .
Hinniken op zich is imo helemaal niet erg, het gedrag dat er soms samen mee gaat vind ik persoonlijk toch iets minder.
Bij mijn paard was het een kwestie van proberen de aandacht te verplaatsen (liefst naar mij Knipoog ), op een gegeven moment word je daar wel handig in.
Shaienne, om jouw paardje zou ik me niet al te veel zorgen maken.
Jonge paarden (en zeker recente ex-hengsten !) doen dit vaak, en meestal gaat het vanzelf weer over als ze wat ouder zijn.