mag dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-01 14:09

hoi

zoals de meeste wel weten heb ik sinds ruim een jaar een welsh ruin. Hij is net 2 geworden. Ik twijfel over de dingen die ik met hem doe. Of ik al teveel, of juist te weinig doe.
Wat zijn jullie meningen?
Ik Longeer hem af en toe. Niet lang nog geen 15 min. Ongeveer 1 a 2 keer per week.
Verder af en toe, eens in de 1 a 2 weken, vrijspringen. Dit lijkt hij errig leuk te vinden en vliegt er dus ook als een gek overheen.
Ik wandel enzo al met hoofdstel (dus bit).
Ik loop ong 1 keer per week met hem langs d fiets. verder alles gewoon zoals poesten en knuffelen maar dat is altijd eerder te wijnig dan teveel Lachen.
Maar hebben jullie nog tips? waar ik al best mee zou mogen beginnen of dingen die ik vaker zou mogen doen? Of ga ik te snel?
Waar moet ik extra opletten zodat ik zeker weet dat het niet te snel gaat voor Pinky?

Alvast bedankt!

Groetjesss Kim

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 14:27

Springen op jonge leeftijd is niet zo goed. Dus doe het niet teveel, dat voorkomt vroege slijtage aan de ?heupen? geloof ik.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 16:03

Je doet niet bepaald te veel.
Alleen een hoofdstel in is helemaal niet erg.
Dat longeren mag je wat mij betreft wel weglaten en dat springen hoef ook niet zo vaak maar 1 x in de maand/1.5 maand oid.

Kan hij trouwens niet in een groep lopen? dat is veel beter voor jonge paarden.
Groetjes!

_________________
<i> "You must be the change you wish to see in the world." -- Mahatma Ghandhi </i>

<b> Bedankt Lovley! </b>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Steef.. op 2001-05-27 10:44 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 20:31

hoi
ik zou hem nu dus ook niet zoveel los laten springen een keer voor de fun is wel leuk maar 1 x in de 3 maanden of zo is echt wel genoeg.En een paard wat hard op een hindernis aanrent hoeft niet perse graag te springen hoor,er zijn er ook die dat doen om er snel vanaf te zijn.En met dat longeren zou ik ook nog ff wachten.Dat met een hoofdstel (of zonder) rond wandelen enz is alleen maar goed dat doe je naar mijn mening nooit te veel.Gewoon lekker mee aantutten maar nog niet mee gan "werken" dat kan ie zen hele leve nog.En zoals steef meermaals Knipoog heeft gezegd, kan ie niet bij andere paarden,liefst leeftijd genootjes in de wei? Daar doe je hem echt het grootste plezier mee.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 20:45

Doe zeker nog niet te veel met hem!! Dan voorkom je, zoals ontario reeds zei, slijtage aan de gewrichten op reeds vroege leeftijd!
Ik denk dat dat niet echt te veel is wat je nu met hem doet. Vooral veel borstelen, hoefjes geven, hem met allerlei geluiden en voorwerpen gewoon laten worden,... Alles op het gemakje. Door aan de hand te gaan wandelen met hem leert hij het meeste. Je kan hem hiervoor zels al een makkelijk hoofdstel aandoen met een rubberen bitje ofzo. dat hebben ze meestal wel graag om op te knabbelen! Dit als je hem aan het halster niet steeds kan houden. (als hij ergens schrik van heeft en jou niet genoeg vertrouwd kan je aan iemand vragen om met een ervaren paard mee te gaan)

Ook plastic enz. kan je hem leren gewoon te worden!

Begin zeker niet te vroeg met echt intesieve training, ik denk zelfs dat 15 min aan de longe wat te lang is. één keer in de week hem vijf min laten uitrazen is beter.
Jonge paarden krijgen hun opvoeding en hun spieren door op een weide te staan met andere paarden! Dus dat zou ideaal zijn,mocht je hem ergens op een dergelijke weide kunnen zetten, of staat hij daar al op?

Ok, wij hebben dat zo gedaan met Warre, en dat is een geweldig paard nu: hij schrikt werkelijk van niets -of het moet echt iets zijn dat plots gebeurt, waar ik ook van verschiet- is dapper, goed karakter....

Vergeet vooral niet:

OUD GELEERD IS OUD GEDAAN!!!!

hopelijk ben je hier iets mee!

groetjes

Aglaranna

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 22:22

Mmmmm... dat spreekwoord klinkt me bekend in de oren Knipoog Knipoog Knipoog

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 22:30

tja, ... euh.. vind je ook niet Visje??
*LOL* Party!!
Hoe zou dat toch komen...

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 22:30

Jullie doen net alsof jullie het zo goed weten allemaal, alsof Kim alles fout doet!
(heb het tegen jullie in het algemeen)
Frusty Frusty Frusty Frusty

Beetje positiever kan ook wel?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: [**] op 2001-05-26 22:38 ]</font>

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 22:34

Ik zou er alleen geen rubber bitje in hangen. neem liever een gewone simpele trens. een rubber bit is als schuurpapier als het nat wordt. Als hij gewend is aan een bit zou ik het niet meer zo vaak doen, longeer liever met kaptoom of gewoon een halster. Daarnaast vindt ik de gewone opvoeding erg belangrijk. Dat is dus van staan is staan en nee is nee dit je tenslotte je basis voor het vertrouwen.
kim

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 22:34

Ik zou er alleen geen rubber bitje in hangen. neem liever een gewone simpele trens. een rubber bit is als schuurpapier als het nat wordt. Als hij gewend is aan een bit zou ik het niet meer zo vaak doen, longeer liever met kaptoom of gewoon een halster. Daarnaast vindt ik de gewone opvoeding erg belangrijk. Dat is dus van staan is staan en nee is nee dit je tenslotte je basis voor het vertrouwen.
kim

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 22:37

huh fonnie, heb je het tegen mij?? Verward

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 22:39

[edit:BartVB]Opmerking verwijderd. Was nogal out of context omdat ik een aantal berichten (dubbelposts) heb verwijderd)[/edit]

Maaruhm, om ff ontopic te blijven. Ik denk dat je het wel goed doet ongeveer. Alleen zou ik beginnen met longeren aan een hoofdstel en een zadel op de rug leggen etc pas als hij 3 is. Maarja wie ben ik Party!!

_________________
Connemara, een SUPER paardje!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BartVB op 2001-05-28 16:28 ]</font>

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 22:45

Longeren vind ik eigenlijk persoonlijk ook nog wat vroeg, heb dat hierboven wel lichtelijk anders geschreven,maar een keer per week is zelfs te veel hoor.
Is dat zo dat een rubberen bit zo schuurt?
Dat wist ik helemaal niet! Ze hadden ons dat aangeraden! We gebruiken het nu al een dik jaar niet meer hoor, maar toch, ocharme, dat wist ik echt niet!

greetz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 23:09

hoi
ik heb ook geleerd dat rubber niet zacht is maar stroept (is dat brabants of toch nl.)in de mond.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 10:49

Stroept is geloof ik echt Brabants. Je kunt het vertalen door schuurt Verward?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 11:34

tja longeren zou ik pas doen als ie drie jaar is.en vrij springen zo 1 x in de maand,niet tevaak.verder kan je al die andere dingen goed met hem doen hoor.
vaker aan de hand fietsen is overigens helemaal niet verkeerd(deed ik ook met mijn 2 jarige welshje)en ga eens énge'dingen met hem oefenen,langs een zeil,enge huizen/boerderijen,door stallen heen die eng zijn enz.zo leer je hem dat ie nergens bang voor hoeft te zijn.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 12:05

schuren of 'ruw' in de mond, is denk ik een goede vertaling *LOL*

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 12:52

ik begon met longeren toen mijnes 2,5 jaar was en dan alleen nog maar wannneer het mooi weer was, ik de tijd en zin had. Uiteindelijk kwam dat neer op 10 minuten in de maand. Niet veel maar hij leerde wel snel. viel me alles mee dus waarom zou je het dan vaker doen.
Voor de rest loopt hij gewoon tussen de anderen en neem ik hem af en toe eens mee aan de hand. Hij krijgt voor zijn derde jaar geen bit in en geen zadel op. Hij kan wel 25 jaar worden dus waarom niet rustig aan.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-01 14:53

hoi.

Angst heeft hij dus helemaal niet.
Ik ken hem als sinds dat hij 1 uur oud was, en we hebben zo ongeveer alles al samen gedaan. Plastic vind hij leuk. Hij pakt het op en schud het dan hard door elkaar. Huizen bang? Echt nie! Die bikkele ruin is nergens bang van! Lachen

dat springen vind hij echt leuk. Je kunt erg goed aan hem zien (aan andere paarden natuurlijk ook) of hij iets leuk vind. Hij vind het echt geweldig en doet het niet omdat ik het wil!

In zijn hoofdstel zit een enkel gebroken trensje.

Nope hij staat alleen. Naast zijn wei staan wel 2 grote belse jaarling knollen, maar daar kan hij dus niet mee spelen.
Misschien kotm er binnenkort zijn zusje Mysty bij te staan. dat zou errug leuk voor hun zijn!

Groetjes Kim

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 17:35

Koop je Misty dan ook?
Bofkont Haha!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-01 19:06

Hahaha neej Mysty wordt van mijn beste vriendin Inge. Daar verzorg ik nu Marjon, Mysty en Yellow mee en daar heb ik Pinky vroeger mee verzorgd.
Maar de eigenaren van Marjon vinden 3 pony's teveel. En omdat yellow pas een paar dagen oud is is Mysty degene die weg gaat Knipoog
en Inge wil haar dus kopen en bij Pinky neerzetten! Lovers Lovers Lovers

Groetjes Kim

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 13:39

Misschien een dubbelgebroken trensje gebruiken. Die is wat zachter in de mond dan een enkel gebroken trens.

Ik zou inderdaad je beestje lekker vertroetelen en lekker met hem aanklooien. Nog niet teveel werk en niet teveel van hem vragen. Maar wel consequent zijn.
Springen en longeren zou ik idd ook niet teveel doen.