zadelonderhoud

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

zadelonderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-02 09:18

Ik heb nooit echt dure zadels voor mijn fjord gehad,maar veel pasten haar toch niet zo goed,dus nu wil ik wel graag een duurder zadel dat speciaal voor stevige pony's is gemaakt aanschaffen of een ijslanderzadel.
Maar dan wil ik dat wel heel goed onderhouden,en ik heb bijna nooit veel geleerd over het onderhoud van tuig.
Wanneer gebruik je zadelzeep,zadelvet en zadelolie en hoevaak?
Wat kun je het beste gebruiken?
Is het slecht om met zadel in de regen te rijden?
Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven.

Groetjes Lindy

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 09:33

Ik rijd met mijn leren dressuurzadel gewoon altijd regen/wind/zon en in het bos.
ik maak het 1 a 2 keer per maand schoon met lederdressing.
dat maakt schoon en vet het wat in.
1 keer per half jaar maak ik alles schoon met zadelzeep en zet het in de leerolie

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 09:35

Ik was eens in de zoveel tijd het hele arsenaal met water en zadelzeep, en vervolgens vet ik hoofdstellen en riempjes ed in met ledervet.
Voor mijn zadel gebruik ik Rapide Lederdressing, want dat geeft niet zo vet af aan de rijbroek maar maakt het zadel wel perfect soepel en laat het glanzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 09:40

Ik gebruik zelf geen vet. Het sluit alleen maar af, trekt niet echt in het leer, olie is beter.

Als mijn zadel vies is na het rijden maak ik het schoon met zadelzeep. Bij het gebruik van zadelzeep moet je er op letten dat je heel weinig water gebruikt: de zeep mag niet schuimen! De singel (ik heb een leren singel) en mijn hoofdstel maak ik iedere dag schoon overigens. In zadelzeep zitten ook wat vettige en verzorgende stofjes waar je het leer lekker schoon en soepel mee houdt.

Van tijd tot tijd zet ik het zadel in de olie. ik kan je niet precies zeggen hoe vaak. Ik kijk een beetje of het leer nog lekker soepel is, en als ik het idee heb dat het een beetje begint uit te drogen zet ik het in de olie.

Van water droogt het leer uit, dat klinkt een beetje gek maar is toch zo. Daarom moet je dus niet teveel water gebruiken als je zadelzeep gebruikt. Als je in de regen hebt gereden kun je het het beste aan de lucht laten drogen, als dat kan op een bokje buiten de kast, en in elk geval zonder hoes oid eroverheen. Als het droog is kun je het schoonmaken met een beetje zadelzeep en evt een beetje olie inwrijven.

Ik haal de dekjes elke dag onder het zadel vandaan. Zo'n nat bezweet dekje is niet zo goed voor het leer (en bovendien gooi ik ze in de wasmachine als ze zo nat zijn geworden:D)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Lachen

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-02 18:21

Ja,bedankt

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 19:45

ik vet het regelmatig in, en als het vies is, met een vochtige doek af.
ALs je het regelmatig vet, beschermt het het leder goed, en maak je een waterafstotend laagje! Dus kun je gewoon in de regen rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 22:51

Ik gebruik ook lederdressing.
Het maakt schoon, vet in, en geeft niet af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 23:14

Voor mijn laarzen heb ik 2 spuitbussen met leeronderhoud gekregen. Leather Clean en Leather Wax. Echt superfijn spul. Ik doe er nu dagelijks mijn zadel hoofdstel en laarzen mee. Vooral de Leather Clean is echt een supergoedje!