ander geluid voor -CLICK-?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

ander geluid voor -CLICK-?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-02 22:22

Heb al vaak zitten lezen over de clickertraining, en ben best benieuwd of dat wat voor Tos zou zijn maar Toscar kent -click- met de tong als een teken van harder moeten...
Zijn er ook andere duidelijke geluiden die je zou kunnen gebruiken in plaats van een click?
Iemand hier ervaring mee?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 22:51

in principe kun je met ieder duidelijk geluid in de klicker training gebruiken
zodra hij de link legt, dit geluid betekent braaf
is het goed en of dat nou een klik of een scheet is(bij wijze van )
maakt niet uit

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-02 22:59

maar ik zoek dus een duidelijk signaal
Iemand een idee?

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 23:43

Misschien met je vingers!
Groetjes Julie

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 00:00

1 keer kort fluiten misschien?

mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 11:08

bij de speelgoed winkel verkopen ze beestjes waar je in moet knijpen idee??
piep piep :# offuh klik klik :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 11:09

ik gebruik een piepbeestje ken ie perfect!!

groetjes [naam]

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 11:32

De klik van een klikker, is toch wel een heel ander geluid dan klikken met je tong. Dus ik denk dat ie dat wel kan onderscheiden.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 11:52

Ik zeg op een hele vrolijke toon "Braaaaf! Goed zo!"
Dit is dus voor haar dat ze het goed doet.

Ze hoort exact aan mijn 'enthousiasme erin' of ik met 'braaf' haar rustig wil krijgen (dan zeg ik eerst hooooooo en dan pas braaf) of dat ik bedoel 'braaf dit doe je goed'. Wat dat betreft: ze zijn intelligenter dan je denkt... Tong uitsteken

Ze weet zelfs of ik bedoel 'braaf dit doe je geweldig!!!' (dan klink ik echt jubelend *LOL* ).
Dit laatste gebeurt vaak nu ik haar leer springen, ze merkt dan echt aan mijn stem hoe blij ik met haar ben als ze het goed doet, dan zie je die oortjes echt vooruit gaan.
Soms 'voel' ik dat ze het begrijpt, dat ik trots op haar ben... is vreemd maar ze straalt het als het ware uit haha.

Tegenwoordig ga ik tijdens longeren steeds meer eerst 'Cerise' zeggen en daarna wat ik van haar wil, bijv. 'draf' of 'galop'.
Dit om haar erop te wijzen: zometeen wil ik wat van je, let op.
Dus: Cerise.. Gálop!
Doet ze het goed dan meteen 'Braaf!', maar niet op lage toon zeggen want dan denkt ze 'ik mag terug in draf, vrouwtje wordt vast niet boos }> '... NOT...
Dus zeg ik meestal 'Braaf! Góed zo!'.
Als ze niet aanspringt is het 'Eh!!! Cerise! Gálop! Boos! ' en daarna gaat ze wel. }>

Clickertraining kun je met elke pony of paard doen, maar je hoeft er niet per se een 'klik-geluid' voor te hebben.
Je kunt het ook met je stem doen, een aparte klinker ervoor gebruiken, het woord 'braaf' is al jaren in gebruik ervoor en werkt eigenlijk exact zo.

In het begin zeg je braaf of klik je, gevolgd door uitgebreid belonen.
Dit belonen bouw je iets af, tot het paard de 'braaf' of het klikje gaat zien als 'Oh ja ik doe het goed, vrouwtje is schijnbaar tevreden over wat ik nu doe, ze is blij met mij.'
Die link leggen ze heel snel, en er hoeft dus niet per se een klikker aan te pas te komen.
Als je een 'duidelijker geluid' wilt, kun je ook 'Ja!' roepen, of 'Tos!'...
Dus puur op je stem.

Met je hand (vingers) klikken heeft als nadeel dat wanneer je twee handen nodig hebt (teugels bijv. in twee handen en hij doet iets goed...) dat je dan eerst een hand 'leeg' moet maken voordat je kunt knippen met je vingers. *LOL*

Veel succes!