voordeel van scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

voordeel van scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-02 08:10

Afgelopen jaar heb ik Toscar dun in de haren kunnen houden met een winterdeken, hij had gewoon net wat meer haren als nu, maar geen dikke wintervacht.

Aangezien ik deze winter waarschijnlijk wil gaan starten, vertelde iemand me dat het slim zou zijn hem dan te scheren, aangezien hij er dan veel chiquer uitziet als dat hij flink in de haren zit (terwijl het super mee valt)

Mij lijkt het niet echt veel practischer, aangezien ik dan ook op stal met dekens zal moeten gaan werken, en dikkere dekens nodig zal hebben...

Maar wat zijn nu de voordelen van het scheren, en waarom doen jullie het?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 08:42

Als hij zo mooi dun in de haren blijft is scheren helemaal niet nodig! Bij Fab moet ik wel, want die krijgt ondanks alle dikke dekens toch een flinke wintervacht, en dan krijg ik haar na het rijden in geen uren droog ......

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 08:52

Ik heb nog niet veel Haffies gezien die in de winter geschoren zijn, eigenlijk nog nooit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 08:53

Ik ga helemaal met fab mee.

Is hij mooi dun in de haren en goed droog te krijgen en heeft hij met werken geen last van zijn haren, dan ging ik echt niet scheren.

Kawa komt ondanks heel vroeg in het jaar dikke dekens opleggen toch in een hele dikke vacht.
Je merkt dat hij geen zin meer heeft om te lopen wat natuurlijk heel begrijpelijk is.
En na een uur is hij nog nat, wat natuurlijk veels te koud is.
Ik heb dus helaas geen keus, maar als het niet hoefde begon ik niet aan het pokke werkje Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-02 09:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 09:02

Je moet alleen maar scheren als het nodig is en niet omdat het mooier zou zijn. Meestal vinden paarden het niet zo leuk om geschoren te worden dus als et niet heft niet doen. Maar let er goed op dat je paard nog makkelijk droog te krijgen is na het werk.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 16:57

Ik heb mijn haffie wel een keer geschoren, het voordeel is dat ie lekker snel droog is en makkelijk schoon te houden. Het nadeel is dat ze een errĂºg lichte ondervacht hebben ze worden dus palomino-achtig. Als ie kort in zijn vacht is hoeft het denk ik niet, gaat ie toch erg zweten kan je ook nog een dekenmodel laten scheren, alleen onderkant hals en buik dus, en eventueel koppie. Maar laat dat wel door een ervaren iemand doen, anders loop je echt voor l*l...

katjatencate

Berichten: 236
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 18:20

De voornaamste reden om een paard te scheren is dat als hij een erg dikke vacht heeft ontzettend zweet en het uren duurt voordat hij een beetje droog is. Zo'n natte vacht is niet goed voor ze, ze hebben veel meer kans om ziek, verkouden te worden...