Welke hartslag bij welke oefeningen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Welke hartslag bij welke oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-02 17:21

Naar aanleiding van alle endurance topics ben ik erg benieuwd naar wat nou een goede hartslag is bij welke situatie.

Is dat net als bij mensen ook afhankelijk van leeftijd en gewicht?

Zijn er richtlijnen voor?

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 21:41

Hartslagen verschillen per situatie, per paard en is ook sterk afhankelijk van de conditie van een paard.

De rust hartslag van een paard licht gemiddeld tussen de 30 en 40, dat kan je gewoon vrij gemakkelijk opmeten, als je paard rustig staat.

hoe hoog de hartslag is tijdens bijv. een flinke galop, is ontzettend afhankelijk van de bodem, de gangen en de conditie van het paard. Ook van wat hij ervoor al gedaan heeft.

Als je een paar kilometer in een pittige galop, met misschien kleine stukje rengalop, door gallopeert, kan de hartslag gemakkelijk oplopen tot ver boven de honderd.

Meet het gewoon is bij je paard, in de linker 'oksel', (hoe heet het daar?) iets erachter, als je hem voelt, (dat gaat steeds makkelijker) meet je hem bijv. 15 of 30 sec op, en dat vermenigvuldig je met 4 cq 2.

Toch kan je, om terug te komen op je vraag, niet echt richtlijnen geven. Een hele dikke of oude pony zal misschien een hoger hartslag hebben, een paard met ontzettend goede conditie en groot hart, een lage. Ook kan je paard bijv. een ruisje of gaatje in de kamer hebben, waardoor ze harder moeten pompen, waardoor de harslag hoger is.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-02 10:52

De kans is dus groot dat ik me de eerste keer een hoedje schrik van de hartslag die oploopt. Zijn er wel grenzen aan te geven? Hoe hoog maximaal? En hoe snel het terug moet zijn naar een acceptabele hoogte?

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 19:11

De hartslag verschilt inderdaad per leeftijd, maar niet per jaar, zeg maar. Een veulen heeft een gigantisch hoge rustslag, terwijl een 12 jarige een nette heeft.

Bij velen intervaltraingen lopen de hartslagen wel op tot 150, erg hoog dus. Vaak wordt er daarna zolang als nodig is gestapt tot de hartslag op 120 zit. Dan wordt weer gewerkt, enz.. Deze herstelperiode wordt korter naarmate de traing vordert. Een ongetraint paard zal hier misschien een uur over doen, bij wijze van spreken, terwijl een goed getraint paard dit in 5 minuutjes bereikt.

De grenzen weet ik niet precies, er is een punt dat een hartslag van anearobe naar een earobe gaat, wat wat over de hartspiertraing zegt. (het een traint het hart voor de uithouding, de ander voor de sprinters). Dat punt ligt over de 150, maar het precieze punt weet ik niet.

Denk erom dat zelfs in stap de hartslag al naar zo´n 85 p/m kan steigen, dus schrik niet!

Succes, groetjes

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-02 22:28

Zoals wat jij zegt over net zo lang stappen totdat de hartslag weer op 120 zit. Dat soort dingen vind ik echt interessant om te weten. En het overgangspunt van anaerobe naar aerobe is bij mensen ook belangrijk. Dat is bij mensen het punt tot waar je vet verbrand. Daarna ben je bezig je conditie uit te bouwen.