ervaring met rugklachten bij je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

ervaring met rugklachten bij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-02 13:17

Wie heeft er ervaring met rugproblemen bij paarden?
Wat voor rugproblemen waren het en hoe is het opgelost?
Ik heb hier en daar al wat mensen horen praten over "kraken", osteopaten, accupunstuur etc etc.
Hoe werkte het, bij wie ben je geweest en wat deed diegene?

Je merkt wel dat dit een best brede, algemene vraag is. Ik weet dan ook nog niet precies WAT ik wil weten, alleen dat ik informatie zoek over paarderuggen en problemen ermee.

Dus, kom op met die teksten!

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 14:02

Wees wel voorzichtig met kraken hoor! Mijn paard staat onder behandeling bij een fysiotherapeute en die heeft me gewaarschuwd om Nikita dus nooit te laten kraken. Er zit een trauma in d'r rug, maar we kunnen niet precies localiseren waar, dat lijkt me dan voor een kraker ook moeilijk te bepalen.

Moet zeggen dat ik door de behandelingen, ook met magnetisch veld, een heel nieuw paard heb gekregen. D'r hele lijf wordt onder handen genomen en je bekijkt je paard op een heel andere manier (spier voor spier).

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 14:11

Mijn paard heeft hele stijve spieren in de rug. Ze zet graag alles vast, en daarom komt om de 6 weken een fysio, die 'kneed' haar helemaal los. Rijtechnisch gezien heb ik ook wat aan moeten passen, zodat ze ook los blijft.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 14:44

bij mijn paard heeft de fysio geholpen en het ging erg goed.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 14:55

Michiel Schepers verricht mijn zijn gekraak anders héle goede dingen! Een goede kraker is goed ogpeleid en heeft ervaring. Met kraken op zich is helemaal neits mis! Integendeel!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 15:06

Sando heeft 6 jaar geleden ontzettende last van zijn rug gehad, zo erg, ik mocht er nog niet eens naar wijzen, ik merkte het met rijden... verzet, kop schudden en uiteindelijk stil staan, steigeren en geen been meer verzetten. Toen heb ik accupunctuur geprobeerd, heeft werkelijk niets geholpen. Daarna Guy Blom ingeschakeld, Fysio..... hij heeft er in 1,5 maand tijd een nieuw paard van gemaakt. Hij kwam 2 x per week en op het laatst heeft hij me geholpen met opstappen, en gewicht verdelen.... Je weet wel, tips om het voor het paard zo makkelijk mogelijk te maken.

Peru, is geopereerd aan OCD, heeft een flinke tijd stil gestaan en hij is pas 5, dus al zijn opgebouwde spieren waren verdwenen, met als gevolg.... overal last van met rijden, want het was weer net een 3-jarige, uit balans, kop in de lucht.....
Maar weer Guy ingeschakeld en vorige week is hij voor het laatst geweest..... in totaal 5 x , Peru is weer zo fit als een hoentje, maar ik moet wel consequent op de manier rijden zoals hij het met verteld heeft, alleen zo bouw ik in een korte periode zijn spieren weer op de plaats, zodat het probleem helemaal verholpen is.

Ik raad je Fysio aan.... Ik weet niet waar je woont maar Guy is een hele goede. Er zijn een aantal mensen hier op bokt, die hem voor hun paard hebben gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 16:04

Niet bij m'n eigen paard, maar wel bij een lesklant. Kwam door een verkeerd zadel. Dat krijg je als mensen zich laten aanpraten dat een Wintec overal op kan Frusty Paardje is nu twee jaar verder en nog steeds onder behandeling van een fysiotherapeute.
Geef ze ook al lang geen les meer, ze namen toch niks aan en daar verdoe ik m'n tijd niet aan. Door blijven kloten met het verkeerde zadel en dan maar een thiedemann eraan.... Misselijk

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 16:09

Sonja schreef:
Niet bij m'n eigen paard, maar wel bij een lesklant. Kwam door een verkeerd zadel. Dat krijg je als mensen zich laten aanpraten dat een Wintec overal op kan Frusty Paardje is nu twee jaar verder en nog steeds onder behandeling van een fysiotherapeute.
Geef ze ook al lang geen les meer, ze namen toch niks aan en daar verdoe ik m'n tijd niet aan. Door blijven stinkmodder met het verkeerde zadel en dan maar een thiedemann eraan.... Misselijk

over wie hebben wij het hier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 16:15

Wat word je er beter van als je dat weet Phoenix4ever? Ken jij al mijn voormalige lesklanten Verward Van deze zou het helemaal knap zijn, komt nl. niet uit deze regio. Maar zo ja, wat kun je dan met die informatie?

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 16:36

Hey
Mijn paardje had vroeger ook rugklachten. Zijn spieren zaten volledig vast. Hij was nl al gevoelig (ik rij dus nu met gelpad) en heeft enkele maanden in de manegelessen gelopen. "dat beest kan er nl wel tegen dat er beginners op zitten hobbelen" tuurlijk! NIET DUS! Boos! Logisch dat er verzet kwam! En dat was dus hoofd in de lucht gooien, bokken, steigeren, niet stilstaan bij opstijgen (wat hij nog steeds niet doet Boos! ) en lastig doen bij opzadelen.

Bij Gigi is er een ostheopaat geweest ongeveer 6 à 7 behandelingen ofzo denk ik (kan minder) Hij is er heel erg mee geholpen, hoewel een fysiotherapeute ook goed werk doet!!
Daarom laat ik volgende maand (na mijn vakantiewerk dus) nog een keertje een fysiotherapeute komen om nog een keertje te checken.
xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 16:46

Ik zou er eerst een da bij halen om de rug te bekijken en dan in overleg een fysio er bij. Of een DA die tevens fysio is bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 17:47

Händell is gekraakt door Rodinde Gemmeke, nou stak er bij hem een wervel uit en zat z´n heiligbeen niet goed na een salto mortiale achterover uit de trailer.
Het heeft erg goed geholpen, de wervel zit weer op z´n plaats en voor het heilgbeen moet hij nog een keer.
Hij zal waarschijnlijk geen marathon´s meer lopen maar ik kan al weer een uurtje rustig in het bos rijden Lachen
Na het kraken heeft hij ook nog accupunctuur gehad.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-02 19:25

Ik doe geen gekke dingen hoor en zeker geen gekke dingen zonder overlegd te hebben met mijn DA. (waar ik een groot vertrouwen in heb)
Ik had nadat Isolda weer in de wei mocht al mijn vermoedens dat Isolda trok met haar benen, wat uit de rug leek te komen. Kramperigheid met draven bv.
Ik heb me toen ook verbeeld dat de wervels niet goed lagen, maar ik heb daar geen verstand van. In overleg met mijn DA laat ik haar nu dagelijks twee maal per dag 10 minuten aan de longe lopen. Los, zonder bijzets, gewoon aan het halster.
Eerste instantie dachten we beide aan een flinke spierpijn, vandaar dat loswerken.
Nu, na een week zie ik weinig verandering. De ene dag lijkt het soepeler te gaan, de andere dag weer stijver.
Ik wil haar dit weekend nog laten kijken, of het ook verbeterd en dan komt de DA weer.
Gisteravond heeft Kim (Nimber) ook even aan Isolda's rug gevoeld. Ze geeft niet aan dat ze pijn heeft, maar Kim voelde wel "putjes" in haar wervelkolom, dat wat ik ook al had gedacht te voelen. Lodewijk had ook zoiets, vandaar dat ik nu ook extra alert ben.
(heb direct allemaal verschillende paarden en pony ruggen bevoeld Haha! )

Het kan zeker geen kwaad om alvast hier en daar informatie op te doen, ik wordt er alleen maar slimmer van.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 20:48

Mijn paard kreeg rugklachten door verschillende oorzaken: zware bevalling, veulen op d'r rug gesprongen, ik zat scheef, enz. Probleem werd erger doordat niemand goed wist wat er met het paard aan de hand was (ook de DA niet), daarom werd ze regelmatig stil gezet (iedereen kent dat wel, zet d'r maar een weekje stil.........). Nou, rust roestte dus! Uiteindelijk op advies van de DA een fysiotherapeut (Ab Benthem) er bij gehaald. We hebben een behandelplan opgesteld dat bestond uit fysiotherapie en longeren met een pessoa-teugel. Daarnaast heeft mijn instructrice het paard een tijd lang twee keer in de week gereden. Na een half jaar was ze weer gezond en ben ik er zelf weer op geklommen. Tot nu toe blijft het goed gaan.
Ik ga nu wel vaker met een paard naar de fysio, niet alleen voor het 'kneden', maar ook voor advies en om problemen te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 09:24

Lot schreef:
Michiel Schepers verricht mijn zijn gekraak anders héle goede dingen! Een goede kraker is goed ogpeleid en heeft ervaring. Met kraken op zich is helemaal neits mis! Integendeel!

Ik heb mijn paard ook laten behandelen door Michiel Scheepers. Mijn paard was [alleen bij zwaar werk] aan 1 kant moeilijker in de buigen dan aan de andere kant en dat was rijtechnisch niet te verbeteren. De arts constateerde dat mijn paard een scheef bekken had.
Als je je paard laat behandelen voor rugklachten, doe dat dan wel in samenspraak met een DA. Een fysio bijvoorbeeld heeft geen medische achtergrond en kan geen dianoses stellen. Spreek van te voren ook af hoe veel behandelingen er nodig zijn en welke termijn je daar tussen moet nemen, zo weet je een beetje waar je an toe bent. Je kunt je paard niet onbeperkt laten kraken.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 13:20

Sonja schreef:
Wat word je er beter van als je dat weet Phoenix4ever? Ken jij al mijn voormalige lesklanten Verward Van deze zou het helemaal knap zijn, komt nl. niet uit deze regio. Maar zo ja, wat kun je dan met die informatie?


ach het veraal kwam me zo bekent voor.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 13:39

Pablo is behandeld door Rodinde Gemmeke (dierenarts, chiropractor en acupuncturist), idd ook gekraakt en homeopatisch behandeld. Hij had bij een val met longeren (2 jaar terug!) allerlei wervels vastgezet en toen we wat meer opgericht werk gingen doen, begon hij zwaar te protesteren. Na de behandeling was hij meteen een heel stuk beter, lekker los door zijn rug en gewoon makkelijker bewegen. Ik ben dus zeer over haar te spreken.

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 14:00

Amrad is een paar weken terug behandeld voor een wervel in zijn rug die verkeerd zat. Hij is ook behandeld door Rodinde Gemmeke. Hij is gekraakt en heeft acupunctuur gehad, en ik heb homeopathische druppels gehad om de gewrichten soepel te houden.
Ik heb het rijden nog helemaal opgebouwd, maar ik heb wel het idee dat het beter gaat als voor de behandeling.
Ik ben tot nu toe in ieder geval erg over Rodinde Gemmeke te spreken, ook vanwege haar goede uitleg wat het probleem is bij je paard en hoe je het moet behandelen.