Jaag jij je paard wel 'ns op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Jaag jij je paard wel 's op?

Nee nooit
18 (27%)
Ja tuurlijk,niks mis mee toch?
43 (65%)
Nu niet meer...
5 (7%)

Totaal aantal stemmen: 66


jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Jaag jij je paard wel 'ns op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-02 22:09

Stem even s.v.p

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 22:18

Nooit. Paard met een verleden vol blessures, eigenlijk gewoon zo gammel als maar zijn kan dus. Ze is nu eindelijk helemaal goed. Ik ga dat risico niet lopen. Als ze uit zichzelf een sprintje trekt in de paddock dan kan ik dat niet voorkomen, helemaal nooit los laten is ook zo wat, maar ik ga niet nog eens even 'helpen' door de boel op te jutten.
Bovendien vind ik opjagen niet bepaald een bezigheid waar je paarden ontspannen van wordt. Even lekker los, even lekker paard zijn, niks moet, alles mag (nou ja, heel veel Haha! ) laat 'm dan ook met rust.

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 22:19

Wat bedoel ermee want als ik een join up doe dan zou je dat ook opjagen kunnen noemen of bedoel je echt je paard over z'n toeren laten gaan?Ik zie dat je ook een hempfling fan bent.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 22:21

Als ze behoefte hebben om te rennen doen ze dat zelf wel!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 22:21

wat is opjagen? Ik laat ze weleens lopen, maar ik jaag ze niet door het lint

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-02 22:24

Onder opjagen heeft ieder z'n eigen principes,that's fine by me.Dus ik trek niet speciaal een lijn van het door het lint jagen of een beetje opjagen.

Ik jaag dus NIET meer op.Het schijnt verrot slecht te zijn om een paard van stal te plukken en zonder warming up te laten rennen....En daarbij,
als het paard zelf zo gek word een sprintje te trekken kan het wel is niet goed gaan (plat op de bek noemen we dat hier)...

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 22:44

ik doe het wel, maar natuurlijk niet ecth "opjagen"
niet als een gek met een jas gaan zwaaien ofzo, maar gewoon ff laten rennen, en niet zo dat hij het eng vind.
maar passion ziet het echt als spelen, hij vind het heerlijk als ik hem laat rennen! Lovers
ik ben er zeker niet bang voor dat er iets gebeurt.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 22:48

Ik hou niet van opjagen, de kans op blessures is veel te groot.
Je maakt een paard zo gek dat hij niet meer oplet wat hij doet, mij niet gezien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 22:58

Ik jaag ze wel eens op.
Maar hij is dan niet bang en niet over de rooie.
Ik kan er daarna dus ook zo heen lopen en loopt dan niet weg.
Hij weet dus precies wanneer er gelopen moet wordn en wanneer niet.

Ik laat hem ook wel eens vrij springen, dan moet je ze ook opjagen.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 23:00

runningkawa schreef:
Ik jaag ze wel eens op.
Maar hij is dan niet bang en niet over de rooie.
Ik kan er daarna dus ook zo heen lopen en loopt dan niet weg.
Hij weet dus precies wanneer er gelopen moet wordn en wanneer niet.

Ik laat hem ook wel eens vrij springen, dan moet je ze ook opjagen.


dat heb ik precies hetzelfde met passion!
ik laat hem ook altijd duidelijk van redelijk verre afstand weten wanneer hij moet gaan rennen, zodat hij precies weet als hij moet rennen of juist niet.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 23:11

ja ik jaag wel eens op
ik klap meestal een paar x in mijn handen en magned gaat lekker vrolijk een rondje bokken met 4 benen de lucht in..
komt dan naar mij toe lopen en staat heel ondeugend te kijken (op ong 1 m afstand)
kom ik naar haar toe is het goed
klap ik 1x gaat ze nog een x
ze vind het echt leuk
dus dan vind ik het niet erg

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 23:15

ik jaag Jamyw eleens op hoor, die doet buiten toch nooit wat en als je ff van mij moet rennen of]o pak ik ff de longeer zweep laat ik der eerst ff stappen dan drvane en op gegeven moment rent ze al een beetje uit derzelf, maar niet echt hard ofzo. en als ik naar de toe loop rent ze ook niet meer weg als ik klaar ben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 23:21

Mijn paard is van zichzelf al gek genoeg die hoeft echt geen stimulans te hebben om te gaan rennen. Losgooien doe ik trouwens alleen NA het werk, ook weer om blessures tot een minimum te beperken.
Gisteren heb ik mijn paard nog los laten springen. Ik kwam er achter dat hij zelf wel naar de hindernis toe trekt wanneer die in zijn lijn komt. Daar had hij mijn dus ook niet voor nodig Haha!

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 23:33

Ik doe het soms wel eens.Vooral als hij weer bazig doet.Ik vind eerlijk gezegd niet dat ik er iets mis mee doen.
Groetjes Julie

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 00:07

Ik jaag zo ook wel eens op. Ik maak ze echter niet zo knetter dat ze niet meer weten wat ze doen.

Greg vindt het prachtig dat "opjagen" staartje erop uitgestrekte draf hals erboven op...met name als er een camera is wordt ie "stoer" Haha!

mijn andere pony's jaar ik eigenlijk niet echt op...als ze eens op het nieuwe land komen en ze zijn al wat gekker durf ik nog wel eens met mijn armen te zwaaien en te roepen maar verder hou ik me er niet zo mee bezig. Als ze niet willen begin ik er niet mee, maar als ze al wat frisser staan durf ik ze weleens aanmoedigen (duurt nooit zo lang) en als ik stop weten ze ook dat het gedaan is. (tzijn vreetzakken hoor, "je gaat toch geen 10 minuten lopen als je kan eten Verward " Schijnheilig )

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 08:15

ja, even een plastic zakje of rammeldoosje en draven dat ze kunnen, echt de staart erop. Haha!
Dit doe ik met de e-pony's. Vinden ze prachtig. Het veulen doet ook al mee als ik de moeder een paar rondjes laat showen.

De paarden jaag ik niet op, dan lopen er meteen 15 te rennen, dus dat is gevaarlijk.

Belker

Berichten: 15301
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 08:20

Meestal zet ik hem al los als ik kom. Mocht ik besluiten niet te longeren met alles er op en eraan dan longeer ik door in het midden van de bak te staan met een touwtje in mijn hand. Als we dan bij de galop aankomen laat ik hem wel eens harder galoperen dan wat normaal is. Maar ho is ho bij mij. daar wordt niet doorheen gerend wat mij betreft. Verder jaag ik hem in de paddock niet op. Zware bodem, heel zwaar, 40 meter lengte. Dat is vragen om problemen. Als hij daar zelf gaat vleigen moet hij dat weten maar niet omdat ik hem daartoe aanzet.

pmarena

Berichten: 48089
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 08:43

Ja hoor , ik jaag wel eens op.
Alhoewel opjagen een groot woord is , kun je eigenlijk beter zeggen dat ik haar wel eens lekker laat gaan Haha! .

Als ik geen zin heb om te rijden dan laat ik Rena regelmatig los in de bak ,
en ga in het midden staan.
Laat haar eerst een paar rondjes op beide kanten losstappen en vervolgens ook draven , galopperen en halthouden erbij.
Ze reageert heel goed op m'n stem normaal gesproken.

Als ze erg heethoofdig is dan wil ze steeds rennen en dan wil ik wel eens zeggen van ga dan maar , en haar een beetje gek maken.
Vindt ze prachtig !! Lachen

Ik laat haar niet al te raar doen want ze is toch al ZOOOOO onvoorzichtig , oei ...

als je ziet wat die ook voor capriolen in de wei uithaalt dan hou je je hart vast....echt eng af en toe.

Ik jaag haar ook wel eens een beetje op in de wei als ze zich staat te vervelen.
Ze heeft een Jolly-bal waar ze eigenlijk niet naar omkijkt , maar als ik 'm min of meer in haar richting schop , dat vind ze geweldig.
Rennen en ernaar bokken joh Haha! .

En dan blijft ze een stuk verderop met geheven staart en snuivend en rillend staan smeken of ik 'm als-je-blieft ! nog eens een schop wil geven Haha! .

Doe ik heel gemeen die bal heel zachte schopjes geven , dat ze net niet wegsprint , staat helemaal rillend van enthousiasme klaar , en als ik dan
een wat harder schoppie geef zie je haar wegsperen , Hiiihaaaa !!!!

Ik kan ook elk moment naar haar toe hoor.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 11:49

Ja hoor, lekker los in de bak en dan gaat hij zelf al rennen. Liefst met meer paarden en af en toe een hindernisje. Vinden we allebij heerlijk.

Bacannie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Vechtstadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 11:59

Deed het wel eens vroeger. Nu niet meer want alle paarden staan hele dag buiten en hebben dan geen behoefte meer om nog rond te gaan rennen... Het enige wat ik nog doe is een vorm van join-up met de paarden, maar dat doe ik meestal totdat ze zich 'overgeven' en dan stop ik, meestal is dat vrij snel... met Baccarat vindt ik het nog wel eens leuk om op de Emiel Voest manier te longeren, los, dat vind hij wel leuk. Haha! Maar ja dat valt niet echt onder losgooien en opjagen... *LOL*

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 12:00

tuurlijk lekker opjagen crossen enz...
springen en veel meer,met ze spelen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 12:18

jamylover schreef:
Ik jaag dus NIET meer op.Het schijnt verrot slecht te zijn om een paard van stal te plukken en zonder warming up te laten rennen....En daarbij,
als het paard zelf zo gek word een sprintje te trekken kan het wel is niet goed gaan (plat op de bek noemen we dat hier)...


Even voorop, jou keuze, dus prima.

Maar wat denk je dat een doorsnee paard dat van stal komt en los in de wei/bak gaat zichzelf eerst even een warming up gaat geven?
beetje vage beredenering

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 12:33

Ik jaag liever niet mijn paard op, ik ben bang dat ze over het hek van de paddock springt. Ze rent er van zichzelf al soms zo eng op af, dat ik beter bij het hek kan gaan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 12:37

Trek zelf ook wel eens een sprintje, ga ik ook niet eerst mijn spieren oprekken. Je kunt ook te zijn he!!, het blijven paarden.

En ja ik jaag ze wel eens op, tenminste mijn begrip van opjagen dan. Een paard wat gewoon lekker door het lijf is, kan dat allemaal heus wel aan. heb degene die ik nu rijdt ook een keer echt!! opgejaagd, hij mocht los, en was knettergek liet zich niet pakken, nou dan hebben ze een slechte aan me, ben er net zolang achteraan gegaan, tot ie ong smeekte dat ie mocht stilstaan en naar me toe komen!

Een ander geval vind ik een paard die veel en vaak blessures heeft, die zou ik sowieso niet te veel losgooien, heb ook een merrie gehad die altijd ijzers lostrapte met longeren en los, dus die ging niet meer los, en niet meer aan de longe.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 13:53

ik gooi Lois ook regelmatig los en ga dan lekker met een touwtje staan zwaaien. Dikke pret voor hem, hij gaat dan echt lopen showen terwijl het normaal een droge ezel is. Ik krijg hem daarbij echt niet over de zeik ofzo het is voor hem echt een spelletje. Ik begin altijd wel rustig om de spieren warm te krijgen.