bijvoeren of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-02 21:01

Carina is een 2jarige haflingermerrie. Ze staat nu vrij hoog in het gras(helaas).
Omdat ze nog jong is wil ik haar eigenlijk toch iets bij blijven voeren. Nu krijgt ze per dag iets minder dan een kwart schep Havens Reform Kruiden Muesli. Speciaal eiwit arm omdat ze daar vrij heftig op reageert(zomereczeem).
Jammer genoeg wordt ze nu toch een beetje aan de mollige kant... De wei is echt alleen maar gras en totaal geen kruiden of iets. En hij is ongeveer een maand geleden gemaaid.

Zouden jullie het dier toch blijven bijvoeren, of eventueel minder bijvoeren of juist helemaal niets meer bijvoeren?

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 21:17

Kun je niet een stuk wei afzetten zodat ze minder gras krijgt? Het voer lijkt me wel ok (daar wordt ze niet dik van) Meer is denk ik niet nodig. Ter vergelijking mijn ijslander staat op een afgezet heel schraal stuk land en krijgt er iedere dag een strookje gras bij. Daarnaast krijgt ze iets minder dan een kwart schep PAVO ijslanderbrok (misschien ook iets voor jou, weinig eiwit, extra vitamines en mineralen omdat ijslanders in verhouding vaak weinig krachtvoer krijgen en de vitamine hoeveelheden bij de meeste brokken is afgestemd op enkele kilo's per dag, Pavo heeft ook koeken als aanvulling op weidegang). Ze werkt 5 keer per week. Ze is nog steeds iets aan de dikke kant.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-02 21:28

wei afzetten willen de eigenaren van de wie niet, Krijgen ze dat gezeik met prikpaaltjes waar de paarden doorheen gaan enzo. Nee, daar beginnen wij niet aan... Boos!

Ik denk dat die Pavo ijslanderbrok en de Havens reform kruiden muesli aardig te vergelijken zijn. Havens heeft ook een hoge vitaminering.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 21:36

Bijvoeren is niet nodig als eht paard in een volle weide staat in de zomer. Daar halen ze alle voedingsstoffen wel uit, je meusli is dus eigenlijk gewoon overbodig...
en dat ze te dik worden, tja, dan is er misschien echt te veel te eten voor ze....misschien kunnen er dan wat meer ponies op 1 veld?

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-02 21:47

de wei is niet echt vol, hij is vol voor Carina. Die stond eerst op een schrale weide en nu dus op deze. 1 maand geleden is er gehooid dus echt vol is ie niet