Paard sneller verkeersmak door drukke weg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Paard sneller verkeersmak door drukke weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-02 00:19

Graag jullie meningen over het volgende!

Ik ben ervan overtuigt dat een (jong) paard sneller verkeersmak wordt wanneer hij/zij in een wei naast een drukke of een gewone weg staat. Het paard went dan aan enge geluiden en dingen.

Nu wil ik graag jullie meningen horen hierover!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 00:33

vind ik ook Lachen

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 00:39

dat ligt eraan
mijn paard vind niets eng zolang zij in haar bak of weide staat
dat is haar plekje daar voelt zij ze veilig
maar daarbuiten blijft alles eng..
maar miss is het wel beter ja

Zania

Berichten: 1065
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Vosselare - Nevele (B)

Re: Paard sneller verkeersmak door drukke weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 06:20

Ik denk dat het van paard tot paard afhangt maar dat het toch een goede invloed heeft! Mijn vorig verzorgpaard had nog nooit op straat geweest, maar de eerste keer heb ik de knoop doorgehakt en een wandeling gemaakt (zonder zadel Tong uitsteken ) en alles ging goed! Dus...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 08:17

Een landweg prima, tractoren etc... maar geen drukke wegen, vind ik niet ideaal maar dan vooral ook vanwege de afvalstoffen die auto's produceren en toch op het land en in de longen van de dieren komen.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 09:56

Of het echt helpt om ze (sneller) verkeersmak te maken betwijfel ik. Isabeau stond op een landje waar veel trekkers langskwamen. Echter als ik ging wandelen en ik kwam een trekker tegen...oei oei oei oei.

Maar de tram (die ze nog nooit gezien had) was weer de normaalste zaak van de wereld! Haha!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 10:22

Dat dacht ik met Nappes ook op de stal waar ik nu sta kwamen allemaal vrachtwagens langs z'n weiland (er zit nog wel een sloot, fietspad en een berm tussen...), maar nee hoor meneer vindt vrachtwagens doodeng en gaat zelfs tegenwoordig in het weiland als er een langs komt leuk aan de kletter Frusty

Daarentegen, waar hij als veulen is geboren stond ie naast vliegveld valkenburg (bij Wassenaar Clown ) en hij is dus niet bang voor sport en zweefvliegtuigjes die boven z'n hoofd zoefen Haha!

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 10:32

Mijn Tinker wás al half verkeersmak toen ik hem kreeg (was toen 8 maanden) En stond achter een huis, waar een stal en weide enz waren. Voor het huis was een super drukke weg. En die man ging ook weleens met m fietsen enz. Hij is nu echt verkeersmak, en is nu 2 jaar en 5 maanden.

Het pension Shetlandertje dat hier staat stond in een wei langs de weg, is nu 1 jaar en...NERGENS bang voor. Er kunnen zoveel vrachtwagens achterelkaar komen enz Drukke kinderen en dat soort dingen, maar bang is ie dus echt niet!
Ik denk ook dat als je je paard toen hij nog veulen was al in een wei zette waar het daarnaast altijd druk was dan denk ik dat het wél eerder verkeersmak is.

Maar natuurlijk heeft niet iedereen zijn veulen van vroeg afaan. Dan denk ik ook dat je het beste gewoon met hem over de weg moet lopen. Als je zelf ontspannen enz bent dan is je paard (meestal) niet bang.
Maar vooral als je stilstaat als er iets aankomt gaat hij toch wel denken wat is er nou, oow er komt iets.... Bloos
en dan gaan ze natuurlijk eerder schrikken.

En natuurlijk vanaf jong af aan (als je m dan al hebt Lachen
gaan lopen enz, dan is je paardje nog wat te houden, en jij raakt denk ik ook minder gestresst als met en grote reus als ie al op gegroeid is!

Ik zou hem dus ook niet álleen in de wei zetten en er verder niet mee gaan lopen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Nina op 04-08-02 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 10:32

Ik zet mijn jonge ponies altijd in een land langs de weg. Als ze groter zijn, heb ik geen enkele last van schrikkende ponies. Ik begin ook vrij vroeg met op de weg wandelen. Zo wennen ze er snel aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 10:32

Niet mee eens.
De wei is veilig, dus blijven ze daar vaak wel braaf staan, buiten de wei is het niet veilig.
Plus wat napoleon zegt, Kawa is ook vaak genoeg aan de kletter geweest voor iets engs dat voorbij kwam.

Dus helaas het helpt niet altijd

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 11:16

helemaal mee eens. Mijn nu jaarling kwam met 5 maanden en kom wel braaf mee lopen enz. maar van het woord sloot en verkeer wist hij weinig.
Na 2 dagen wist hij wat sloot was. Hij werd opgejaagd en sprong er in. En na een week ging ik met hem een stukje langs de weg(80KM). wij natuurlijk wel op het fietspad wat er naast loopt. Eerst waren zelf auto's best wel eng. Daarna alleen traktoren en nu eigenlijk alleen vrachtwagens die heel groot en lang zijn. Zelf laat ik hem ook aan plastic dat wapperd wennen.Hij heeft ruim een half jaar op het land pal naast de weg gestaan en is al die drukte nu wel gewend en vind het allemaal wel best. Eigenlijk een perfecte situatie. Alleen nu maar hopen dat hij met 4 jaar ook zo braaf ik als ik erop zit. Dan is zo'n weg minder prettig.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 11:37

Ik denk dat het niet uitmaakt. Wat in de wei niet eng is, kan buiten de wei errug gevaarlijk zijn.
Verkeersmakke paarden krijg je door te gaan wandelen, deel te nemen aan het verkeer. En dat kan al vanaf zeer klein, bijvoorbeeld door een wandeling naast mama te gaan maken. Je entertje eens mee te nemen naar een tractor die (stil-)staat te ronken.
(Udinde is dus al redelijk verkeersmak, dat snappen jullie zeker wel Haha! )

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 14:58

Het hoeft niet te helpen denk ik, maar kwaad kan het soweiso niet...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 14:59

Ik heb een bak uitgezet in het weiland omdat de normale bak eigenlijk gewoon te klein is om lekker in te rijden. Dat weiland is naast een redelijk drukke weg maar ik heb het buiten nog steeds niet makkelijk hoor!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 15:04

Het scheelt wel een beetje, want ze hebben inderdaad wel wat meer kans om aan verkeer te wennen. Wij hebben de wei tussen de snelweg en ons straatje in liggen, maar er zijn af en toe paarden bij, die wennen er nooit aan!!!!!!!

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 15:21

Niet helemaal mee eens. Wietze staat voor/naast een bloembollenbedrijf, de oprit ligt vlak naast de wei (zit een klein slootje tussen). Er rijden dus de hele dag trekkers en vrachtwagens op en neer. Zolang hij in de wei staat maakt dat hem echt niks uit, maar als je met hem langs de weg loopt vind (vond) hij ze doodeng.
Nu gaan we al 3.5 jaar met hem over straat elke dag (naar de wei en terug) en nu geeft hij er niet zo veel meer om (of hij doet alsof hij schrikt en rent dan de berm in, om daar relaxed te gaan grazen }> ) Hij wil af en toe nog wel eens een sprongetje maken als zo'n trekker vlak langs hem komt denderen (het is geen brede weg), maar echt eng vind hij het niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 15:29

Tja, ik woon op een boerderij, en mijn pony staat hier ook. Voor landbouwverkeer is ze geheel niet bang, ik kan haar recht voor een draaiende combine zetten, het enige wat ze doet is even geïnteresseerd kijken (wat is dat?), om vervolgens naar het gras te trekken. Ook voor vrachtwagens en lange volbeladen wagens is ze ook niet bang, maar ik ben pas na 1,5 jaar dat ik haar had, door het dorp gegaan, en ik ga sporadisch langs de grote weg. Dus als er veel auto's op de grote weg langsrazen wordt ze wel zenuwachtig, maar als al die auto's of motoren door de polder langsrazen is het geen probleem. Bij mijn pony hangt het dus ook van de omgeving af, de polder kent ze namelijk door en door, de drukke wegen niet. Verder is ons erf en land het jachtterein van de buurman, en aangezien die regelmatig langskomt, is ze daar ook aan gewend, en ook van straaljagers is ze niet bang (die komen zeer regelmatig tijdens "geheime" oefensessies over).
Dus het hangt er van af of het op voor haar bekend terrein is.

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 16:04

Mijn paard stond voor ik haar kocht ook altijd aan een drukke weg en toen ik haar kreeg was ze (waarschijnlijk daardoor) helemaal verkeersmak, ze was toen nog niet beleerd. Dus ik denk en vind wel dat dat zo is.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 22:22

Is moeilijk te zeggen.. Als ik de keuze had tussen drukke of rustige weg zou ik hem sowieso, voor het idee, langs een drukke weg zetten.. Gewoon, voor het idee... Maar ik denk dat verkeersmak niet aan de gewenning van veel rijdende auto's enz. gaat maar om de gewenning aan auto's..

replika

Berichten: 992
Geregistreerd: 01-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 22:59

Ik ben het zeker met je eens, het paard ziet de *enge dingen* en merkt dat ze hem niet komen aanvallen ofzo.. k denk idd dat een paard dat alles dan veel normaler gaat vinde..!

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 23:07

Toch zou ik het daarom geen reden vinden om een paard expres naast een drukke weg te zetten. Het lijkt me bijzonder irritant voor een paard om constant in het lawaai van langsrazend verkeer te staan. Het welbevinden van het paard zou bij mij dan toch voorop staan. Kan het niet anders, dan moet je er ook maar de voordelen van inzien. Maar ik vind niet dat je de zaak moet omkeren!