onderhals

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-02 15:33

Hoi, wie heeft er een foto/ plaatje van een paard met een onderhals.

Ik weet dat bij een onderhals de onderhalsspier teveel ontwikkeld is (door bv verkeerd gereden te zijn) maar in het echt heb ik het nog nooit gezien en ben eerlijk gezegd wel nieuwsgierig

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 15:43

wil ik ook wel eens zien Lachen

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 15:49

kan je helaas vertellen dat ik foto's heb van mijn eigen paard die het je keurig kunnen laten zien. Ik kreeg haar namelijk vorig jaar zo en het kost veel tijd en energie om dat te veranderen.
ik zal van de week even de foto's opzoeken hier plaatsen en dan natuurlijk ook even een foto van hoe het nu gaat, je ziet het nog steeds, maar door anders leren lopen en oefeningen met rijden wordt het steeds minder.
foto komt eraan dus Lachen

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 14:57

Hallo daar,

Bedoel je geen hertenhals? Mocht dit zo wezen dan ligt dat niet aan de manier van rijden maar aan de bouw van het paard. Deze zijn over het algemeen minder geschikt voor dressuur. Dit komt doordat het paard meer moeite heeft om af tebuigen.
Maar misschien bedoel je wel wat anders.

Gr. Natascha

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 15:13

vaak ligt het ook aan de rijstijl van de ruiter!!! Helaas zie ik het maar al te vaak gebeuren, de paardjes hebben er ook vaak aanleg voor, mar het komt ook door de rijstijl van de ruiter!!

nastyexplosive

Berichten: 281
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 15:37

Hoe rijd je als je paard een onderhals aan het ontwikkelen is? Mijn bijrijdijslander word de laatste tijd meer gereden en krijgt nu overal spieren, zowel heel veel bij haar manen kam en bij haar onderhals. Ik zelf rijd voornamelijk met lange teugel buitenritten en de andere 2 rijders ook, dus wat word er dan fout gedaan dat zij nu zo'n onderhals krijgt?

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 18:14

Mijn Nappie heeft ook een onderhals en dit komt echt niet altijd door een verkeerde rijstijl! Nappie is een luchtzuiger en doordat ie dit doet ontwikkeld hij zijn onderhals Frusty Helaas kan ik dit dus niet echt verhelpen wel wordt het minder als ik hem weer intensief kan gaan rijden.....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 18:47

Afbeelding

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 18:55

Je kunt het niet alleen zien maar ook voelen, de hals van een paard hoort aan de bovenkant gespierd (hard) te zijn en aan de onderkant moet het zeg maar flubberen, als het hard aanvoelt dan is het dus een onderhals.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 19:00

Hmmm dan heeft m'n pony dat ook,maar aan de bovenkant is ze ook erg dik dus het valt waarschijnlijk niet zo op.

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 19:18

hello,

paarden met een onderhals drukken volgens mij de rug weg. Mijn paard is ook luchtzuiger, maar tijdens rijden heeft hij en ik er geen last van. Behalve wanneer hij spanning opbouwt ; dit kan zijn door dingen om hem heen, waar ie van schrikt, maar ook wanneer ik misschien iets te veel van hem vraag of iets te lang vasthoudt ! Schijnheilig

Ik denk ook dat door het luchtzuigen wel de onderhalsspier telkens wordt aangetrokken en daardoor sterker wordt, maar dat dit niet automatisch betekent dat ie dan met rijden ook deze spier aantrekt. Die ervaring heb ik bij mijn paard in ieder geval niet. Maar wanneer ik iets fout doe Frusty , komt ie spier er wel meteen op!

Sommige paarden hebben er veel aanleg voor en zijn vaak moeilijker nageeflijk te rijden. Elke spanning uit zich in opzetten van die spier en het wegdrukken van de rug. Je hebt een zeer consequente, zachte hand nodig en veel ontspannende oefeningen, waarin het paard de hals mag strekken en het hoofd mag laten zakken.

Door ruiterfouten kan het dus zeer zeker verergeren! Ik denk dat een paard nooit uit zichzelf deze houding aanneemt, omdat dit veel vermoeiender is dan wanneer hij los door de rug loopt.
Wellicht is het een gewoonte geworden, waarmee de ruiter nog niet goed genoeg kan omgaan.
Veel succes.

DianaL