maat van het tuig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marielle231

Berichten: 3220
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: zwolle

maat van het tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-02 09:56

Ik ga nu alvast kijken voor hoofdstel en zadel voor mijn toekomstige pony
het enige probleem is dat ik nog niet alles weet met die maten enzo
de pony wordt zoiezo 1.50 misschien iets groter.
het is een kruising tussen een New Forest en een Appaloosa
het zadel koop ik als 17 inch als het past dan he
maar moet ik nu een pony of een middel als hoofdstel hebben
en de been beschermers dan zijn ook drie maten kan dus weer kiezen tussen pony of middel

wie kan me daar bij helpen??

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 09:58

Als je nog geen pony hebt heeft het geen enkele zin al tuig te kopen. Helemaal niet als je (zoals je in een ander topic zegt) een jaarling wil kopen.
Laatst bijgewerkt door dimmelim op 01-08-02 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 09:58

Waarschijnlijk niemand. Het lijkt mij persoonlijk niet echt slim om eerst je zadel en hoofdstel te kopen en dan pas een paard erbij. Dan moet je nl. een passend paard kopen bij je zadel en niet een passend zadel bij je paard. Het laatste lijkt mij een stuk prettiger! Haha!

Mijn advies, ga eerst lekker op je gemak op zoek naar een leuke paard/pony en hou het geld wat je nu aan een hoofdstel en zadelo zou bsteden lekker apart, zodat je dat gelijk kan kopen als je pony er is!

marielle231

Berichten: 3220
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-02 10:02

Ik zei ook kijken he Pling
ik ga het nu nog niet kopen maar ik wou graag al zo'n beetje de maten weten want die maten snap ik nooit.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 10:09

marielleaartsen schreef:
Ik zei ook kijken he Pling
ik ga het nu nog niet kopen maar ik wou graag al zo'n beetje de maten weten want die maten snap ik nooit.


Dan nog heeft het weinig zin.

De ene pony van 1.50 heeft een Cob maat de ander een Full maat!
Ook verschilt het heel erg per merk enzo. De ene maat pony is de andere maat niet. Zo heb ik van mentuig bv maat shetlandpony, maar het hoofdstel is weer maat pony.......

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 10:10

Tja de maten liggen helemaal aan je pony of paard en kan je dus pas vaststellen wanneer je pony is uitgegroeid. Koop in ieder geval geen zadel zonder dat het zadel door een ervaren persoon/ zadelmaker goed is gepast. Hier kan je behalve misschien je eigen kontmaat echt niets zinnigs over zeggen zonder het betreffende paard erbij.

Qua hoofdstel denk ik aan cobmaat maar misschien heeft die van jou wel net een extreem klein koppie of juist een gigantisch hoofd. Hetzelfde geld voor bitten, mijn ijslander 11,5 centimeter, de buur ijslander 12,5 centimeter, pony 1 1.50 hoog, 13 centimeter paard kwpn met edel koppie 11,5 centimeter, shet met groot hoofd, 12 centimeter.... etc etc.

marielle231

Berichten: 3220
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-02 10:15

ahaaaa ja al die maten ik word er helemaal gek van ik snap er niks van Boos! maar goed in 2 jaar voordat ik het nodig heb kan ik veel leren
Ik heb altijd alleen maar op manege paarden gereden en die hadden alemaal een goed zadel en hoofdstel enzo die maten wist ik niet, maar nu heb ik een verzorg fjord en straks een eigen pony dus dat soort dingen moet ik toch langzamerhand wel gaan weten

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 10:19

marielleaartsen schreef:
ahaaaa ja al die maten ik word er helemaal gek van ik snap er niks van Boos! maar goed in 2 jaar voordat ik het nodig heb kan ik veel leren
Ik heb altijd alleen maar op manege paarden gereden en die hadden alemaal een goed zadel en hoofdstel enzo die maten wist ik niet, maar nu heb ik een verzorg fjord en straks een eigen pony dus dat soort dingen moet ik toch langzamerhand wel gaan weten


Er is dus ook geen logica die je kan leren, zo van een pony van 1.50 heeft altijd dit nodig. In de meeste gevallen heb je cob-maat hoofdstel nodig maar ook maat pony en full kan voorkomen. Je moet dus altijd precies meten en uitzoeken wat er bij het betreffende paard past en dat kan pas als je een volgroeid paard hebt.

marielle231

Berichten: 3220
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-02 10:28

ooooh oke dan weet dat dank jullie wel voor jullie hulp