Isolda zit vast of is stijf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Isolda zit vast of is stijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-02 10:14

Gisteren is Isolda voor het eerst een beetje in de rondte geslingerd. Longeren was het niet te noemen, ik wilde gewoon eerst kijken hoe ze liep voordat ik verder zou gaan.

Ze loopt niet vrij uit het schouder weg met haar voorbenen en het lijkt alsof ze haar rug vasthoud.
Ik kon mijn vinger er niet zo goed opleggen wat het nou was en waar het weg kwam. Ik kon duidelijk zien dat ze niet lekker liep, ze deed een beetje haar hoofd naar buiten op de volte en rechtsom hield ze haar staart eigenaardig scheef.
Het lijkt alsof ze haar rug vasthoud even achter het zadel.
Maar ik twijfelde erg, want ik kon niet precies zien wat ze nou precies deed.
Mijn vader was het ook al opgevallen dat ze niet helemaal lekker liep in de wei, dus ik verbeeld het me niet.
(wat nogal eens voor kan komen, door overmatige zorgen, dan zie ik dingen die er niet zijn Knipoog )

Maarrr... Zou dit nog stijfheid zijn van het ongeluk? Ze heeft natuurlijk zo'n verschrikkelijke opdonder gekregen van die wagen en daarvoor was ze ook al een eind onderweg geweest in een flinke draf.
Vervolgens twee week op stal, dat doet je lichaam natuurlijk geen goed.
Ze loopt nu sinds donderdag weer in de wei, zou dat dan nu niet al een klein beetje los gekomen zijn? Verward

Hmmm... ik weet dus niet zo goed wat ik nu moet doen. Nog een paar dagen rust geven? Beetje longeren om die spieren wat op te warmen?
Nog even aankijken en dan toch nog maar eens de DA halen?

Vanavond neem ik nog iemand extra mee, kijken wat hij zegt als hij Isolda ziet lopen. Kijken of hij de zelfde punten ziet als ikke....
Verdorie, wat een gedoe ook!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 10:20

Ik zou zeggen, veel stappen eerst. Gewoon rustig weer op gang komen voor dat je weer echt aan het werk gaat, zo kan alles rustig een beetje los komen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 10:27

Vergeet niet dat longeren best zwaar is en vooral als ze een klap heeft gehad. Als het gedeelte achter het zadel niet meer beweegt dan kan daar idd het probleem zitten. Wees er voorzichtig mee.

Zou idd even stapje terug doen misschien lekker stappen onder het zadel en iets van Coles Linement op d´r rug smeren. Onder het zadel kan je haar makkelijker loswerken en is minder zwaar dan aan de longe.

Ik weet niet of je een paarden fysio in de buurt hebt als het probleem wat langer bijft zou je dat kunnen proberen.

Succes.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 10:57

Idd rustig aan doen en veel stappen. Haar spieren hebben zeer waarschijnlijk een flinke opdonder gehad. Vervolgens gaat ze op stal, vanwege haar wond. De boel zal dus best wel verkrampt zijn, en moet dus voorzichtig weer loskomen. Ga lekker wandelen, een behandeling met cole's linament of ander 'spierspul' doet ook nog wel eens wonderen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 11:33

Ik zou voorlopig rustigaan doen maar dat ze haar staart ook scheef houd bevalt me niet zo goed.
Paarden die scheef zijn houden vaak hun staart scheef kan het niet zijn dat ze een opdonder in die rug heeft eghad dat er een wervel scheef zit?

Ik zou voorlopig rustig loswerken (weekje zoiets) even aankijken en bij geen verbetering even de veearts vragen als je met je duim over haar rug gaat of langs haar rug drukt ze die dan weg (beetje druk op je duim zetten) volgens de man die lodewijk doet drukt een paard bij een scheve wervel; meteen z'n rug weg

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132046
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 12:11

Ik sluit me aan bij de voorgaande reacties; veel rustig loswerken, en even aankijken hoe het gaat.
Als er na verloop van tijd geen verbetering is, dan zou ik er de DA even bij laten komen.
De staart scheef houden kan inderdaad als oorzaak een scheve wervel zijn, maar het kan ook zijn dat je paard zo gespannen is dat ze daardoor "krom" wordt.
Met veel ontspannen rijden en/of longeren kom je waarschijnlijk wel te weten waar het vandaan komt.
Veel succes !

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-02 17:59

Rustig loswerken... Dat klinkt heel mooi! ... maar het is weer zo'n woord dat ik denk van Verward Een term waar je alle kanten mee uit kunt Knipoog
Ik had zelf het idee dat als ze vrij aan de longe loopt ze minder belasting zou krijgen op haar benen. Daar wilde ik tenslotte naar kijken, alleen zag ik dus iets heel anders.
Voor mijn gevoel denk ik dat als ik erop zit het meer belastend zou zijn als beweging vrij aan de longe. Maar daar werk ik haar natuurlijk niet mee los, aan een halster rondjes slingeren.
Is longeren werkelijk zwaarder/ intensiever als rijden?
Ik neem haar vanavond nog eens mee aan de hand. Gewoon wandelen, languit stappen, dan heeft ze geen belasting van boven en geen belasting vanuit de volte.
Ik had verwacht dat ze stijf zou zijn, dat is natuurlijk vrij logisch na zo'n klap en vervolgens op stal. Maar... ik kan het niet benoemen, ze loopt naar mijn inzien té krampachtig. Ook omdat ze haar staart scheef hield Verward
Vanavond nog eens kijken. Ik had al eens over de rug gevoeld, maar dat is ook zoiets. Ik weet eigelijk niet precies hoe die rug voelde voor het ongeluk. Ik bedoel, je weet wel hoe een paarderug voelt, maar om te voelen dat er iets fout is....

Misschien zie ik overal wel weer apen en beren. Het zal misschien gewone stijfheid zijn. Maar stel je voor van niet.... dan wacht ik liever nog even met erop te gaan......

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 18:07

oei klinkt allemaal niet best
iig veel sterkte *duim duim *

maar als ze echt last heeft van haar rug
en jij gaat er met je vinger overheen dan drukt ze hem in ene weg
dat kan je duidelijk zien
maar ja, ik ben geen fysio dus ik kan het je niet 100% garanderen dat k gelijk heb..
laat je weten hoe t is afgelopen?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 19:21

klinkt als stijfheid van het ongeluk
ik zou veel stappen,tot ze echt weer rad loopt en dan pas rustig weer conditie opbouwen en soepeler maken.maar stappen is altijd goed voor gewrichten,pezen en rug/achterhand.
sterkte meis en geef isol een vreselijk dikke knuffel van me!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 10:22

Isolda heeft natuurlijk een flinke optater gehad van dat hele ongeluk. Uit wat jij beschrijft zou het kunnen dat er dingen scheef staan in de rug. Overigens kan een wervel niet scheef staan (dan heb je een complete hernia) maar wordt er vaak zo over gesproken als er iets vast zit in de spieren/bandenstructuren eromheen.

Je kunt Isolda eens recht neerzetten, goed vierkant, en dan achterop haar kruis kijken of beide heupkoppen nog op dezelfde hoogte zitten. Evt leg je een waterpas op haar kruis om te zien of en hoe hoe dat vervalt.

Het lijkt me een beetje teveel van het goede om haar nou te gaan kraken oid. Dat lijf heeft al zo'n klap gehad, en moet daar eerst een beetje van herstellen. Vergeet niet dat ze ook die lange boxrust heeft gehad, dat heeft absoluut zijn uitwerking op de spieren, zeker na de ellende van vlak daarvoor.

Veel rustig, onbelast bewegen, zodat ze haar lijf zachtjes een beetje los kan lopen. Zo los longeren wat je nu doet is heel goed, en veel stappen, aan de hand of onder de man. Evt kun je een beetje vitamine E bijvoeren voor de spieren.

Blijf je problemen houden dan kun je eens bekijken of er een fysio/manueel therapeut naar haar rug en bekken kan kijken.

Arme Isolda, geef ze nog maar eens een dikke knuffel van me Lovers Het komt vast wel weer allemaal in orde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 11:27

Plekken in de rug waar iets mis is, zijn soms warmer dan de rest. Je kunt over haar rug eens voelen om te zien of je warme plekken kunt vinden. Los bewegen aan de longe lijkt mij niet veel kwaad kunnen en rechtuit stappen al helemaal niet, beweging is meestal beter dan stilstaan.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-02 18:34

Fijn voor de reacties! Ik heb even met hand over haar ruggegraad gegaan, maar ze reageert helemaal niet. Drukt niet haar rug weg oid. Dat is dus positief. Nu blijf ik dus maar rustig stappen tot ik wat verbetering zie. Eigelijk is het ook nog maar net geleden dat ze van stal komt. Misschien wil ik haar iets te snel zien herstellen. (wishfull thinking)

Ach, ik ben al lang blij dat ze lopen kan. Ze vond zich zelf heel zielig Haha! gek paard, ze wilde niet meer richting de stal waar ze stond na het ongeluk. Ze zal wel denken, stopt Jantina me weer in dat hok *LOL*

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 19:03

Hoi Jantina,

Het is wel fijn dat je paard niet reageert bij aanraking van de rug.!
Ik ken de geschiedenis van je paard niet, maar ik begrijp dat ze wel veel heeft meegemaakt. Misschien zet zij (door dit trauma) haar lijfje wel vast?
en zal deze stress wat moeten slijten?
Ik begreep dat je bij het lopen in de wei ook al zag dat het een beetje anders was dan vroeger. Zie je alleen andere dingen bij het bewegen van je paard of zijn er ook nog andere signalen? Dan denk ik bijvoorbeeld aan hoeven geven. Bij paarden met een rugprobleem kan dit ook moeilijk zijn. Vooral als je ook nog heel voorzichtig probeert om het (achter) been wat onder de massa te brengen of juist naar achteren te laten strekken.

Stappen (rechtuit) op harde bodem is volgens mij altijd goed, behalve wanneer paarden hoefproblemen hebben.
Ik zou een DA/fysio/manueel arts erbij halen als ik het niet zou vertrouwen. Wel zou ik dan iemand zoeken, waarvan de handelswijze je bekend is, zodat je weet wat ie gaat doen.
Veel succes.
DianaL