minder doen, minder eten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

minder doen, minder eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-02 18:39

Ik geef Flair altijd minder krachtvoer als ze niet of weinig gewerkt heeft.. doen jullie dat nou ook en kan het misschien kwaad wat ik doe?

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 18:42

Ik geef Wiets gewoon elke dag even veel, maar hij krijgt dan ook bijna niks (2x 0.4 kg Vork ). Om van die amper een kilo dan nog af te gaan halen, dan blijft er niks over (en is hij de volgende dag verschrikkelijk sloom).
Het lijkt me absoluut geen kwaad kunnen als je haar minder geeft als hij niet gewerkt heeft, lijkt me juist goed. Zeker als ze best veel krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 18:42

Ik voer zelf altijd nog bij nadat ik gereden heb. De hoeveelheid van het extra voer pas ik altijd aan aan het werk dat mijn paard heeft verricht. Prima dus!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 18:48

Ja wij doen dat ook zo, ze krijgen een basishoeveelheid krachtvoer, en we voeren na het rijden bij.........hoe harder gewerkt hoe meer extra Lachen

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 19:28

Ja hoor op de dagen dat ik rijd krijgt die van mij brok en anders helemaal geen brok op dit moment

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 20:19

het beste is het om je aan een vast voer patroon te houden. Het lichaam verwacht een bepaalde hoeveelheid stoffen. Je kunt haar wel meer geven als ze veel gedaan heeft of als ze langere tijd niets mag doen wat afbouwen en later weer opbouwen.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 20:21

Mijn pony krijgt ook meer als ie meer gedaan heeft!

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 20:36

Bij ons krijgen ze ook minder biks als ze eens een dag (of eventueel langer) niet werken. Hooi blijft wel gelijk.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-02 20:53

Ik geef ook alleen minder bix, normaal krijgt ze 1/2 bix en 1/2 kruidenmuesli als ze gewerkt heeft, en als ze niet gewerkt heeft krijgt ze geen bix, alleen 1/2 muesli.

Aan de ene kant is een vast schema goed, maar aan de andere kant moet het voer wel gelijk staan aan wat ze lopen ivm maandagziekte enz.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 22:36

Ik voer meestal minder als ze niet gewerkt hebben en meer als ze heel hard gewerkt hebben. Mijn voer is aangepast op de normale training *LOL* (alleen cheeka niet, die is net onder het zadel en krijgt bij normale training meer...moet het blaadje nog aanpassen voor mijn moeder Haha! )

leoni

Berichten: 737
Geregistreerd: 27-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 22:53

ik geef mijn verzorg paardje altijd zijn prutje ook als hij iets minder heeft gewerkt

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 08:16

Als ik een week of een dag of 5 niet rijd en Imker kan gewoon buiten overdag, voer ik de helft minder. Uit ervaring weet ik dat hij, als ik dit niet doe, binnen 2 dagen staat te stuiteren in de stal.
De DA gaf mij exact ditzelfde advies. Minder/geen werk = minder voeren

pmarena

Berichten: 48094
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 08:53

Tja , dan kom ik toch weer.......

Het is volstrekt logisch om minder te geven als er minder gewerkt is die dag ,
of andersom.
Maar Stel dat je de ene dag dus hard werkt of een veel langere rit maakt dan anders , ga je dan ook een extra portie geven , als je paard de dag erna vrijwel niks doet ?
Dat vind ik dan weer moeilijk....

Je stopt er dan extra energie in die je eigenlijk niet gaat gebruiken....

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 09:10

Ik geef Cerise wel 'wat extra', maar maak het verschil niet te groot.
Ik heb ook het gevoel dat ik er 'extra energie in doe, die ik er daarna niet uithaal', maar goed, dat ligt er aan.

De laatste tijd heb ik ook regelmatig dat ik het in de vorm van een klein beetje muesli en appel doe, gewoon als beloning.
Ze staat de hele dag op de wei en ziet er op het moment goed uit, energie genoeg tijdens het rijden... }>
Dan kan ik maar beter geen extra bix geven want dan wordt ze te heet.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 12:14

Idd pas je voer aan als je minder werkt. Niet zozeer voor het paard maar ook te voorkoming van bv koliek of teveel energie (stuiteren in de box of paddock). Vooral als je paard snel dik wordt moet je dit goed in de gaten houden.

Ik hou niet van dikke dieren ik zie ze liever wat magerder zodat ik er altijd wat bij kan doen dan te dik en het er bijna niet afkrijgen (dit vooral als je zelf niet voert).

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 12:26

Flair je doet het prima Knipoog

Ikzelf voer een standaard hoeveelheid brok en als ik gereden heb krijgen mijn paarden extra brok/ slobber

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 13:44

Als je weet dat je de volgende dag mionder met je paard gaat deon dan kun je 's avonds al minder voeren. Anders in elk geval op de dag zelf minder voeren ook i.v.m. spierbevangenheid. Ik geef zelf altijd de helft aan krachtvoer als ze niet werken, ruwvoer blijft gelijk.