Schilfers in staart

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132038
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Schilfers in staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-02 21:34

Een week of drie geleden heb ik op VMR een topic gestart over staartjeuk.
Mijn paard werd ineens zo ongeveer gek van de jeuk, en heeft z'n staart hardhandig kapot geschuurd Huilen
Na vrij intensieve behandeling (op advies van de DA) is de jeuk inmiddels gelukkig over.
Hiervoor heb ik de staart 2x per week met bethadineshampoo gewassen, en dagelijks behandeld met AVS14 (jeukstillende zalf).

Vanavond zag ik dat er allemaal losse schilfers (soort kleine korstjes) in z'n staart zaten.
De schilfers zaten zo'n 1 a 2 cm. van de staartwortel af.

Nu begin ik een beetje te twijfelen: is dit een goed of een slecht teken ???
Misschien een logisch gevolg van de behandeling, of toch een reden om weer extra attent te zijn ?

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 21:54

dit is een goed teken, namelijk dat de wondjes genezen zijn en de korstjes eraf zijn gevallen.
geen zorgen over maken dus maar toch wel de staart in de gaten houden zodat je er snel bij kan zijn als er weer iets mee zou gebeuren.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 16:10

Blijven wassen hoor, die schilvers moeten eruit want die gaan juist jeuken. En dan vooral bij de staartwortel heel goed wassen, niet een beetje shampoo erin gooien en dat er later weer uitspoelen, echt goed erdoorheen gaan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 16:14

Die schilfers zijn ook vaak troepjes en zand die op de huid blijven hangen door de zalf. Wel verwijderen dus want anders gaat dat weer jeuken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 16:15

Ik gebruik gewoon een goede anti roos shampoo zoals head & schoulders. Werkt perfect!

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 20:38

ik zou gewoon de velletjes er goed uit kammen als dat niet goed gaat dan kan je ze ook wassen met summer wash, dat is een paarden shampoo voor paarden zomer eczeem hebben of gewoon schuren enzo, het reinigt erg goed en daarna kan je de velletjes er veel makkelijker uit krijgen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132038
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-02 20:51

Steef schreef:
Blijven wassen hoor, die schilvers moeten eruit want die gaan juist jeuken. En dan vooral bij de staartwortel heel goed wassen, niet een beetje shampoo erin gooien en dat er later weer uitspoelen, echt goed erdoorheen gaan Lachen


Doe ik zeker, de staartwortel wordt grondig gescrubt ! Haha!
Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik zeker iets mee.
De komende tijd blijf ik stug doorgaan met wassen en smeren, zeker nu het zo warm is.

Nog 1 vraagje voor degenen die ervaring hebben met dit probleem:
Hoe lang duurde het bij jullie voordat de schilfers wat minder werden ?
Ben ik erg benieuwd naar, dan weet ik een beetje wat ik kan verwachten (gelukkig nog nooit een paard gehad met jeuk-probleem, dus het is allemaal nieuw voor me).

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 21:43

zolang ik blijf smeren met middeltjes blijft het schilferen, dus zo gauw dat ik merk dat de huid er goed uitziet en dat ze niet meer schuurt stop ik met insmeren.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 11:37

Je kunt ook tea tree olie in water doen en dan met een spons de staartwortel helemaal natmaken (dagelijks doen). Is een fijn natuurlijk middeltje dat de jeuk vermindert en de huid kalmeert.