Wie heeft er rubberen matten in de stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Wie heeft er rubberen matten in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-02 16:12

Hoi!!

Ik zit er over te denken om rubberen matten in de stal te leggen.
Wie heeft er ervaring mee en wat zijn de voor en nadelen?

Groetjes en bedankt!
Janneke

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 17:30

iemand bij ons op stal heeft, ze ideaal om open plekken, door het liggen, te voorkomen of voor paarden die veel met de hoeven schrapen (zodat, als ze zonder ijzer staan, de hoeven tot op het vlees verslijten of, als op ijzers staan, je ijzers als een gek verslijten)
nadeel is dat er veel troep onder blijft liggen en dit, als je ze niet regelmatig schoonmaakt gat rotten en stinken

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 17:32

Nadelen:
-ze kunnen er op uitglijden als er mest op ligt
-het is niet bepaald warm

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 17:57

Voordelen is dat het je veeeeeeeeeel minder aan strooisel etc kost omdat ze het redelijk 'zachte' rubber hebben om op te liggen.Dat is ook de enige reden dat er bij ons paarden op staan(paarden die stro eten)
Nog een reden is dat ze bij ons op roosters staan onder de stallen is een gierkelder.
De meeste stallen zitten gaatjes in de vloer maar sommige staan dus op rubbere matten met hier en daar 1 spleet open van de roosters.

Nadeel van de matten is dat het heel snel glad is en dan hoe je je best ook doet er als wat onder komt.
De matten zijn vreselijk zwaar (worden met de trekker verlegd)en kun je dus niet 123 verplaatsten om schoon te maken.
uitmesten is wel snel klaar omdat je ze vaak heel makkelijk uitveegt

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 18:19

Ik heb ook eens een stal met rubber tegels gezien. Die zijn misschien niet zo zwaar.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 19:06

bij ons op stal heb je ze ook... voorin is 50 cm steen... onder de voerbak en drinkbak. de rest is rubbermat met een kleine spleet ertussen 50 cm van de achterste wand af waar urine door kan lopen.
meron schoof al zijn zaagsel naar de zijkanten en stond vaak zo op de rubbermat... opzich vond ik dat wel een beetje eng met uitglijden, dus ik harkte hem 2 keer per dag aan... farouk deed dat niet en dan is het heel handig met uitmesten.
de randen kan je redelijk makkelijk omhoog slaan zodat je eronder ook schoon kunt maken.
wat mij fijner lijkt zijn rubber tegels met profiel, zodat ze niet zo snel uit kunnen glijden

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 11:07

wij hebben ook al jaren matten in een aantal stallen, droger, minder snel wondjes van het liggen, hoeven slijten minder als het paard schraapt, nadeel; uhhhhh, eentje dan, je moet ze af en toe opzij leggen, luchten en schoonmaken en ze zijn errug zwaar Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 11:10

DAt je wondjes ermee zou voorkomen begrijp ik niet hoor Verward

Volgens mij gebruik je dan niet genoeg strooisel

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 13:44

Rubberen matten zijn lekker warm en zacht.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 13:47

Ik heb ook nog nooit gehad dat paarden wondjes kregen van de vloer. Lijkt mij toch dat er dan iets niet goed is. Of je moet eentje hebben die denkt dat ie bouwvakker is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 13:53

De reden dat ik ze niet in de stal heb, is omdat ik het echt erg vies vindt. Er komt mest en urine onder, en ze zijn te zwaar om er elke week uit te trekken om af te spuiten. Bovendien worden ze idd spekglad als er niet voldoende strooisel op ligt.

Ik zweer bij een onderlaag van zaagsel, en stro er bovenop voor het neuzelen zodat ze wat te doen houden.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 14:29

Wij hebben het ook opstal, en ben er blij mee.
Het is warmer dan de betonnen stal vloer, ik nog nooit last gehad met uitglijden, en hetis een egaler oppervlak.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 15:04

Bij de stal waar Ivanka nu staat, liggen er ook rubbere matten. Maar daar doen ze dan wel een normale hoeveelheid strooisel bovenop, zodat ze niet uitglijden. Maar ze zijn idd erg zwaar Schijnheilig

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 18:50

Ik heb van die matten die ook bij Divoza kan kopen in de stal. Ik ben er heel tevreden over. Het zijn een soort van drainerende matten, zodat de pies weg kan zakken en in de afvoer kan lopen. Het is echter niet zo dat als ze gaan liggen dat ze dan in hun eigen pies liggen.

Ik heb er ook nog nooit last van gehad dat die matten glad waren. Ze hebben een stroeve bovenzijde, dus ook als ze nat zijn, zijn ze niet glad. Wij hebben er bovenop nog een laag stro liggen.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 19:08

wij hebbe ook matten...Marilyn schraapt nogal met der hoefjes! En je kan ze gemakkelijk wassen vind ik...bij ons worden de matten ook niet glad...ik vind ze zelf reuze handig....Jenna by the way ff offtopic maar over PakePiet de hoefsmid zou gister komen maar kwam niet opdagen maar ik blijf me best doen!!!

DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 20:17

Je hebt 2 soorten rubber, de massieve en de vochtdoorlatende. De massieve zijn glad als ze nat worden de vochtdoorlatende hebben een stroeve bovenkant.
Als je vochtdoorlatende matten hebt moet je ook een doorlatende ondergrond hebben. Dus gladde matten op een zandondergrond, of matten op noppen op een betonnen ondergrond met wegloopgeul.
Ik heb ook de matten uit de divozagids (al 5 jaar) en ze bevallen prima, minder zaagsel en een zachtere en warmere ondergrond.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 20:20

ik had ze bij Geisha.... ideaal, omdat zij op zaagsel stond kon ik het er opvegen. Daarnaast kost ook minder hoef, bij het schrappen enz en het nadeelis iodd het kan glad zijn en er kan mest/zaagsel oid onderkomen wat je 1,2,3, niet weghaald!

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 20:54

Het lijkt me ookideaal voor Des. Dat is zo'n paardje dat al haar stro opvreet, en daardoor op de koude betonnnen vloer moet liggen. Eerst nog de bouwvergunning, en dan....

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 22:07

Ik heb alleen 1 rubberen mat voor in de stal liggen. Voor de rest een lekker pak zaagsel er in (en er over)
Omdat meneer al zn zaagsel altijd naar achteren schopt en dus daar dan alleen maar stenen overhoud.
En omdat ie lekker gaat schrapen en stampen als ze gevoerd worden, dan willen zn ijzers nog wel eens scheef afslijten.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 22:10

Steef schreef:
Ik heb ook nog nooit gehad dat paarden wondjes kregen van de vloer. Lijkt mij toch dat er dan iets niet goed is. Of je moet eentje hebben die denkt dat ie bouwvakker is....


Had ik ook nog nooit van gehoord totdat mn paard een wondje op zn hak had die maar niet mooi wou genezen.
Ook al heb je er een dik pak in liggen, er kunnen door het liggen en opstaan kale plekken onstaan. Daar kwam dat wondje bij hem dus door.
Nu dus voorin en rubberen mat en nog meer zaagsel er in, nu gaat het stukken beter.

En geloof me, niet iedereen heeft een lekker dik pak stalbedekking in zn stal liggen....

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 01:49

Ik heb ook rubberen matten in de stal liggen.
Hele oude, die volgens mij eerst voor de koeienstal is gebruikt, van die koeiematten dus, sommige met profiel, sommige zonder.
Maargoed, als je er gaatjes in wilt hebben zodat de urine naar beneden kan lopen, kun je dat er zo in snijden.
Ik heb dat niet (wel gehad, maar de krullen/zaagsel gaan er ook door), Er onder zit een gier kelder met daarboven roosters (van die hele brede) en daarop dus de matten.
Daarop het strooisel (tijdje stro, maar dat vindt ik niet fijn in gebruik, maar normaal krullen).

Ik vindt die matten ideaal, het vervangt het strooisel absoluut niet, maar is een goeie ondergrond voor onder het strooisel.
Je kunt het trouwens ook tegen de wand ophangen als je paard daar tegen aan schopt bijvoorbeeld (op de vorige stal hadden ze bij sommige voorwanden die matten dus ook hangen, alleen bij het paard wat werkelijk tegen de voorwand/deur aan schopte niet, wat nog al eens een hels kabaal gaf en zeer irri dus was, maar naar mij dunkt, ook niet al te goed voor de benen van het paard zelf, het rubber hoeft het probleem niet te verhelpen, maar iig wel te verzachten, geluid wordt minder voor ons gehoor en de klap wordt minder voor het paardenbeen) of tegen aanligt.

Bij alle stallen in de buurt die ik ken, hebben ze zowat rubber matten in de stal liggen, ongeacht het strooisel wat daar boven op ligt.
Sommige hebben ze vast liggen (vorige stal), wat het schoonmaken soms bemoeilijkt.
Als er dan wat onder zit, kom je er niet makkelijk onder omdat ze vast zitten.
Met de waterslang afspuiten wordt wat moeilijker daar, aangezien de matten de hele stal bedekt en het water dus niet goed wegloopt, de onderkant kan je dan dus ook niet schoonmaken.

Ikzelf heb ze los liggen (op een andere stal waar ik heb gestaan, hadden ze dat ook), ik kan ze dus veel makkelijker schoonmaken en als de waterslang erop moet, kan ik een mat opschuiven zodat daar het water afloopt.
Eronder kan ik ze dus ook heel makkelijk schoonmaken, net als ik ze heel makkelijk eruit kan halen, wat ik ook wel eens doe als ik een grote schoonmaak houd.
Ook kun je ze tegen de wand aan laten lopen, of er een balk onder liggen zodat de rand oploopt.
En als je er even met de waterslang opspuit, is het zowat al schoon, je kunt het daarna ook nog nabehandelen met een of ander schoonmaak goedje oid, maar dat doe ik normaal nooit.

Op de vorige stal hadden ze de matten vastgemaakt, omdat sommige paarden nogal slopers waren en daardoor de matten niet altijd netjes recht bleven liggen.
Op die andere stal en mijn eigen is dat niet, nooit geen grote problemen mee gehad, alleen heel af en toe iets met de voet terug schuiven.

Als het zou kunnen, zou ik niet kiezen voor permanente vast liggende matten, maar als je paard nogal een sloper is, ook niet voor al te los liggende matten.
Het ideaalste lijkt me dan, matten die je zelf makkelijk en snel los kunt maken en vast zetten, dmv een touwtje bijvoorbeeld.

Samenvatting: ik vind ze ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 14:45

Ik heb een paar koematten in stal liggen. Mijn stal is een open stal, waar ze in kan om te schuilen enz. Die matten liggen er omdat ze anders op de beton moet liggen, en dat lijkt me niet zo lekker voor haar. Ik strooi per dag ongeveer 1 plak stro erin, maar dat vreet ze bijna altijd geheel op, dus dan kan ze eventueel nog zacht op de matten liggen. Ze zijn niet glad, eigenlijk behoorlijk stroef, en als ze de stal komt binnen gegalloppeerd en dan remt, dan zijn er behoorlijke remsporen en is het rubber ook wat heet, maar dat gaat snel over.
Het grote nadeel is de urine, die matten zijn loodzwaar, en daaronder wordt het een vieze troep, ik sleep met veel moeite die matten eruit, en dan ontsmet ik het geheel, want als je die matten optilt dan begint het te ruiken naar ammoniak, dus ik weet niet of dat bij een dichte stal kwaad kan, dat het dan te veel gaat stinken (en dat ze haar eigen dus vergiftigd.
Waarom ga je niet naar Divoza en een andere winkel eens bellen over informatie over die matten, en dan hoor je wel wat voor jou het beste is.

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

rubberen matteN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 15:06

Bij ody heb ik het ook een tijdje in de stal gebruikt, met daarover gewoon zaagsel. Ze schraapte toen erg veel omdat ze boxrust had en er geen hoef overbleef. Maar nu is het niet meer nodig en ik heb ze er direct uitgehaald. Er ging altijd zaagsel onder zitten. Je moet het best regelmatig schoonmaken onder die matten want je wilt niet weten hoe het er daar uitziet...