zo jong castreren??!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

zo jong laten snijden?

ja, waarom niet?
16 (32%)
nee, tuurlijk niet!
34 (68%)

Totaal aantal stemmen: 50


Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

zo jong castreren??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-02 13:07

op Marktplaats vond ik deze advertentie:
quincy onze pony heeft een veulentje op 21 april-2002 gekregen maar voor quatro
het veulen hebben we niet veel tijd dus we willen hem graag verkopen. quatro is
nu 3 maanden en heel erg speels. lief voor kinderen en vind het heel erg lekker
om geborstelt te worden,hoeven krabben is geen probleem. en hij loopt zo de
trailer in. quatro is een hengstje maar voor dat hij verkocht word word hij
gecastereerd.
intresse??
mail dan even.
groetjes silvia van der klomp.

sorry hoor maar je laat zo'n jong hengstje toch niet castreren? dat vind ik niet normaal.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 13:37

Waarom vind je dat niet normaal? Zodra de testikels zijn ingedaald kan een hengst worden gecastreerd. Hoe jonger dat gebeurd, hoe minder last ze er van hebben.

Begrijp me goed, ik ben niet iemand die per sé voor castratie is, ik heb zelf een hengst (14 jaar), maar als 't dan toch moet gebeuren, dan maar zo vroeg mogelijk.

Maar ik denk dat de toekomstige koper er ook wel wat over te zeggen zal hebben. Als die 't beestje graag als hengst wil hebben, dan denk ik dat de huidige eigenaar niet de kosten gaat maken van castratie.
Laatst bijgewerkt door Alvaron op 24-07-02 08:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-02 13:39

Ik vind toch dat dat hengstje eerst de mogelijkheid moet hebben om uit te groeien. Ik vind het gewoon erg jong.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 16:05

Het ligt eraan wanneer ze 'm willen verkopen maar een veulen van 3 maanden kan nog geen eens gecastreerd worden. De Ballen moeten eerst indalen en dat gebeurd zo ongeveer om en nabij het 1ste jaar

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 18:05

Inderdaad kan dit hengstje nog niet gecastreerd worden en als het aan mij ligt laat ik mijn pony altijd pas als 3-jarige castreren of het moet echt niet anders kunnen. Het kan nu dus nog niet.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 18:15

3 maanden vind ik erg vroeg,maar als alles in gedaald is kan het best. En hoe jonger ze zijn des te minder last en pijn ze van de castratie onder vinden.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 18:16

Staat ook nergens geschreven dat ze het veulen nu al, als 3 maanden oud zijnde, verkopen.... Verder zie Nimbers verhaal...

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 18:33

Zowiezo kan je pas vanaf 5 maanden afspenen en dus verkopen. Wat het castreren betreft: Als je vroeg castreert blijven ze meestal wat ieler, maar worden ze wel wat groter. Als je laat castreert worden ze over het algemeen wat forser. Het ligt er dus ook aan wat je wil.

Daarbij komt ook dat de hengsten manieren er gauw af zijn als je jong castreert, maar als je laat castreert heb je wel een meer macho-paard. (Hoewel we bij ons een dekhengst hebben staan die zo mak als een lammetje is hoor, dus dat verschilt ook wel per paard...)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 19:54

over het indalen: het hengstje van een kennis van mij kwam niet door de vetarinaire keuring (vooraf gaand aan premie keuring) omdat zijn ballen nog niet goed ingedaald waren. Beestje is 3, dus tja....

larie
Berichten: 20
Geregistreerd: 02-07-02
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 21:42

ik vin dat je minstens een jaar hengstje moet laten zijn na eeen jaar zijn ze ook vruchtbaar dan kunnen ze nu nog effe uit dollen en ik kan een paar henstjes die ook nog nie gecastereert zijn en die zijn heel lief ik zou het nog even mee w8 eigenlijk als zo'n beestje geweeon lief is waarom zou vroeg iets mandelijks weg laten halen larissa

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 22:17

las ik later een hengstje zou hebben zou ik hem zo lang mogelijk hengst laten, vooral om de uitstraling die hij dan krijgt.
pas als hij 4 of 5 is zou ik hem laten castreren omdat ik een afgezonderd leven toch niets vind...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 01:10

zolang mogelijk hengst laten
ik vind dat ze dan toch mooier uitgroeien en meer karakter hebben dan als ze al heel jong gecastreerd worden

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 07:26

Hmmmm mijn hengstje van 3 1/2 maand heeft toch echt z'n balletjes al hoor!!! Dus indalen van de testikels kan zeker wel eerder dan vanaf een jaar.
Persoonlijk zou ik een hengst ook niet zo jong al laten castreren, maar misschien hebben deze mensen daar een goede reden voor. Dat weet je niet voordat je hen dat gevraagd hebt. Dus oordeel niet te snel lijkt mij!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 10:17

Mijn paard is met 1,5 jaar gecastreerd omdat hij op stal bij zijn moeder en andere fokmerries en merrieveulens kwam te staan.
Heeft hem verder niet echt te kort gedaan aan mannetjesputter gedrag.
Als hij later geruind zou zijn had dat overigens misschien wel 3 cm gescheeld, die hij nu wel gegroeit is.

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 10:53

Meestal als hij uiteindelijk verkocht is is hij toch al gauw 5a6 maanden.
Lijkt mij geen probleem om hem dan al te casteren.
Dan doen wij ook altijd hoor zo na de 6 maanden en voor de 3 jaar.
Want dan heb je weer kans op allerlei andere problemen .

gr

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 14:48

Sterker nog mijn veulen van 1,5 maanden heeft al twee balletjes!
Maar ik vindt het zonde om hem zo vroeg te castreren had de advertentie ook gezien en trok ook even mijn wenkbrauwen op! Verward

Maar ja ik hou wel van een stevig paard, dus meer hengst, maar ik vind dat ze eerst een koper moeten zoeken! Misschien wil de nieuwe eigenaar zelf ook liever een hengst, lijkt mij een beter idee! Haha!

En trouwens mijn 2 jarige hengst loopt bij mij gewoon tussen mijn shet-merries in hoor! Geen probleem, ze geven hem wel een mep als hij vervelend wordt, dus voor hem geen eenzaamheid! Party!!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 15:29

wat raar dat die van jullie zo vroeg ingedaald zijn.
zodra ze ingedaald zijn zijn ze ook vruchtbaar is mij altijd verteld.
vandaar dat volgens onze veearts het indalen pas rond een jaar is.
hopelijk zijn ze nog zo klein dat ze niet goed bij de moeder kunnen

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 16:14

echt belachelijk. mensen denken ook niet meer na. ze denken alleen dat het makkelijker is, dus doen we het, maar of het ook goed is voor het paardje daar word niet meer aan gedacht.

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 20:50

Tja ik heb altijd geleerd dat de vruchtbaarheid pas met een maand of 8 begint en dat dit zelf zonder het indalen van de testikels plaats kan vinden. Vele dierenartsen even zoveel meningen is mij al wel eens opgevallen.
Maar voor de goede orde, mijn veulen probeert z'n moeder wel te dekken, dat deed echter hij ook al toen hij een maand oud was en de testikels nog niet ingedaald waren. Hij is een tikje dominant.
Castreren is er voor hem voorlopig nog niet bij. Kan altijd nog, eerst maar een kijken hoe hij uitgroeit en welke mogenlijkheden we in de toekomst hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 20:54

Nimber schreef:
wat raar dat die van jullie zo vroeg ingedaald zijn.
zodra ze ingedaald zijn zijn ze ook vruchtbaar is mij altijd verteld.
vandaar dat volgens onze veearts het indalen pas rond een jaar is.
hopelijk zijn ze nog zo klein dat ze niet goed bij de moeder kunnen


Ik kende een veulen en daarbij zag je de balle(tjes) al met een week Verward
En ze waren nog niet zo klein ook Haha!
Hij kreeg dan ook de bijnaam ballemans Haha!

Deze is met het jaar gecasterreerd.

Persoonlijk zou ik niet wachten tot ze 3 of 4 zijn, behalve als ze heel makkelijk zijn, maar ik ben liever het overdreven hengsten gedrag voor.
Je hebt er allebei maar last van.

tiaa
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 00:48

vind het wel erg jong

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 08:17

Bij ons op stal stond een fries veulen, hengst, die een jaar en drie maanden was, nog bij de merries als het aan de stalhouder lag.
Echter omdat Cerise ook 1 van die merries was, wilde ik het niet hebben, stel dat ze gedekt werd... moet er niet aan denken. Bloos
Zo zie je maar dat sommigen geen idee hebben hoe vroeg een hengst al 'iets' kan doen.

Alleen duurde het bij dit veulen even voordat hij doorhad dat-ie pappie kon worden eventueel... }>
Maar ik denk dat deze pas met drie/vier jaar wordt gecastreerd.
Reden: ze willen hem goed laten groeien, niet alleen de hoogte in, maar ook de breedte.
De andere hengst is een Belg, en ook nog hengst omdat-ie vier is, en ze hopen dat hij nog wat 'imposanter' qua bouw wordt de komende maanden.

On topic nog: ik vind het wel vroeg om al zo gauw te ruinen, maar het zou kunnen dat zo'n kleine pony eerder uitgegroeid is dan zo'n groot paard natuurlijk... dat ze denken dat het al kan Verward

Maar afgaand op mijn intuitie zou ik het pas doen als hij een jaar was, maar ja, ik ben eigenlijk een beetje leek nog op dat gebied. Knipoog

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 10:37

misschien verkopen ze m nu wel maar dat als ie ouder is word gecastereerd?

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 12:22

Rhaïa schreef:
Zowiezo kan je pas vanaf 5 maanden afspenen


Afspenen kan ook al vanaf 3 maanden hoor. Zou er zelf niet de voorkeur aangeven maar dat is een ander verhaal.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 13:58

ja als je zo beredeneerd kun je een veulen met 1 dag wel afspenen. castreren voor dat ze 1 zijn is gewoon dom. zou zowizo wachten tot ze drie of ouder zijn. Bijna elk veulen klimt op zijn moeder. Dat is nog geen reden om ze te laten castreren. Zelfs mijn merrie veulen doet het. Normaal gesproken is een hengst met 1 jaar geslachtsrijp. Kan per ras en per paard verschillen, maar Zowat is ie geslachtsrijp zet je hem toch lekker tussen zijn soort genoten het voor jaar zomer en najaar. don't see the problem