scheur tussen hoefballen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hdoortjez
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: ???

scheur tussen hoefballen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-02 12:57

hallo, mijn paard heeft al lange tijd een "scheur" tussen zijn hoefballen. de ene zegt rotstraal de andere zegt dat ik mij geen zorgen hoef te maken. er komt geen vuiligheid uit. binnenin de scheur is het droog en schoon. mijn paard loopt er niet kreupel op en heeft afgelopen winter ook geen rotstaal of zo gehad. de wei en paddock zijn droog net als zijn stal. herkent iemand dit en wat heb je er deed je er aan?

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 13:02

Dat is gewoon een hele diepe middelste straalgroeve...
Die moet je goed schoon en droog houden, want dat is een ideale broedplaats voor rotstraal. Een schone diepe middelste straalgroeve = dus niet altijd rotstraal.

Misschien kan je met je hoefsmid er naar toe werken dat die straalgroeve uiteindelijk wat minder diep wordt, omdat het dus wel lastig is dat elke keer schoon te maken. Een minder diepe is makkeijker.
Maar verder heeft het geen bezwaar.
Let op: het mag niet dieper worden, want het zit dan al gauw in het 'leven' van de paardenvoet, en dat is niet wenselijk.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 13:52

Waar precies bedoel je? Op het haarloze gedeelte, of op het gedeelte onder de koot?
In het haarloze gedeelte is het waarschijnlijk de groeve, dat is niets ernstigs? Heeft je smid er niets over gezegd? Anders zou ik het aan het aan hem vragen.

Loopt Skip er kreupel door? Als dat niet zo is, zal het waarschijnlijk niets ernstigs zijn en kun je wachten tot je smid weer komt, anders zou ik hem eens bellen als ik jou was. Het is goedkoper om de smid te laten komen en een kijkje te laten nemen, dan de DA.