Scheervraagje!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Scheervraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-02 13:48

Aangestoken door Rivjenn ook even een scheer vraag:

Ik wil Tiko van de winter scheren, omdat hij zo dik in zijn vancht zit 's winters dat rijden minder plezier geeft, en opdrogen uren duurt, ook vergt de verharing altijd weer zijn tol, waardoor hij een tijdje minder in zijn vel zit.

Zodoende heb ik besloten hem te gaan scheren, vrees dat vroeg dekens erop niet genoeg helpt voor Tiko, heeft altijd een gigantische winter vacht gehad, en tot vorige winter ze leven lang alleen buiten gestaan.

Maar...HOE en WANNEER zouden jullie TIko scheren.

Kijk, het is en blijft een Tinker, en ik wil liever de sokken laten zitten. Maar, moet ik dan de hele benen niet scheren (zogenaamde 'jachtmodel') en zij nhoofd...wat doe ik daar mij???

Of zijn benen scheren tot zijn de bovenkant van zijn sok???

Wat lijkt jullie het mooist?? en wat het handigste tijdstip om te scheren???

Alle overige tips zijn ook welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 13:51

Ik scheer eind oktober al voor de eerste keer (Fjord). Je kunt er voor kiezen om de benen in het haar te laten zitten, met een schuine streep op laten lopen. De benen kun je ook scheren zonder de sokken zelf eraf te halen, maar dan moet je wel aardig handig zijn met je scheerapparaat.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 13:52

Wij scheren Sya (tinker) ook in de winter ivm lange haren. We scheren vanaf de knieƫn. Wij zijn begonnen met scheren in oktober. vaak moet een 2e keer nog begin januari.

Groetjes Merilyn

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-02 13:58

Heb je fotos van geschoren Sya??
ben benieuwd hoe dat eruit ziet, tot de knieen.
En wat doe je met het hoofd???

owja...veranderd de kleur vaak, als je scheert, zie bij veel bruine en vosjes, dat de kleur iets of veel anders wordt, wat denken jullie zal bij Tiko het zwarte (zwartbont is Tiko) zwart blijven ofniet???

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 16:43

Nee zwart word meestal grijs door het scheren...

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 19:48

Sya werd niet echt grijs ietsje valer. Ik zal aan mijn zusje Thirza vragen of ze foto's heeft van een geschoren Sya.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 19:55

Het hoofd kun je als hij braaf is helemaal scheren, maar veel paarden vinden dat trillende scheerapparaat op hun hoofd niet fijn. Het mooiste is vind ik het dan om tot het bakstuk te scheren, dus dat de overgang geschoren/niet geschoren onder het bakstuk valt en niet zo opvalt.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-02 22:53

Bedankt voor de tips!

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 13:48

weet je zeker dat je t niet met dekens op kan lossen. zwart wordt namelijk heel lelijk als je gaat scheren. wordt grijzer en doffer en zeker met een bont paard vindt ik dat een lelijk effect geven. als je t toch doet scheer 'm dan helemaal dan krijg je ook niet dat lelijke kleurverschil.
ailin gaat gewoon onder een stel dekens dan blijft ze mooi zwart Haha!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-02 17:58

Tja..ik weet vrij zeker dat dekens alleen niet voldoende is, aangezien hij ontzettend dik zit in zijn vacht 's winters, en zelfs zomers een vrij dikke vacht heeft. Ik denk dat hij altijd een beetje dikker in zijn vacht komt te zitten, en ik wil hem echt niet dikker hebben dan nu!

Is trouwens iedereen het er over eens dat zwart lelijk is als het geschoren is, of kan dat ook afhangen van hoe zwart, hoe geschoren en welk paard??

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 18:27

Navy is inmiddels 2 keer geschoren bij mij, voorheen misschien vaker. Maar met dekens los ik het zelfs bij haar niet meer op (toch hoog in het bloed staand Dravertje). Al gooi ik er in september 1 op, en na een maand of 2 nog een, enz.. Ze blijft een teddy..
Wat een voordeel is zonder sokken, is dat je die mok echt goed kan aanpakken. Maar goed, wordt natuurlijk wel een erg vreemd gezicht, Tiko zonder sokjes.. Een Dressuurpikkie Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 20:02

Nee, zonder sokken vindt ik geen optie.
En als hij echt last van mok krijgt kunnen we ze altijd nog afscheren.
Hoewel, Mirella dankt daar anders over