Bitloos beter evenwicht bij paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Bitloos beter evenwicht bij paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 16:07

Hallo ,
Ik zit zelf al een tijdje te denken over bitloos rijden.
Nou las ik in de laatste Bit een stuk over bitloos rijden en daar stond ook in dat het zou helpen om het evenwicht van het paard te verbeteren. Klopt dit ook ?
Mijn tinker heeft namelijk veel moeite om haar evenwicht te houden (struikelt vaak , ook aan de longe en kijkt redelijk ver naar buiten , geen stelling dus, ook dit doet ze ook aan de longe)
Dus daarom vroeg ik mij af of bitloos inderdaad een oplossing zou zijn. Als ik haar longeer aan het halster stuikelt ze minder vaak en kijkt ook minder ver naar buiten dan dat ze doet met haar bit in.
Hoe kan ik het beste uitproberen of dit voor ons een oplossing zou kunnen zijn?

En is er misschien iemand die mij daarbij zou willen helpen ? Ik ben namelijk zelf vrij onzeker Nagelbijten / Gniffelen doordat ik een keer een ongeluk heb gehad en durf dus niet zelf voor de eerste keer uit te proberen hoe ze reageert op bitloos rijden . Ik krijg dan gelijk van die rare(nachtmerrie) beelden in m'n hoofd.
Evt. naar iemand toegaan is geen probleem (mits het niet te ver weg is natuurlijk, ik woon zelf in Gorinchem (ong midden Nederland provincie Zuid-Holland), maar Groningen en Limburg enzo vind ik te ver weg. Veluwe en zo is niet zo'n probleem) maar dan wel alleen in het weekend wegens mijn werk en vervoer.

En wie heeft er evt. nog andere tips ? Ik weet dat je het voor het eerst gewoon kunt proberen met je halster. Dus dat hoef ik niet meer te weten Knipoog

Chrissetje

Re: Bitloos beter evenwicht bij paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 16:11

ik geloof er eigenlijk niet veel van...

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 16:37

'Zomaar' gewoon bitloos gaan rijden lijkt me niet verstandig...ik zou dan eerst een tijdje wat grondwerk doen, zodat je paardje goed leert wijken voor (weinig) druk.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 17:31

Grondwerk doen we ook regelmatig en wijken voor druk gaat ook goed Ja

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 17:55

... als je band met je paardje goed is, en je bent verder niet bang...en je hebt een goede bak...kan je het toch proberen...desnoods met iemand anders er naast?

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 18:10

In die 3 dingen zitten nou juist 2 problemen...... Huilen De band met mij en m'n paardje is prima , echt totaal geen problemen.
Maar de andere twee ..... zoal ik al zei ben ik erg onzeker en durf ik het zelf niet te proberen. Een goede bak heb ik helaas niet , ik moet het zien te versieren met een stuk weiland , waar een half gammel draadje om heen staat....... Huilen

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:54

Aaah...tja, dan kan ik me voorstellen dat het lastig is..Ik denk dat je dan bijvoorbeeld toch je zou kunnen verdiepen in (P)NH...(bijv. Parelli)... via gericht grondwerk, 'speel' je dan langzaam maar zeker naar rijden op halster toe...Heel veel Parelli mensen vinden het juist zelfs eng om een bit in te doen!

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 00:59

hoi,
of het voor een beter evenwicht zorg kan ik nu helaas nog niet echt zeggen.
wat ik wel kan zeggen is dat ik het vrijdag voor het eerst heb uitgeprobeerd en ik ben er zeer tevreden over.
ik had hem al even maar had de laatste tijd niet vaak gereden dus eerst maar weer beginnen met een normaal hoofdstel.
en toen vrijdag de stap gezet om bitloos te rijden.
eerst zou de bijrijdster het doen maar ook zij durfde niet terwijl zij absoluut nergens bang voor is en de meest wilde paarden durft te rijden.
maar het idee vond ook zei eng dat ze geen contact met het paard zou hebben.
nou in ons geval is het zeer goed verlopen.
hij reageert sowieso goed op de stem en reageert ook goed op druk.
het is een fanatiek paard en nog jong met pittig bloed.
met bitloos liep hij erg fijn en was zeer goed terug te krijgen.
voor mijn gevoel liep hij ook erg ontspannen.
hij houd niet zo van een bit vanwege een vorige ruiter met een harde hand.
dus in mijn ogen gaat hij een soort van gevecht aan met het bit.
niet extreem maar daardoor zou hij in het begin wat gespannener kunnen lopen met bit.
maar goed het ging over bitloos rijden.
ik heb het wel uitgeprobeerd toen ik alleen was in de bak.
het ligt ook aan je eigen paardje hoe die zal reageren denk ik.
probeer sowieso eerst lekker te stappen en te sturen en een ophouding maken.
als hij het goed doet ook belonen.
en op die manier verder werken.
zorg er wel voor dat je ook hier een stille hand hebt en dat de neusriem niet te laag zit.
ik kan je dus verder niet echt helpen aangezien ik er zelf net mee begonnen ben.
maar er zullen hier op bokt wel mensen zijn die langer ermee rijden en waarschijnlijk ook meer tips hebben en eventueel willen helpen.
even nog een opmerking.
ik ben het pas gaan proberen toen het voor mij gevoel helemaal goed zat.
dus ik stond er op dat moment geheel achter en heb hem wel eerst even met halster gelongeerd om even te kijken hoe hij op dat moment op mijn stem reageerde.
succes!!!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 01:56

Ik heb Snowdon eenmalig met bosal gereden en ik merkte dat hij juist zijn balans kwijt was... Misschien komt dit idd door de andere inwerking en wordt de balans beter zodra paard en ruiter eraan gewend zijn.. Ik weet het niet...

Maar ik kan het je voor Shay alleen maar afraden eigenlijk.. Ik heb er eerst even goed over nagedacht, eer je een reactie te geven... Maar ik denk dat Shay wel hetzelfde zal zijn als Snow.

Maar morgen ben je hier en dan merk je dat vanzelf, zodra je gaat rijden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:12

Ik zat laatst iets te lezen en weet niet meer in welk blad en welk artikel.

Maar, dat de tong van het paard verbonden is met zenuwen die weer in verbinding staan met de voorbenen. Ik vertel het heel krom nu, de bekende klepel Haha! maar zoals ik het heb begrepen is:

Als er druk op de tong is (bit) worden zenuwen geprikkeld waardoor de coordinatie met de voorbenen wordt belemmerd wat invloed heeft op het evenwicht.
Ik heb sinds kort een myler toklat bit gekocht en ik vind dat dit bit lekker stil in de mond licht, mijn paard rommelt niet meer en is veel rustiger in zijn hoofd. Hij is stukken ruimer in zijn pas en struikelt niet meer. Wellicht omdat hij meer ruimte in zijn mond heeft door de vorm van het bit (dun en rond,waardoor tong vrij ligt) gaat deze stelling op.

Ik hoop dat iemand het echte artikel nog weet en dit kan citeren voor de duidelijkheid Knipoog

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 17:39

Daar klopt denk ik ook wel het een en ander van ......
Als ze stuikeld is het idd alleen met de voorbenen , terwijl ze die toch best goed op tilt , als ze loopt te sloffen , dan weet je tenminste een reden ......
Weet iemand dit artikel te vinden of kan me een hint geven waar ik het kan zoeken ?
Of nog meer tips / adviezen over bitloos rijden ?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:53

Russel, daar zou best een kern van waarheid in kunnen zitten.

Ik heb een tijd met hackamore gereden en merkte dat mijn paard daar veel beter op liep. Na een tijdje weer op bit te hebben gereden, ben ik nu weer over op hack en dat gaat gelijk stukken beter.
Ik hou het maar eens een tijdje op hack.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 22:14

Ik heb ook al een tijdje aan een hackmore gedacht , maar je hoort en soms van die vreemde dingen over (zoals 't breken van de neus e.d) Toch lijkt het mij dat je daarmee toch meer te "zeggen"hebt (als ik het zo even mag zeggen Bloos ) als met die andere hoofdstellen (bosal , vosal e.d) Een fjord die bij ons op de manege stond werd er ook mee gereden en dat beestje liep zo lekker ontspannen.... Ja Maar als ik het me goed herinner heb je hackmore's met lange en korte scharen toch ? Dus stel dat ik er een aan wil schaffen dan moet ik toch op zoek naar een met korte scharen ? De lange scharen werken toch scherper in ? En waar op de neus moet ie precies liggen ? Omdat ik las dat daar ook fouten in gemaakt worden. En ik wil niet gaan proberen om "vriendelijker" te gaan rijden en vervolgens m'n paardjepijn doe omdat hij verkeerd afgesteld staat. Verdrietig

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:46

Ik zou niet weten waarom bit of bitloos iets aan het evenwicht van het paard zou veranderen.
Maar wat vaak wél het geval is, is dat mensen die bitloos rijden geen constante aanleuning hebben (dan werkt de optoming niet, zoals bij een bosal of touwhalster)
Heel veel mensen hebben toch niet een helemaal onafhankelijke zit en zijn daardoor af en toe even uit evenwicht. Mensen proberen zichzelf te corrigeren en gebruiken daar (onbewust meestal) de teugels voor. Dan is het paard dus ook uit evenwicht.

Met een doorhangende teugel breng jij je paard dus minder snel uit evenwicht.

Als de ruiter dus een goede onafhankelijke zit heeft (bijna niemand heeft dat 100% hoor, ikke ook niet! Knipoog ) zal het paard ook in balans kunnen blijven. Dus veel uren maken te paard, met een losse teugel, zonder beugels of zonder zadel... goed voor jou en je paard.

En daar heb je geen bit voor nodig! Maar voor je een bitloze optoming wilt gebruiken, bereid je paard voor op de grond! Check daar al of je kan stoppen, inbuigen, achterwaarts etc.

Succes!

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 23:16

ik wil toch nog wel even toevoegen dat bitloos rijden niet perse rijdne met een hackamore inhoud.
ik rijd zelf met een echt gewoon bitloos hoofdstel dus zonder scharen.
alleen een brede gevoerde neusriem met ringetjes die je moet kruisen(sorry kan ik niet zo heel goed uitleggen)en daar gaan de teugels aan.
dit is vriendelijker dan de hackamore.
tot nu toe heeft mijn paar er ook niet mee gestruikeld terwijl hij dat normaal wel erg regelmatig doet.
maar daar kunnen uiteraard ook meer redenen voor zijn.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 23:48

Had ik een heel stuk getikt, tekst pleite Boos!

Stanley en ik staan deze maand in de Bit (de Haflinger Knipoog).

Ik rij dus met hackamore met korte scharen. Ik ben op aanraden van de DA met hackamore gaan rijden. Iedereen zei dat het pure zelfmoord zou zijn om zonder bit op S(a)tan te gaan rijden en de ultieme test voor mij was om meteen de eerste keer naarbuiten te gaan... Dit ging zó onwijs goed, dat ik bedacht dat ik het eigenlijk eerder had moeten doen.

Met de wedstrijden moest ik dus wel met bit rijden, nu rij ik geen wedstrijden meer en heb ik me voorgenomen dat Stan nooit meer een bit inkrijgt...

Maar ik wil je best helpen, Gorinchem is goed te doen vanuit Utrecht, maar ik ben GEEN HELD!!

Anders mag je me best Pben Knipoog

Gr. Diane

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:51

Als je een hack goed bevestigd, niet te hoog en niet te laag, dan is er niets aan de hand. Het ligt er ook aan of je er één met lange of korte scharen gebruikt.

Die van mij heeft korte scharen en is op de neusriem omkleed met een bontje (volledig) en de kinketting is voorzien van een kinkettingbeschermer. Zo loopt je paard nooit een risico.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:15

Het gaat om het feit dat een paard dat met bit gereden wordt altijd ietwat aan de teugels gaat hangen, waardoor hij op zijn voorhand belangt en hij zijn zwaartepunt meer naar voren gooit. Zijn evenwicht is dus afhankelijk van de teugels.
Bij bitloos rijden kan er niet aan de teugels worden gehangen(volgens mij), waardoor paarden niet dat '5e been' kunnen gebruiken.

Paarden die altijd met '5e been' zijn gereden zullen dat, bij een overstap naar bitloos, missen.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:53

Blossomm schreef:
Het gaat om het feit dat een paard dat met bit gereden wordt altijd ietwat aan de teugels gaat hangen, waardoor hij op zijn voorhand belangt en hij zijn zwaartepunt meer naar voren gooit. Zijn evenwicht is dus afhankelijk van de teugels.
Bij bitloos rijden kan er niet aan de teugels worden gehangen(volgens mij), waardoor paarden niet dat '5e been' kunnen gebruiken.

Paarden die altijd met '5e been' zijn gereden zullen dat, bij een overstap naar bitloos, missen.

dat klopt wat blossom vertelt want mijn merrie was altijd met bit gereden en zocht steun aan de teugels ! ik heb haar stap voor stap omgeschakeld naar bitloos en ze loopt nu veel beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:01

Ik heb een paar keer voor de fun met een stalhalster gereden
En rij ook wel eens met een zachte hack
maar ik merk totaal geen verschil in evenwicht.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 21:30

Quellian schreef:
Maar ik wil je best helpen, Gorinchem is goed te doen vanuit Utrecht, maar ik ben GEEN HELD!!

Anders mag je me best Pben Knipoog

Gr. Diane

Bedankt voor je aanbod en ik heb he ge-pbt Haha!

Ik ben in ieder geval wel blij dat ik hier veel positieve reacties lees over bitloos rijden. Over dat steun zoeken op de teugels , daar zie ik ook wel iets in. Kan me zo voorstellen dat je inderdaad beter loopt zonder "gehang"(om het even zo te noemen) in je mond....

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:41

Als je paard zijn balans kwijt is als je bitloos rijd (dus met een losse teugel zonder echte aanleuning) dan heb je een paard wat de teugels als balans nodig heeft, en dus niet in balans loopt, op z'n eigen benen dus. Mocht dat zo zijn moet je daar sowiezo aan gaan werken.

Ik rijd zelf met een hack met korte scharen, op een paardje wat regelmatig schrikt, wegspringt dat soort dingen, maar kan hem net zo goed onder controle houden als met een bit, indien niet beter, omdat hij zich tegen het bit alleen maar verzet.
Als die van divoza neemt zegmaar, met korte scharen dus en een brede neusband, en je doet hem op de plek waar normaal een hoge neusriem zit, kan je echt het neusbeen niet breken.
Ik kan me voorstellen als je hem laag doet en je geeft er echt een harde ruk aan dat het zou kunnen, maar als hij hoog genoeg zit is het bot daar zo dik dat dat echt niet kan.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:48

Ik heb zelf een Nobit hoofdstel en nog een ander, waarschijnlijk dezelfde als waar ScoobyDoo het over heeft. Zo een met een lekker brede gevoerde neusriem. Van het evenwicht zou ik je niet direct kunnen zeggen dat ik daar wat aan merk, maar het rijden in het algemeen gaat bitloos bij mijn paard een stuk onstpannener. En het is er echt geen die vanzelf al voor super lichte druk wijkt of zo. Dat is juist door het bitloos rijden nu aan het komen heb ik het idee. Hij heeft er eigenlijk niet aan hoeven wennen en ik heb geen moment het idee gehad dat ik minder te zeggen had over hem, eerder het tegendeel.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 21:28

Het is in ieder geval voor mezelf heel fijn om reacties te horen , dat je met bitloos rijden niet "minder te zeggen hebt". Helpt me wel een stuk , zeker met het op bouwen van m'n "lef" en zelfvertouwen Bloos Haha!
Het maakt me al iets minder angstig om het uit te proberen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 22:41

Gewoon doen joh! Mij bevalt het super, mijn paard loopt lekkerder en ik vind het een stuk vriendelijker! Je hebt al een mooi leren hoofdstel voor nog geen 50 euro. Dus geen mega-investering. Succes en laat wat weten of je de stap durft te nemen!