Stap/trainingsmolen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Stap/trainingsmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 09:29

Op de stal waar ik pas sta hebben ze een trainingsmolen. Ik heb helemaal geen ervaring met het gebruiken van 'zo'n ding', dus even wat vraagjes aan jullie:
Wat vinden jullie van een trainingsmolen en hoe (hoe vaak ,hoe lang en wanneer) gebruiken jullie 'm?

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:09

hoi
ik heb eigenlijk wel goede ervaringen met een stapmolen. Clown
toen ik mijn paard er voor het eerst inzette dacht ik dat ze eigenlijk nogal overstuur zou gaan. maar het tegendeel gebeurde eigenlijk alsof ze dat altijd al in zo'n ding had gelopen. ik zette haar iedere dag een half uurtje in de molen. dat was in de winter en toen kwam ze dus niet in de wei. en ik merkte dat ze het heel erg leuk vond. ze stapte wel alleen hoor in de molen. en verder reed ik haar nog gewoon erbij. dus het was eigenlijk meer dat ze ff buiten kwam dan voor de beweging.
ook kan het heel makkelijk zijn als je meerdere paarden moet rijden dat je als je je paard afgespoten hebt ze lekker in de molen kan zetten om droog te lopen. na wat ik heb meegemaakt denk ik dat de paarden het eigenlijk wel leuk vinden in de molen. Lachen

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:14

HUH? ben je alweer verhuisd?

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:25

Remy had 4 jaar geleden ook nog nooit in een stapmolen gestaan en toen ik hem voor het eerst erin zette, deed hij ook alsof hij dit al jaren kende. Heel vreemd eigenlijk.

Ik vind het vooral gemakkelijk om hem in de winter, als ik aan het uitmesten ben en weinig tijd heb, erin te zetten om droog te stappen na het rijden.

Zoiezo zet ik 'm er wel eens in als ik ga longeren, om zelf al wat los te laten stappen en zijn spieren alvast op te laten warmen.

Verder gebruik ik 'm om zijn conditie een beetje op te bouwen. Hij heeft momenteel een erg slechte conditie (door omstandigheden) en nu zet ik hem na het rijden nog een tijd erin, zodat hij nog even wat extra beweging krijgt.

Hij vind het helemaal niet vervelend om erin te staan hoor !

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:36

Ik vind de stapmolen echt ideaal. Muzefee is heeft er mooie droge benen van gekregen en haar conditie gaat er ook sterk op vooruit.
Ook zij kende de stapmolen niet en vond alleen het draaien in het begin een beetje vreemd. Dat had ze echter ook al snel door.

sjefke
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 17:32

een stapmolen is ideaal! wanneer er niet met de paarden gereden wordt of ze zijn flink bezweet na een rit kunnen ze op die manier goed uitstappen of de dagelijkse beweging krijgen zodat hun conditie op peil blijft!

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 17:36

mijn pony gaat in de winter als hij dus niet in de wei kan 5 keer per week een half uur in de stapmolen ik vind het heel handig, nu komt hij als ik op school zit toch nog uit z'n stalletje! Ook is het goed voor zijn conditie.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 17:57

Bedankt voor jullie reakties!
Fijn dat jullie er zo positief over zijn.

Fie was er ook al snel aan gewend, alleen het draaien begreep ze de eerste keer niet, ging ze achteruit lopen!!

Het lijkt mij idd ook heel handig om alvast los te stappen of uit te stappen of om ze op een vrije dag bweweging te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 20:21

Mijn paard heeft voor heel wat verrassingen gezorgd in de trainingsmolen. Hij liep er zo in en had het truukje vrij snel door. Hij vond het alleen een beetje ongezellig geloof ik. Later mocht hij er ook met andere paarden in en toen heeft ie er zijn eigen feestje gevierd. Hij besloot onder de hekken door te kruipen en gezellig bij de buren te wandelen. Inmiddels staan de hekken onder stroom en zou hij dat dus niet meer moeten doen, maar ik geloof het wel met die molen. Hij gaat er maar niet meer in, want de kans is groot dat ie wel weer iets anders "leuks" verzint.